232676

در سازمان زمین‌شناسی به‌صورت وبینار برگزار شد:

نشست اعتبارسنجی پروژه‌های معدنی پیشنهادی ایران با حضور اعضای اکو

دنیای معدن: نشست کارشناسان کمیته انرژی، مواد معدنی و محیط‌زیست سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به منظور اعتبارسنجی پروژه‌های پیشنهادی ایران در زمینه موادمعدنی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران به همت اداره بین‌الملل سازمان و دبیرخانه اکو در تهران به‌صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس این گزارش، حاضران در این نشست بررسی طرح‌های پیشنهادی تهیه نقشه شاخص کیفیت زیست محیطی منطقه کشورهای عضو اکو، تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرزمین‌لغزش کشورهای عضو اکو و طرح پیشنهادی اکتشاف ژئوشیمیایی مواد معدنی گرانبها و صنعتی در نواحی ساحلی کشورهای عضو اکو از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و طرح پیشنهادی نقشه اسپیروکلاست کمربند حرکتی بین گندوانا و اوراسیا مربوط به دانشگاه تبریز را در دستور کار دارند.

در همین زمینه معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و رئیس نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو جهت اعتبارسنجی پروژه‌های پیشنهادی در زمینه موادمعدنی به ارائه توضیحاتی درباره نشست‌های دوره‌های اخیر اعضای کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو طی سال‌های گذشته و برنامه‌های آن پرداخت و گفت: هفتمین نشست گروه کارشناسان مواد معدنی اکو از چهاردهم تا شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ در شهر سنندج در استان کردستان ایران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست را نمایندگانی از افغانستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان و دبیرخانه اکو تشکیل می‌داد.

دکتر جعفر عمرانی با اشاره به این که ششمین نشست گروه کارشناسان مواد معدنی اکو نیز که هفدهم و هجدهم اکتبر ۲۰۱۶ در مجتمع مس سونگون ورزقان واقع در آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: در این نشست نیز نمایندگانی از افغانستان، آذربایجان، پاکستان، تاجیکستان و دبیرخانه اکو به همراه ایران به عنوان میزبان حضور داشتند که چهار پروژه در این نشست مطرح شد.

به گفته وی،  تهیه نقشه ژئودینامیک و استرس پوسته‌ای حال حاضر منطقه اکو، تهیه نقشه شاخص کیفیت زیست‌محیطی منطقه اکو، تهیه نقشه متالوژنی و انواع نهشته‌های معدنی منطقه اکو و نقشه اسپیروکلاست کمربند حرکتی میان گندوانا و اوراسیا مطرح شد.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه جمهوری اسلامی افغانستان نظرات و پیشنهادات خود درباره نقشه شاخص کیفیت زیست محیطی منطقه اکو را ارائه کرد؛ تصریح کرد: جمهوری تاجیکستان نیز دو پیشنهاد مبنی بر تهیه  نقشه اسپیروکلاست کمربند حرکتی میان گندوانا و اوراسیا و تهیه نقشه شاخص کیفیت زیست‌محیطی منطقه اکو را پشتیبانی کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به حمایت جمهوری اسلامی پاکستان از چهار پیشنهاد ارائه شده؛ گفت: این کشورایده‌ها، نظرات و پیشنهادات برجسته‌ای را نیز برای اجرای عملی این پروژه‌ها ارائه کرد و در طول نشست نماینده از جمهوری ازبکستان نیز از پیش‌نویس پروپوزال در خصوص نقشه اسپیروکلاست کمربند حرکتی میان گندوانا و اوراسیا حمایت کرد و برای ارائه اطلاعات مورد نیاز جهت اجرایی شدن پروژه اظهار آمادگی کرد.

عمرانی همچنین از ارائه دو پروژه جدید مبنی بر زون‌بندی خطر زمین لغزش منطقه اکو و اکتشاف ژئوشیمیایی مواد معدنی صنعتی مواد معدنی صنعتی و قیمتی در سرزمین‌های بیابانی منطقه اکو توسط ایران خبر داد و گفت: در آن پیش‌بینی شد که پروژه‌های مدنظر برای کشورهای عضوی که نقش مهمی در همکاری در زمینه مواد معدنی در منطقه بازی می‌کند، سودمند است.

به گفته معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور،  در روزهای پنجم و هفتم آگوست ۲۰۱۸ شرکت‌کنندگان در این نشست به ترتیب از معدن طلای ساریگونی واقع در سنندج و معدن سرب و روی انگوران واقع در زنجان بازدید کردند و با امکانات و زیرساخت‌های اصلی موجود، ظرفیت‌های عملیاتی و فرآوری مواد معدنی آشنا شدند.

رئیس نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو جهت اعتبارسنجی پروژه‌های پیشنهادی در زمینه موادمعدنی تصریح کرد: در نهایت تهیه نقشه شاخص کیفیت زیست محیطی منطقه اکو، زون‌بندی خطر زمین‌لغزش منطقه اکو، اکتشاف ژئوشیمیایی مواد معدنی صنعتی و قیمتی در سرزمین‌های بیابانی اکو و تهیه نقشه اسپیروکلاست کمربند حرکتی میان گندوانا و اوراسیا به عنوان چهار پروژه به مرحله اعتبارسنجی رسید که حاضران در نشست امروز به بررسی آنها می‌پردازند.

در ادامه قائم‌مقام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) در نشست اعتبارسنجی پروژه‌های معدنی پیشنهادی ایران ضمن تشکر از حاضران و همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و کارشناسان دانشگاه تبریز به دلیل همکاری مستمربرای امکان برگزاری این رویداد، گفت: در واقع نشست امروز با در نظر گرفتن امکان مشارکت در پروژه‌هایی که در هفتمین نشست کارگروه گروه کارشناسان در حوزه مواد معدنی پیشنهاد شد نقش مهمی در کشف راه‌های جدید همکاری منطقه‌ای دارد.

به گفته دکتر حسین اونی بیچاکلی، اکو تلاش می‌کند تا از طریق فعالیت‌های ترکیبی، تبادل تجربیات و تخصص و همچنین پروژه‌ها و ابتکارات مشترک خاص در حوزه مواد معدنی با مشارکت فعال کشورهای عضو، به کشورهای عضو خود در دستیابی به توسعه اجتماعی و اقتصادی سالم و پایدار کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اکو از طریق سیاست‌ها و برنامه‌های هم‌افزایی مشترک در اکو می‌توانند راه‌ها و ابزارهای عملگرایانه برای تقویت همکاری به منظور پیشبرد در زمینه مواد معدنی در سطح منطقه‌ای را شناسایی کنند.

این مقام ارشد سازمان اکو در ادامه گفت:  من صمیمانه از همکاران ایرانی‌مان به دلیل تلاش‌های مجدانه آنها برای غنی‌سازی و کمک به همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه مواد معدنی از طریق تجربه آنها برای راه‌اندازی چندین پروژه تشکر می‌کنم.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) با بیان این‌که این واقعیت وجود دارد که از سال ۲۰۱۸ پروژه‌های پیشنهادی به دنبال مشارکت بیشتر کشوهای عضو اکو هستند، تصریح کرد: فرصت استثنایی برای بحث و بررسی امکان تعیین اعتبار این پروژه‌ها برای تامین مالی توسط صندوق‌های مربوطه اکو همراه با مشارکت فعال شما در آنها است.

دکتر حسین اونی بیچاکلی تاکید کرد: از این فرصت استفاده می‌کنم و اعلام می کنم که جمهوری اسلامی پاکستان آمادگی خود را برای میزبانی هشتمین نشست گروه کارشناسان در زمینه مواد معدنی از تاریخ ۶ تا ۹ ژوئن ۲۰۲۲ به صورت حضوری اعلام می‌کند و اطلاعیه رسمی در این زمینه قبلا از سوی دبیرخانه اکو به تمامی  سفارتخانه‌های محترم کشورهای عضو ارسال شده و من از همه مقامات ملی دعوت می‌کنم تا در آن جلسه موضوعی مشارکت فعال داشته باشند و برای دستیابی به نتایج سازنده برای اهداف و منافع مشترک برای منطقه اکو تلاش کنند.

گفتنی است، کشورهای عضو اکو دارای منابع معدنی فراوانی هستند و برای برخی از ذخایر دارای موقعیت پیش رو در سطح جهانی هستند و بخش معدن نقش مهمی در توسعه کلی اقتصاد کلان کشورهای عضو اکو بازی می‌کند.

شایان ذکر است؛ در نشست کارشناسان کمیته انرژی، مواد معدنی و محیط‌زیست سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) دکتر جعفر عمرانی معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و رئیس نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو، خانم‌ها هانیه بخشایی مدیر و مرضیه عرفاتی  به همراه آقای ابراهیم کاشی کارشناسان اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مهندس امید اردبیلی مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین و دیگر کارشناسان و متخصصان مربوطه نیز حضور داشتند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید