230071

کارنامه مجوزهای معدنی در سه فصل

دنیای معدن: تصویر آماری مجوزهای معدنی در سه فصل ۱۴۰۰ از سوی وزارت صمت منتشر شد. این مجوزها در حوزه‌های «پروانه اکتشاف»، «پروانه بهره‌برداری» و «گواهی کشف» صادر شده است.

پروانه اکتشاف

مجوز پروانه اکتشاف در ۳۱ استان به علاوه دو منطقه «کرمان جنوبی» و «منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو» بررسی شد. ارقام حاصل از این بررسی بیانگر صدور ۷۹۷ پروانه اکتشاف در ۹ ماهه امسال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹/ ۱۳‌درصدی داشته است.

از میان استان‌ها و مناطق مورد بررسی، ۵ استان قم، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان جنوبی و خراسان رضوی دارای بیشترین رشد در صدور این مجوز بوده‌اند. بر اساس گزارش وزارت صمت، در استان قم در ۹ ماهه امسال ۱۰ پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵۰‌درصدی داشته است. همچنین ۳۲ مجوز اکتشاف در این بازه زمانی در آذربایجان غربی صادر شده که نسبت به ۹ ماهه سال قبل افزایش ۲/ ۱۴۶‌درصدی را تجربه کرده است. استان کرمانشاه با صدور ۱۵پروانه اکتشاف رشد ۵/ ۸۷درصدی را ثبت کرده و خراسان جنوبی نیز باصدور ۱۰۴ پروانه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این بخش رشد ۲/ ۵۵درصدی داشته است. خراسان رضوی نیز در این بازه زمانی ۵۶ مجوز اکتشاف صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴/ ۵۱درصدی داشته است.

در عین حال ۵ استان و منطقه نیز بیشترین افت را در صدور این مجوز تجربه کرده‌اند. صدور پروانه اکتشاف در استان بوشهر ۱۰۰ درصد افت داشته و از ۶ مجوز در ۹ ماهه سال گذشته به صفر در ۹ ماهه امسال رسیده است. استان گلستان نیز در ۹ ماه سال قبل یک پروانه اکتشاف صادر کرده بود. اما در سه فصل امسال هیچ پروانه‌ای در این استان صادر نشده است. از این رو افت ۱۰۰ درصدی در صدور پروانه اکتشاف در این استان به ثبت رسیده است.

صدور پروانه اکتشاف در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز با کاهش ۳/ ۸۳ درصدی روبه‌رو بوده است. به گونه‌ای که در ۹ ماهه سال گذشته ۶ پروانه صادر شده اما در ۹ ماهه امسال صدور یک پروانه اکتشاف ثبت شده است. در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو نیز در ۹ ماهه امسال ۵ مجوز اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲/ ۷۲ درصدی داشته است. تعداد پروانه‌های اکتشاف صادر شده در استان قزوین هم از ۲۸ پروانه در سه فصل سال ۹۹ به ۹ پروانه در سه فصل امسال رسیده است که کاهش ۹/ ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.

پروانه بهره‌برداری

پروانه بهره‌برداری معدن در سه بخش تعداد، استخراج اسمی و اشتغال بررسی شده است. بر اساس آمارهای وزارت صمت، در ۹ماهه منتهی به آذر امسال تعداد پروانه‌های بهره‌برداری با کاهش ۷/ ۱۷‌درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین میزان استخراج اسمی نیز افت ۵/ ۴۶درصدی داشته و اشتغال این پروانه‌ها نیز به میزان ۹/ ۹‌درصد کاهش یافته است.

تعداد: از نظر تعداد، بیشترین رشد صدور این پروانه مربوط به استان‌های قم، اردبیل، مازندران، سیستان و بلوچستان و تهران بوده است. تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در قم رشد ۳/ ۱۳۳‌درصدی داشته، در اردبیل رشد ۳/ ۱۱۴‌درصدی را تجربه کرده، در مازندران با افزایش ۱۰۰‌درصدی روبه‌رو بوده، در سیستان و بلوچستان رشد ۳/ ۸۳درصدی داشته و در تهران نیز ۷/ ۶۶درصد افزایش یافته است.

استخراج اسمی: از نظر میزان استخراج اسمی بیشترین افزایش در ۵ استان قم، تهران، یزد، کرمان و اردبیل دیده می‌شود. بر اساس این گزارش، میزان استخراج اسمی پروانه‌های بهره‌برداری در استان قم در ۹ ماهه امسال رشد ۸/ ۱۴۱۸درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. همچنین استان تهران افزایش ۲/ ۷۸۶‌درصدی، استان یزد افزایش ۲/ ۵۵۹‌درصدی، استان کرمان افزایش ۵/ ۱۲۲درصدی و استان اردبیل افزایش ۵/ ۸۷درصدی را در میزان استخراج اسمی پروانه‌های بهره‌برداری ثبت کرده‌اند.

اشتغال: میزان اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ۵ استان بیشترین رشد را تجربه کرده است. بر این اساس استان مازندران رشد ۵۴۰‌درصدی در بخش اشتغال این پروانه‌ها را ثبت کرده و در استان یزد نیز ۱/ ۱۶۱‌درصد رشد داشته است.

همچنین در استان سیستان و بلوچستان میزان اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در سه فصل امسال ۸/ ۱۴۵‌درصد رشد را نسبت به بازه مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در استان قم نیز افزایش ۶/ ۱۲۸‌درصدی در میزان اشتغال این پروانه‌ها ثبت شده و در استان اردبیل هم رشد ۴/ ۷۱‌درصدی در این بخش به چشم می‌خورد.

گواهی کشف

گواهی کشف در آمار وزارت صمت در سه بخش تعداد، تناژ ذخیره قطعی و هزینه عملیات اکتشافی بررسی می‌شود. از نظر تعداد، ‌‌‌ گواهی‌های کشف صادر شده در سه فصل امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۵/ ۳‌درصدی روبه‌رو بوده است. حال آنکه تناژ ذخیره قطعی افزایش ۸/ ۳۳‌درصدی را تجربه کرده و هزینه عملیات اکتشافی نیز رشد ۴/ ۲۹۴‌درصدی داشته است.

تعداد: بیشترین رشد در تعداد گواهی‌های کشف صادر شده در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به سیستان و بلوچستان با افزایش۲۵۰‌درصدی، لرستان با افزایش ۲۰۰‌درصدی، آذربایجان شرقی با افزایش ۸/ ۱۷۷‌درصدی و ایلام و منطقه جنوب کرمان هر یک با افزایش ۱۰۰‌درصدی است.

تناژ ذخیره قطعی: بیشترین رشد ذخایر قطعی کشف شده در ۹ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با رشد ۶/ ۲۶۳۹درصد، استان مازندران با رشد ۸/ ۴۴۱‌درصد، منطقه جنوب کرمان با رشد ۱/ ۴۴۱‌درصد، استان اردبیل با رشد ۴/ ۳۷۸‌درصد و استان اصفهان با رشد ۲/ ۲۹۳‌درصد است.

هزینه عملیات اکتشافی: افزایش هزینه‌های عملیات اکتشاف نیز در استان اردبیل رشد ۳۳۳۸۰‌درصدی داشته و در منطقه جنوب کرمان هم با افزایش ۳/ ۱۴۵۶‌درصدی روبه‌رو بوده است. در استان‌های سیستان و بلوچستان رشد ۱/ ۱۱۲۸‌درصدی، استان خراسان شمالی رشد ۷/ ۶۶۶‌درصدی و استان فارس رشد ۱/ ۳۳۴‌درصدی را در این بخش ثبت کرده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید