227947

حضور بخش خصوصی در خلق ثروت از معادن سیستان و بلوچستان تعیین‌کننده است

دنیای معدن: استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان یکی از استان‌های برتر در حوزه معدنی به ویژه در فلزات اساسی و گرانبهاست گفت: اگر قرار است منابع معدنی منطقه به ثروتی برای مردم تبدیل شود قطعاً حضور بخش خصوصی تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش دنیای معدن، حسین مدرس خیابانی شامگاه چهارشنبه در حاشیه نشست شورای معادن سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امروز شورای معادن استان با حضور ۲ نفر از تصمیم‌گیران بخش معدن( مدیر عامل ایمیدرو و رییس سازمان زمین شناسی) برگزار شد و هدف از این نشست نیز شناساندن ظرفیت‌ها و ذخایر معدنی استان برای سرمایه‌گذاران بود تا اینکه این منطقه بتواند جزو رتبه‌های برتر معدنی کشور شود.

وی افزود: نقش سازمان‌های توسعه‌ای و حاکمیتی فراهم کردن بستر حضور بخش خصوصی است و هر جا که احساس کنند این بخش خصوصی توان مالی و علمی برای انجام کار اکتشافی، فرآوری و بهره‌وری مواد معدنی دارد حتماً دستگاه‌های حاکمیتی حضور نخواهند داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان‌های حاکمیتی و توسعه‌ای هرجا که حس کنند ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و نیاز به منابع مالی بیشتری است هم  از طریق سازمان ایمیدرو و هم سازمان زمین شناسی ایران کمک خواهد شد تا ریسک حضور بخش خصوصی کم شود.

وی با بیان اینکه تصویری که از امنیت سیستان و بلوچستان در داخل و خارج مخابره شده تصویری غیر واقعی است و ما برای فعالان بخش اقتصادی امنیت برقرار می‌کنیم و هیچ مشکلی وجود ندارد گفت: اعلام می کنیم هر کس که تمایل به سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلف دارد این استان با همه ظرفیت امنیت لازم را تامین می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  و رییس هیات عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) نیز در پایان نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:  قطعاً آن چیزی که تا امروز در بخش معدن اتفاق افتاده بیانگر این است که ما پتانسیل‌های زیادی را داریم ولی فرصت‌هایی را نیز از دست دادیم و باید تلاش کنیم در یک زمان مشخص این واحدهای معدنی را به بهره‌برداری برسانیم تا زمینه سرمایه‌گذاری جدید برای استفاده مردم عزیز از این ثروت فراهم شود.

وجیه اله جعفری افزود: آمادگی این را داریم که مرحله به مرحله از توان بخش خصوصی در حوزه مواد معدنی استفاده و پشتیبان‌ها را برای حضور این بخش شامل صندوق بیمه‌ای ارائه تسهیلات، زیرساخت‌های تامین برق و آموزش فراهم کنیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان از دیرباز در سیستان و بلوچستان فعالیت‌های خیلی خوب و تولید اطلاعات پایه‌ای در سالیان گذشته انجام داده که منجر به شناسایی این منطقه به لحاظ معدنی برای تمام بخش‌های خصوصی و دولتی شود.

علیرضا شهیدی افزود: سیستان و بلوچستان در حوزه معدنی پتانسیل بسیار خوبی دارد و شاید در آینده نه چندان دور  این استان به عنوان یکی از قطب‌های مس، آهن یا طلا تبدیل شود.

وی تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی ایران با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که دارد به دنبال اکتشاف ذخایر پنهان و چیزهای است که بخش خصوصی توانایی اکتشاف آن را ندارد و بر اساس این پتانسیل به دنبال کشف اعماق پنهانی ۴۰۰ متر هستیم، کاری که شاید با حفاری سالیان سال طول بکشد و هزینه‌های زیادی داشته باشد ما آن را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر و با دقت بیشتر انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران ادامه داد: خوشبختانه کشورمان پتانسیل خیلی خوبی در مواد معدنی دارد به ویژه این پتانسیل در سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد و باید بگویم بالای ۸۱ ماده معدنی در کشور هست که مطمئنیم این استان می‌تواند به بهشت مواد معدنی تبدیل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید