232028

از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی انجام شد:

انتشار گزارش مجموعه چالش‌ها و پیشنهاد‌های کلان بخش معدن در 8 بند

دنیای معدن: گزارش مجموعه چالش‌ها و پیشنهاد‌های کلان بخش معدن منتشر شد. این گزارش شامل 8 بند است که از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر شده است.

به گزارش دنیای معدن، این چالش‌ها شامل «شفاف ساختن سامانه‌ها و پایگاه‌های بخش معدن»، «نحوه جمع‌آوری اطلاعات فعالیت‌های معدنکاری»، «تخصیص حقوق دولتی»، «نحوه محاسبه حقوق دولتی در شرایط فرآوری ماده معدنی»، «تعیین قیمت پایه ماده معدنی» و «لزوم تقویت سازمان نظام‌مهندسی از بعد فنی و تخصصی» است.

افزودن بر این، «تقویت سیستم‌های نظارت بر فعالیت معادن» و «ضعف اکتشافات و نبود استانداردهای ملی برای اکتشافات عمومی و تفصیلی»، از دیگر سرفصل‌های موارد بررسی‌شده در گزارش مذکور است.

پیشنهادهایی متناسب با چالش ها

در گزارش مذکور، متناسب با چالش های یاد شده، پیشنهادهایی ارائه شده است. از جمله این پیشنهادها، «برنامه ای جامع با مدت زمانی محدود به منظور رفع نقاط ضعف و تکمیل و تجمیع سامانه ها» و «بهره برداری از طریق روش های نوین نظیر نقشه های سه بعدی و به صورت برون سپاری یا روش توزین متحرک با هدف آمار دقیق بهره برداری» است.

همچنین، «تدوین آیین نامه ای بــرای تعییــن درصــد حقــوق دولتــی معــادن (بــراســاس مولفــه هــایی نظیــر نــوع معــدن، موقعیــت مکانــی، حجــم تولیــد و زیرســاخت ها) یا برمبنای قیمت های اعلام شده از سوی دولت، قیمت های صادراتی، بازار آزاد یا کشف شده در بورس کالا»، «دریافت حقوق دولتی معادن در حساب های اختصاصی برای اطمینان از هزینه کرد آنها»، بخش دیگری از این پیشنهادهاست.

به گزارش دنیای معدن، گزارش مجموعه چالش‌ها و پیشنهاد‌های کلان بخش معدن، پیشنهادهای دیگری شامل«درنظر گرفتن مشوق هایی نظیر تخفیف در حقوق دولتی به منظور افزایش انگیزه فرآوری و توسعه زنجیره ارزش در معادن کوچک مقیاس»، «تقویت سازمان نظام مهندسی بــا هــدف به کار گیری توان آنها به منظور مشاوره، نظارت و راست آزمایی فعالیت های معدنی» ارائه داده است.

علاوه براین، «تدوین استانداردهای ملی برای مراحل مختلف عملیات اکتشاف توسط سازمان نظام مهندسی معدنی و مشارکت نهادهای مربوطه و نیز تدوین یــک برنامــه انگیزشــی بــرای مشــارکت بیشــتر بخــش

خصوصــی در بخــش اکتشــافات به ویژه اکتشــافات عمیــق» و نیز «بازدید اتفاقی کارشناسان وزارت صمت و سازمان نظام مهندسی معدن از معادن، نصب باسکول هوشــمند در مناطــق معدنــی بــرای کنتــرل میزان خروج مواد معدنی، ایجاد ارتبــاط بــا ســازمان امــور مالیاتی برای برای راستی آزمایی خوداظهــاری میــزان اســتخراج معــادن و استفاده از فناوری هایی جدید نقشه برداری و تصویربرداری هوایی و ماهواره ای»، از دیگر پیشنهادهای مطرح شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید