224177

فعالیت معدن روستای اغول بیک قانونی است/مشکل زیست محیطی نداریم

دنیای معدن: رئیس اداره صمت شهرستان تکاب گفت: فعالیت معدن روستای اغول بیک تکاب قانونی است و مشکل زیست محیطی در این منطقه وجود ندارد.

به گزارش دنیای معدن، حسین امینی در گفتگویی در خصوص اعتراضات مردمی در زمینه تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت معدن سنگ در روستای اغول بیک تکاب اظهار کرد: این معدن بر اساس مجوزهای قانونی فعالیت می کند و هیچ مشکل زیست محیطی در منطقه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این معدن سنگ تزئینی در مرحله اکتشافی است، افزود: تمام مجوزهای زیست محیطی، قانونی در زمینه فعالیت این معدن اخذ شده و محدوده ۵۰۰ متری از جمعیت ساکنان این روستا نیز رعایت شده است.

امینی با اشاره به اینکه اعتراضات در زمینه فعالیت این معدن محدود به چند نفر از اهالی و دوستدار زیست محیط است، گفت: این اعتراضات در حالی صورت می گیرد که این افراد نه به خاطر اثرات تخریبی این معدن بلکه با هر گونه فعالیت معدنی در این منطقه مخالف هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب با اشاره به اینکه این اعتراضات چندمین بار است در روستای اغول بیک صورت می گیرد، افزود: در حالی این معدن در مرحله اکتشافی است و تنها نمونه برداری صورت می گیرد و این اقدامات نمی تواند اثر تخریبی داشته باشد.

امینی اضافه کرد: در حال حاضر اعتراضات اهالی روستا از طریق مراجع قضایی در دست بررسی است ولی فعالیت معادن از نظر مجوز ها قانونی بوده سه ماه مهلت تداوم فعالیت داده شده است.

وی از وجود ۶۰ معدن در زمینه سنگ و طلا در تکاب خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۳ معدن فعال است که در بخش سنگ های تزئنی و طلا مشغول به فعالیت هستند و هیچ معدن بدون مجوز در این شهرستان وجود ندارد.

اظهارات امینی در حالی است که پنجشنبه هفته گذشته اهالی روستای اغولبیک شهرستان تکاب در اعتراض به آغاز حفاری معدن سنگ در منطقه (قوخوخ بولاغ) این روستا، زنجیره انسانی تشکیل دادند.

اهالی این روستا با تشکیل زنجیره انسانی دو تا دور ادوات کاوش و محل استخراج نمونه های سنگ معدنی درمحل معدن تازه ثبت شده در ارتفاعات (قوخوخ بولاغ) این روستا اعتراض خود را به تخریب طبیعت بکر و غارت ذخایر طبیعی اعلام کردند.

در پی تماس معدن کار با پلیس، ماموران انتظامی شهرستان نیز با حضور محل حاضر و تکمیل صورت جلسه، از اهالی و معدن کاران خواستند مراتب اعتراض و شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

چشمه آب سرد دربند اغول بیک که در یک کیلومتری منطقه مسکونی روستا واقع شده و دارای خواص دارویی بوده و علاوه براینکه مورد استفاده احشام وآبیاری اراضی زراعی روستا قرار می گیرد، یکی از چشم انداز های طبیعی ومناطق گردشگری این روستا نیز به شمار می رود و دراطراف آن چندین گونه گیاهی خودرو کمیاب رشد می کند، مردم این روستا معتقد هستند فعالیت این معدن موجب تخریب این چشمه می شود.

روستای اغولبیک در ۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید