231900

معاونین صمت مشکلات معادن عنبران نمین را بررسی کردند

دنیای معدن- جمعی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه با حضور در شهر عنبران نمین از توابع استان اردبیل، مسائل و مشکلات مرتبط با فعالیت معادن در آن منطقه را بررسی کردند.

به گزارش دنیای معدن، محمدجواد حسینی معاون حقوقی و امور مجلس و رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف پیگیری مطالبات مردم عنبران به فعالیت معادن و مشکلات معدن‌داران از معادن شهرستان نمین بازدید کردند.

فاصله کم برخی معادن با نقاط مسکونی، بروز گرد و خاک، وجود معارض، از بین رفتن مراتع عنبران تحت تاثیر فعالیت معادن و ایجاد مشکل برای دامداران به منظور چرای دام‌ها از جمله مسائلی است که نارضایتی مردم منطقه از فعالیت معادن را در پی داشته است.

معدن‌داران عنبران نیز با اشاره به صدور مجوزهای لازم و بلامانع اعلام شدن فعالیت در منطقه از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، خواستار تداوم فعالیت خود بر اساس ظرفیت‌های مندرج در مجوزهای صادره شدند.

محتشمی‌پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هزینه‌کرد درآمد ناشی از حقوق دولتی که از سوی صاحبان معادن پرداخت می‌شود، گفت: در راستای خدمت به ساکنان منطقه عنبران می‌توان از این منابع در بخش زیرساخت‌های عمرانی و یا رفع آسیب‌های ناشی از برداشت این معادن هزینه کرد.

وی افزود: بهترین راهکار این است که موضوعات با توجه به خواست مسئولان و اهالی منطقه اولویت بندی و مشخص شده و در نهایت این منابع در پروژه‌های مورد نظر هزینه شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در حاشیه این بازدید گفت: این سازمان به تبع وزارت متبوع درصدد رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی است تا ضمن حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش، اشتغال پایدار و رونق تولید را نیز عملی کند.

رامین صادقی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت معادن شهر عنبران افزود: ۲۰ معدن دارای پروانه‌بهره برداری در این منطقه وجود دارد که از این تعداد، ۱۰ معدن با ظرفیت‌های مختلف فعال هستند که بیشتر شامل استحصال مصالح ساختمانی و سنگ لاشه است و شرایط مناسبی را برای تولید بتن و آسفالت ایجاد کرده است.

وی به مشکلات فعالیت معادن عنبران اشاره کرد و افزود: بحث معارضین یکی از چالش‌های جدی واحدهای معدنی از جمله در شهرستان نمین است که با همدلی و همکاری می‌توان آن را حل و فصل کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: از دیگر مشکلات معادن هزینه‌های بالای تولید است که معدن‌داران به دلیل نبود توانایی برای تامین سرمایه در گردش با آن مواجه هستند و این موضوع متاسفانه موجب تعطیلی برخی معادن شده است.

صادقی در ادامه اظهار کرد: از محل حقوق دولتی در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد ریال به استان اردبیل اختصاص داده شده بود که برای راه‌سازی جاده روستای اورنج هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا با همراهی ۲ نفر از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت بازدیدی از منطقه محل فعالیت معادن عنبران صورت گرفت تا در نهایت در مرکز، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

بیش از ۳۰ واحد معدنی از حدود ۵۰ معدن ثبت شده نمین، از جمله بزرگترین معدن عقیق جهان با اشتغال نزدیک به ۲۰۰ نفر در حال حاضر در این شهرستان فعال است.

۲۰۴ معدن در مجموع در نقاط مختلف استان اردبیل وجود دارد که در حال حاضر تنها ۱۰۹ مورد از آنها مشغول فعالیت هستند و آهن، مرمریت، تراورتن، سیلیس، عقیق، پوکه معدنی، پوزولان و کائولن از جمله مهمترین موادی است که از معدن‌های این استان استخراج می‌شود.

شهرستان نمین با جمعیت بیش از ۹۶ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۵ کیلومتری اردبیل واقع شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید