231783

ریزش معدن مخلوط کوهی زردبنه محدود بود و به محوطه بیرونی کشیده نشد/ عملیات در این معدن برای حفظ شرایط ایمنی از یک ماه قبل از ریزش متوقف بود

دنیای معدن: مدیرکل دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت در خصوص بازدید از ریزش معدن مخلوط کوهی زردبنه مازندران گفت: عملیات معدنی در معدن مخلوط کوهی زردبنه مازندران به واسطه حفظ شرایط ایمنی یک ماه پیش از ریزش متوقف شده بود و ریزش صورت گرفته نیز به صورت محدود و در داخل محدوده معدن و پله های کاری و ایمنی بوده و به داخل رودخانه یا فضای خارج از معدن کشیده نشده است.

به گزارش دنیای معدن، کاووس قاسمی افزود: هر عملیات معدنی با رعایت اصول ایمنی و فنی انجام می شود و رعایت دقیق اصول فنی و ایمنی همواره مورد تأکید وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

صدور یک ساله مجوزهای معدنی محور هراز به علت رعایت مسائل ایمنی

وی در ادامه سخنان خود در خصوص فعالیت های معدنی در محور هراز (مازندران) تصریح کرد: با وجود فعالیت های عمرانی و ساختمانی گسترده در استان مازندران که بالاتر از سطح کشوری است و نیاز به مصالح ساختمانی و معدنی دارد، اما در چند سال اخیر صدور مجوزهای معدنی این محور به علت رعایت مسائل ایمنی به صورت یک ساله بوده است.

ایمن سازی معادن به صورت جدی پیگیری شده است

مدیرکل دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت با یادآوری این که ایمن سازی معادن به صورت جدی پیگیری شده است، گفت: محور هراز به لحاظ عبور رودخانه در عمق دره از طرفین توسط کوه های مرتفع احاطه شده، این کوه ها شیب تند دارند و ریزش های طبیعی و فصلی به ویژه در فصل های بارندگی و گرم شدن هوا در فصول گرم همواره ایجاد می شود.

متوقف بودن عملیات معدنی در زرد بنه برای حفظ شرایط ایمنی یک ماه پیش از ریزش

قاسمی بابیان این که عملیات معدنی در معدن مخلوط کوهی زرد بنه مازندران به واسطه حفظ شرایط ایمنی یک ماه قبل از ریزش متوقف شده بود، اضافه کرد: معدن و واحد فرآوری آن در این مدت (از یک ماه پیش از ریزش) عملیاتی نداشته است، این پیش بینی برای انجام بهینه حالت ایمنی معدن بوده است.

ریزش معدن محدود بوده و به محوطه بیرونی کشیده نشد

وی با اشاره به بازدیدی که از این معدن داشته است، گفت: خوشبختانه دپوی ماشین آلات معدنی نیز در خارج از عرصه عملیات معدنی بوده است، ریزش انجام گرفته که بر اساس برآورد چشمی حدود هزار تن بوده و به صورت محدود و در داخل محدوده معدن و پله های کاری و ایمنی بوده و به داخل رودخانه یا فضای خارج از معدن کشیده نشده است.

مدیرکل دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت با اشاره به علت کنترل ریزش درون معدن نیز، گفت: این کنترل به خاطر محافظ هایی است که در پایین دست معدن احداث شده است و با این محافظ ها ریزش در معدن و معادن مجاور قابل کنترل است.

ریزش معدن خسارت مالی و جانی نداشت

قاسمی بابیان این که واحد فرآوری این معدن نیز آسیبی ندیده است، تأکید کرد: این ریزش به واحد فرآوری و داخل رودخانه سرایتی نداشته و خوشبختانه خسارت مالی و جانی به همراه نداشته است.

عرصه کم عملیات معدنی می تواند از عوامل ریزش باشد

وی با اشاره به علل ریزش های انجام شده، توضیح داد: یکی از عوامل می تواند عرصه کم عملیات معدنی درون معدن باشد که اجرای طرح بهره برداری را به صورت بهینه محدود می کند، زیرا عرصه کمی توسط منابع طبیعی تخصیص داده می شود، البته با توجه به این که در آن محدوده پوشش گیاهی وجود ندارد، امکان واگذاری عرصه بیشتری توسط منابع طبیعی وجود دارد که در صورت واگذاری در آینده امکان عملیات معدنی بیشتری وجود خواهد داشت.

انبساط طبیعی خاک و گرم شدن هوا پس از فصل سرما

مدیرکل دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت، گرم شدن هوا پس از فصل سرما را از عوامل دیگر ریزش دانست و اضافه کرد: انبساط طبیعی خاک به این موضوع دامن زده و باعث می شود که این ریزش ها به صورت طبیعی و محدود نیز وجود داشته باشد.

تأکید وزارت صمت در نظارت بر معادن

قاسمی در پایان بابیان این که ما بر نظارت بر معادن خود تأکید داریم، تصریح کرد: به خصوص در محور هراز این نظارت ها بیشتر است، این از اولویت های سازمان صمت استانی (مازندران) نیز خواهد بود و وزارتخانه نیز بر این موضوع تأکید دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید