223174

۱۰۹ معدن در استان اردبیل فعال است

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت:در مجموع ۲۰۴ معدن در این استان وجود دارد که در حال حاضر تنها ۱۰۹ مورد از آنها مشغول فعالیت هستند.

به گزارش دنیای معدن، فریبرز شجاع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تاکنون در معادن استان اردبیل سرمایه گذاری شده است که با میزان استخراج سالیانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برای یک هزار و ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده اند.

وی افزود: آهن، مرمریت، تراورتن، سیلیس، عقیق، پوکه معدنی، پوزولان و کائولن از جمله مهمترین موادی است که از معدن های استان اردبیل استخراج و بیشتر آنها در کارخانه های فرآوری به سایر فرآورده های دارای ارزش افزوده بالاتر مانند سیمان و مصالح ساختمانی سبک وزن تبدیل و روانه بازار می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: علاوه بر اینها چهار پهنه اکتشافی در استان داریم که به منظور فعالیت در آنها، در مجموع ۱۲ پروانه اکتشاف برای شرکت های سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی صادر شده است.

وی اضافه کرد: ۲ محدوده معدنی مشگین شهر شامل مس، مولیبدن و طلا در مرحله صدور گواهی کشف است که بهره برداری از آنها در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و به دنبال آن بحث احداث واحد تولید کنسانتره مس را خواهیم داشت.

شجاع اظهار کرد: ذخایری که تاکنون در کانسنگ مس پهنه قره سو- سبلان کشف شده و در مرحله صدور پروانه است، ۰.۲۳ درصد عیار دارد و حجم آن تا این لحظه به حدود ۷۰ میلیون تن می رسد.

وی ادامه داد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در پهنه قزل اوزن چهار محدوده اکتشافی دارد که پروانه گرفته و در یکی از آنها عملیات حفاری از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ابراز امیدواری کرد که با ادامه روند اکتشاف و در صورتی که آزمایش ها و نمونه برداری ها منجر به نتیجه شود و از نظر اقتصادی دارای توجیه باشد، در آینده نزدیک تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: در پهنه باغرو نیز شرکت سرمایه گذاری کوثر با پیگیری هایی که انجام شد، سه دستگاه حفاری مستقر کرده و در حال اجرای عملیات اکتشاف تفصیلی است.

به گفته شجاع، بیشتر این پهنه ها مربوط به مواد فلزی مانند کانسنگ مس و عناصر همراه آن همچون طلا و مولیبدن یا نقره است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تا کنون در مجموع در بخش اکتشاف پهنه های معدنی این استان سرمایه گذاری شده است و میزان اشتغال آنها به ۱۵۰ نفر می رسد.

وی افزود: در صورت رسیدن به مرحله بهره برداری و احداث کارخانه فرآوری، میزان اشتغال زایی به ۵۰۰ نفر و حجم سرمایه گذاری به ۱۴ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

شجاع بیان کرد: پیش بینی می شود در ۲ سال آینده کارخانه کنسانتره مس پورفیری در معدن صاحب دیوان که جزو پهنه قره سو- سبلان است، به مرحله تولید برسد.

وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر بحث ۱۲ پروانه اکتشاف در پهنه ها، ۳۶ پروانه اکتشاف دیگر نیز برای بخش خصوصی صادر شده است که اگر به نتیجه برسد، بخش معدن استان اردبیل جهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید