231884

تیشه معادن به ریشه طبیعت چگنی/صلاحیت معدن داران بی صلاحیت سلب می شود

دنیای معدن: در جلسه شورای اداری شهرستان چگنی که با محوریت بررسی فعالیت معادن این شهرستان تشکیل شد، مصوب شد تا سلب صلاحیت برخی معادن فاقد صلاحیت که از ادوار گذشته مجوز گرفته اند بررسی شده و تصمیمات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به محیط زیست گرفته شود.

به گزارش دنیای معدن، نحوه فعالیت معاون در شهرستان چگنی و آسیبی که برخی از آنها به محیط زیست و منابع طبیعی می زنند از دغدغه ها و مطالبات مردم شهرستان چگنی بوده است.

در همین راستا روز گذشته با حضور جمعی از مسوولانی استان فعالیت برخی از معادن شهرستان چگنی مورد بررسی و بازدید قرار گرفت.

در بازدیدی که از محل معادن واقع در منطقه حفاظت شده سفیدکوه صورت گرفت همه مدیران حاضر در این بازدید با مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ایجاد شده بواسطه برداشت های غیر استاندارد در این معادن در ادوار گذشته اذعان کردند.

پس از بازدید از معادن جلسه شورای اداری چگنی با محوریت تخریب زیست محیطی معادن برگزار شد.

قوانین و مقررات در برداشت های معدنی باید رعایت شود

افشین بازگیر فرماندار تازه منصوب شده شهرستان چگنی در این جلسه گفت: در فعالیت های معدنی باید محدودیت های زیست محیطی و منابع طبیعی و عدم تعارض به پهنه های تاریخی و میراث فرهنگی و منابع آبی مورد توجه جدی قرار گیرد و از فعالیت هایی که به این حوزه زیان می رساند به طور جدی جلوگیری شده و مسئولان استانی و شهرستانی نیز رعایت این موارد را پیگیری و نظارت کنند.

وی افزود: قدردان حضور فعالان اقتصادی و صاحبان معادن در شهرستان چگنی هستیم اما در برداشت های معدنی باید موارد قانونی و مقررات به طور کامل رعایت شود.

فرماندار چگنی اظهار داشت: معادن چگنی ثروت خدادادی و امانت الهی و عنایات خداوند به این منطقه است و باید به گونه ای مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد که برای آیندگان و نسل های بعدی نیز حفظ و حراست شود.

وی خاطرنشان کرد: معادن سنگ از نظر اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات نقش مهم و اثر گذار در تحقق جهش تولید دارند و لذا شناخت کامل از مشکلات و موانع توسعه معدنی بسیار راهگشا در مسیر توسعه معادن و صنایع معدنی است.

بازگیر بر ضرورت پیگیری و رفع مسائل مشکلات معادن فعال در شهرستان تاکید نمود و گفت: انتظار می رود صاحبان معادن سنگ شهرستان چگنی طبق قوانین و مقررات حقوق مردم منطقه را رعایت کنند.

بی توجهی معادن به رفاه اجتماعی

علی سالاروند سرپرست ااره کل محیط زیست استان لرستان عنوان کرد: مشکلات ایجاد شده ناشی از عدم توجه به الزامات زیست محیطی و عدم توجه به رفاه اجتماعی در این شهرستان بوده است که توسعه ناپایداری را در منطقه رقم زده است.

وی خواستار همکاری همه جانبه برای رفع مشکلات پیش آمده بخصوص رفع مشکلات زیست محیطی و اجتماعی ناشی از فعالیت این معادن شد.

طرح مشکل معادن چگنی در شورای عالی معادن کشور

علی اصغر صفری راد مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز پیرو گلایمندی فرماندار شهرستان چگنی خواستار طرح موضوع معادن شهرستان چگنی در شورای معادن استان و شورای عالی معادن کشور شد.

در ادامه بهمن جعفری سرپرست سازمان صمت استان لرستان از طرح موضوع برخی از معادن استان لرستان در شورای معادن استان و شورای عالی معادن کشور برای سلب صلاحیت برخی معدن داران فاقد صلاحیت و همچنین پایش پهپادی معادن برای نظارت بر میزان برداشت معادن در سال جاری خبر داد.

مصوبات جلسه

در پایان این جلسه چند موضوع به تصویب رسید و مقرر شد مورد پیگیری قرار گیرد؛

سهم یک درصد حقوق دولتی که معادن سنگ باید جهت تعمیر و نگهداری زیرساخت های تخریبی روستایی به حساب بخشداری ها واریز نمایند به طور جدی از طرف اداره صمت استان پیگیری شود.

کار گروهی متشکل از ادارات صمت، منابع طبیعی، محیط زیست و شرکت شهرک ها جهت جانمایی زمین مناسب برای تاسیس ناحیه صنعتی تشکیل شود.

سازمان امور اراضی لرستان ظرف یک ماه سند زمین مربوط به شهرک فرآوری سنگ را به نام شرکت شهرک های صنعتی استان انتقال دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید