229788

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی؛

با فعال شدن معدن مس جانجا اتفاقات خوبی در انتظار مردم سیستان‌ و بلوچستان است

دنیای معدن: ذخیره معدن مس جانجا قریب به ۱ میلیارد تن برآورد شده‌ است که صرفه اقتصادی بسیار خوبی دارد. به دنبال این هستیم تا علاوه بر کنسانتره، صنایع پایین دست مس را نیز در منطقه سیستان‌ و بلوچستان ایجاد کنیم تا زمینه اشتغال در این استان فراهم‌ شود.

به گزارش دنیای معدن، محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با بیان اینکه پهنه معدن مس جانجا ۹۰ کیلومترمربع است که ۵ کیلومترمربع آن تاکنون اکتشاف شده‌است، اظهار کرد: براساس مطالعاتی که در سال‌های قبل انجام شد رگه‌هایی از مس در این منطقه مشاهده‌شد که سال گذشته منابعی برای آن پیش‌بینی و ۳۰ هزارمترمربع از آن اکتشاف شد.

وی ادامه داد: ذخیره معدن مس جانجا قریب به ۱ میلیاردتن برآورد شده‌است که صرفه اقتصادی بسیار خوبی دارد. به دنبال این هستیم تا علاوه بر کنسانتره، صنایع پایین دست مس را نیز در منطقه سیستان ‌و بلوچستان ایجاد کنیم تا زمینه اشتغال در منطقه فراهم شود.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس با بیان اینکه در معدن مس جانجا و صنایع پایین دست آن سه رویکرد اساسی وجود دارد، تصریح کرد: رویکرد اول ایجاد فرصت اشتغال در منطقه است. دوم اینکه ۴۰ درصد از سهام این معدن در غالب یک شرکت سهامی عام برای مردم منطقه پیش‌بینی شود و سوم اینکه از رهگذر فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی که برای شرکت‌ها تعریف می‌شود باعث حل شدن برخی از حوزه‌های زیرساختی منطقه شود.

سرگزی خاطرنشان کرد: فلز مس دارای ارزش بالایی است و جایگاه خوبی نیز در بازارهای جهانی دارد و از آنجایی‌که فعالیت‌های معادن دیگری در کشور همچون معادن مس سرچشمه و رفسنجان باعث رونق اقتصادی به واسطه بهتر شدن معیشت مردم شده‌است، به دنبال این هستیم تا با فعالیت این معدن اتفاقات خوبی در بخش های مختلف اقتصادی و معیشت مردم و زیرساخت‌ها در منطقه سیستان‌ و بلوچستان بیفتد.

وی افزود: این معدن از طریق فراخوان و در غالب یک کنسرسیوم به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات واگذار شده است و فعالیت‌های مربوطه به زودی شروع می‌شود. از طرفی دیگر شرکت اپال وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) فعالیت خود را جهت احداث کارخانه فرآوری سنگ معدن به ظرفیت ۱۵۰ هزارتن از دوماه پیش شروع کرده‌است. حجم سرمایه گذاری این شرکت ۱۵ هزارمیلیارد تومان است.

معدن مس و طلای جانجا که در شهرستان نیمروز واقع شده و از معادن کلاس جهانی محسوب می‌شود، با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد.

کنسرسیومی ‌به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر، چادرملو، گل‌گهر، تجلی، گهرزمین برنده مزایده معدن مس جانجا در سیستان و بلوچستان شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که معدن مس و طلای جانجا با سرمایه‌ای بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال طی ۴ سال آینده با تمام ظرفیت وارد مدار شود.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید