229640

۲۱۷ محدوده اکتشافی در آذربایجان غربی وجود دارد

دنیای معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: ۲۱۷ محدوده اکتشافی در این استان وجود دارد که ۵۱۱ معدن دارای پروانه بهره برداری در این محدوده ها فعال است.

به گزارش دنیای معدن، غلامرضا بابایی روز یکشنبه در گفت و گویی، شمار معادن فعال دارای گواهی کشف معتبر در آذربایجان غربی فعال را نیز ۶۶ فقره عنوان کرد و افزود: معادن استان در حال حاضر برای ۶ هزار و ۷۵ نفر زمینه اشتغال فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: این استان از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور بیشترین تنوع مواد معدنی را در کشور دارد که از این لحاظ جزو پنج استان برتر کشور به شمار می رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: عمده موانعی که در مسیر معادن استان وجود دارد شامل مخالفت های دستگاه های ذیربط استان، معارضان محلی و وجود پوشش گیاهی است که محدودیت هایی را برای این حوزه بوجود آورده است.

بابایی اضافه کرد: تاکنون از کل محدوده های مورد استعلام از دستگاه های ذیربط برای انجام عملیات معدن کاری در استان فقط ۱۵ صدم درصد از کل مساحت درخواستی مورد تایید قرار گرفته است.

وی افزود: این خود یک مانع جدی برای استفاده از ظرفیت معادن آذربایجان غربی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال است.

 معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ تزئینی از مهمترین قابلیت های معدنی در استان است که ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال دارد و هرچند که در سال های گذشته این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است ولی با برنامه ریزی مدون و جذب سرمایه گذاری در این حوزه می تواند نقش مهمی در اقتصاد آذربایجان غربی ایفا کند.

ایران از لحاظ تنوع مواد معدنی با کشف ۶۸ نوع ماده در جایگاه دهم دنیا جای گرفته و از نظر ذخایر شناسایی شده با حدود ۶۰ میلیارد تن که از این رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید