224313

خام فروشی بلای جان معادن آذربایجان غربی/موانع توسعه برداشته شود

دنیای معدن: آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم معدنی کشور سالهاست به دلیل خام فروشی، نبود زیرساخت های توسعه و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی نتوانسته تاکنون به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش دنیای معدن، آذربایجان غربی در بخش کشاورزی و معادن و ظرفیت های مرزی از استان ها دارای پتانسیل بالایی برخوردار است اما در تمامی این بخش های اقتصادی فراهم نبودن زیرساخت ها به مانعی بزرگی برای توسعه این استان تبدیل شده و محرومیت را سهم مردمان این سرزمین کرده است.

هم اکنون بیکاری و فقر معیشتی از مشکلات اساسی مردم آذربایجان غربی به شمار می رود، هر چند معیشت ۶۰ درصد از مردم استان از بخش کشاورزی تأمین می شود اما شرایط جغرافیایی، کاهش بارندگی ها ایجاب می کند با توسعه بخش معادن و ظرفیت های مرزی پیشران اقتصادی استان از کشاورزی به سمت توسعه معادن تغییر یابد.

اما سالهاست این ثروت عظیم خدادادی قربانی غفلت و کم توجهی و نیز عدم همکاری برخی دستگاه های اجرایی در ایجاد زیرساخت های توسعه معادن استان شده و هم اکنون محرومیت و تاراج این گنج عظیم سهم این منطقه شده است.

در حال حاضر خام فروشی، عدم استقبال سرمایه گذاران بزرگ، فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی به عنوان مهمترین موانع توسعه معادن آذربایجان غربی به شمار می رود ویژگی های زمین شناسی به ویژه در برداشتن دو پهنه ساختاری رسوبی آذربایجان زاگرس سبب شده کانی سازی متنوعی از مواد معدنی از جمله میکا، طلا، نقره، جیوه، کرومیت، مس، انواع سنگ های ساختمانی و پوکه معدنی سیلیس، دولومیت، تیتان و انواع متنوعی از سنگ های تزئینی مرمر، تراورتن، مرمریت، چینی و گرانیت و فلدسپات، ذغال سنگ خاک نسوز… به عنوان ذخایر و ثروتی کم نظیر در استان به وجود آید.

این استان از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و ۵۲ نوع از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور در این استان شناسایی شده که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع در مرحله بهره برداری است.

همچنین آذربایجان غربی همچنین در زمینه ذخایر و تولید عنصر ارزشمند طلا جز رتبه برتر کشور قرار گرفته و نام استان زرخیز را در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی به یدک می کشد، اما این عناوین و ارقام تاکنون نتوانسته استان را از بن بست اقتصادی رهایی دهد.

در حال حاضر خام فروشی، عدم استقبال سرمایه گذاران بزرگ، فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی در حالی به عنوان مهمترین موانع توسعه معادن استان به شمار می رود که صدای برخی اهالی روستاهای استان به دلیل اثرات تخریبی معادن نیز به مشکل دیگری تبدیل شده است.

فعالیت ۵۰۲ واحد فرآوری معدن در آذربایجان غربی

معاون امور معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت معادن استان گفت: در حال حاضر ۵۰۶ واحد فرآوری معدنی در استان فعالیت می کند، گفت: در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای توسعه بخش معادن استان انجام گرفته است.

پریسا عابدپور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از سه سال گذشته تاکنون تمرکز توسعه معادن استان بر روی جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است، گفت: اگر زیرساخت ها در این بخش فراهم شود شاهد حضور سرمایه گذاران زیادی در این بخش خواهیم بود اما متأسفانه به دلیل قرار گرفتن محدوده های معدنی دورتر از شهرک های صنعتی استان امکان ایجاد واحدهای فرآوری معدنی در استان با مشکل مواجه شده است.

واحدهای فرآوری معادن باید در کنار معادن ایجاد شود تا بتوان بهره برداری اقتصادی از این ظرفیت را نصیب استان کرد وی با بیان اینکه واحدهای فرآوری معادن باید در کنار معادن ایجاد شود تا بتوان بهره برداری اقتصادی از این ظرفیت را نصیب استان کرد، گفت: چون هزینه حمل و نقل ماده معدنی به سایر مناطق و حتی سایر استان ها به صرفه نیست امروز فعالان معدنی استان علاقمند به ایجاد واحدهای فرآوری در استان هستند اما متأسفانه در بخش زیرساخت های اصلی از جمله آب و برق با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

معاون امور معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی با بیان اینکه زیرساخت های اصلی در شهرک های صنعتی استان فراهم است اما به دلیل دور بودن محدوده های معدنی امکان ایجاد واحدهای فرآوری در این مناطق کمی مشکل است، گفت: برای جلوگیری از خام فروشی و رونق بخش معادن باید زیرساخت ها در محدوده های معدنی استان فراهم شود.

عابدپور ایجاد امنیت شغلی و زیرساخت ها را از مهمترین درخواست های فعالان معدنی در استان برای ایجاد واحدهای فرآوری نام برد و گفت: بر اساس ماده ۱۱۳ آئین نامه اجرایی قانون معادن تمام دستگاه های اجرایی ذیربط در حوزه معادن باید برنامه حمایتی از صنایع معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری را در اولویت خود قرار دهند که این موضوع در استان سالهای گذشته غفلت شده است.

اعتراض مردم روستاهای دارای واحدهای معدنی به مشکل بزرگ در استان تبدیل شده است

وی در خصوص اثرات تخریبی معادن و گلایه مردم روستاها به خصوص در شهرستان تکاب گفت: تمام واحدهای معدنی استان بر اساس مجوزهای قانونی اقدام به فعالیت می کنند و بر اساس قانون فاصله ۵۰۰ متری از جمعیت نیز در معادن رعایت شده است اما در سال های اخیر شاهد اعتراضات بی مورد برخی مردم در این زمینه هستیم.

عابدپور با بیان اینکه زمانی که فعالیت های معدنی برابر قانون نباشد و یا اثرات آلایندگی و تخریبی داشته باشد برابر قانون برخورد می شود، گفت: در معادن فاصله ۵۰۰ متر از جمعیت رعایت شده اما اگر اهالی روستاها در این زمینه اعتراض داشته باشند می توانند از طریق بخشداری و فرمانداری مراتب اعتراض خود را به صورت قانونی اعلام کنند تا موضوع در جلسه شورای معادن استان مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر اعتراضات بی مورد به فعالیت واحدهای معدنی در استان به رویه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در روستاها به خصوص تکاب مردم به جای اعلام اعتراض قانونی دست به برخی کارهای اعتراضی می زنند در حالی که بر اساس ماده ۱۹ قوانین معدنی می توان از آنها به مراجع قضائی شکایت نیز کرد.

معاون امور معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی گفت: بر اساس قانون اگر اثرات آلایندگی و تخریب معادن اثبات شود یک درصد از محل درآمدهای معادن برای جبران این اثرات به روستاها پرداخت می شود اما تاکنون در استان شاهد این امر نبودیم.

عابدپور با گلایه از مدیریت اعتراضی اهالی برخی روستاها از سوی برخی افراد گفت: در سال های اخیر عده ای افراد نامعلوم حال اقدام به جلوگیری و اعتراض فعالیت های معدنی در برخی روستاها می کنند در حالی که فعالیت معادن نه تنها رونق اقتصادی بلکه زمینه ساز اشتغال مردم منطقه هست.

شناسایی ۲۰۶ واحد معدنی غیرفعال در آذربایجان غربی / افتتاح اولین کنسانتره آهن در استان

عابد پور با بیان اینکه برای توسعه فعالیت های معدنی در استان جلوگیری از خام فروشی و ایجاد واحدهای فرآوری در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در این راستا تاکنون ۵۰۶ واحد فرآوری در بخش های مختلف در استان ایجاد شده و تقاضاها برای ایجاد واحدهای فرآوری به خصوص در بخش سنگ های تزئینی، نمک، سیلیس، دولومیت، تیتان و… نیز افزایش یافته است.

اولین واحد کنستانتره آهن دهه فجر در آذربایجان غربی آماده بهره برداری می شو معاون امور معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی از ایجاد اولین کنستانتره آهن در استان خبر داد و گفت: این واحد همزمان با دهه فجر آماده بهره برداری می شود که برای اولین بار در استان شاهد ایجاد این واحد فرآوری هستیم.

وی از ایجاد دو واحد بزرگ مقایس سنگ بری در شمال و جنوب استان خبر داد و گفت: در زمینه ایجاد واحد فرآوری سیلیس در شاهین دژ، خاک نسوز و سه واحد فرآوری سنگ تزئینی در تکاب نیز اقدامات خوبی آغاز شده بزودی شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.

عابد پور با اشاره به ظرفیت های مرزی استان گفت: متأسفانه یکی از موانع پیش روی فعالیت معادن فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی در استان است که دولت باید با پرداخت تسهیلات ویژه از این بخش حمایت کنند، می توان با ایجاد نمایندگی ماشین آلات و تجهیزات معدنی به روز در استان کارهای خوبی در این بخش کرد که در منطقه آزاد ماکو اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است.

معاون امور معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۶ معدن در استان داریم گفت: از این تعداد ۵۰۶ معدن فعال و ۲۰۶ معدن غیرفعال است که شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل تعطیلی موقت برخی معادن استان به شمار می رود.

هم اکنون در آذربایجان غربی ۵۰۶ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ظرفیت استخراج اسمی سالانه ۱۷ میلیون و ۴۳۵ هزار تن انواع مواد معدنی و ذخیره قطعی بیش از یک هزار و ۱۳۸ میلیون تن با حجم سرمایه گذاری بیش از ۴ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵ هزار و ۱۷۹ نفر فعالیت می کند.

آذربایجان غربی در حال حاضر دارای ۱۷۹ محدوده دارای پروانه اکتشاف معتبر و ۶۳ معدن دارای گواهی نامه کشف معتبر با ذخیره قطعی ۲۶ میلیون و ۷۷۹ هزار تن انواع مواد معدنی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۶۲۱ میلیارد ریال است.

 

دیدگاهتان را بنویسید