223591

در نهاوند ؛

پیشرفت ۷۰ درصدی طرح کارخانه فرآوری دولومیت

دنیای معدن: طرح کارخانه فرآوری دولومیت نهاوند دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و پیش‌بینی می‌شود این طرح اوایل دی‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

   به گزارش دنیای معدن، فرماندار نهاوند گفت: این طرح در تیرماه سال ۹۹ در نهاوند کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی آن در مهرماه همان سال آغاز شده و هم اکنون این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ناصری افزود:کارخانه فرآوری دولومیت در روستای وهمان در هفت کیلومتری جاده کرمانشاه با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در حال احداث است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود عملیات ساخت این طرح در اوایل دی‌ماه امسال به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری شود، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده دولومیت دوچشمه نهاوند بهترین نوع دولومیت در جهان است و در مرحله نخست اجرای این طرح ۱۰۰ هزارتن دولومیت کلسینه توسط این کارخانه در سال تولید می‌شود.

فرماندار نهاوند با بیان این‌که عملیات اجرایی طرح معدن دولومیت نهاوند یکی از کالا‌های استراتژیک در صنایع فلزی کشور است، گفت: در صورتی‌که مرحله‌های بعدی این طرح که شامل «تولید دولومیت کلسینه و زینتره» اجرایی شود برای ۱۷۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم می‌شود.

سنگ معدنی دولومیت از ترکیبات شیمیایی  CaMg (CO۳) تشکیل شده است و دارای ترکیبات اکسید منیزیوم و اهک است.  

به علت برخورداری از میزان خالصی بالا این سنگ بسیار با ارزش است. این سنگ را می ­توان جز دسته سنگ های رسوبی و دگرگونی محسوب کرد.

از نظر ساختمان و نوع بهم پیوستگی دولومیت با سنگ کیلسیت متفاوت است.­ در برخی موارد این سنگ به نام دولوستون نیز شناخته می ­شود. در بسیاری از موارد این سنگ به جلای بسیار دست پیدا می­ کند و به شکل شیشه ای در می­ آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید