222615

مدیرعامل معادن منگنز ایران:

۶۰ درصد ذخایر منگنز ایران در قم است

دنیای معدن: مدیرعامل معادن منگنز ایران با بیان اینکه قم ۶۰ درصد منابع معدنی منگنز را دارد، گفت: این استان همچنین ۶۰ درصد نیاز کشور به این ماده معدنی حیاتی را تامین می کند.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا راغبیان روز سه شنبه در جلسه ای با حضور استاندار قم در معدن منگنز ونارچ قم، افزود: عمده استفاده منگنز در صنعت فولاد است و بین ۳ تا ۱۵ درصد محصول نهایی فولاد را منگنز تشکیل می دهد.

وی اظهار داشت: ۸۵ درصد استخراج های منگنز قم در صنعت فولاد و ذوب آهن استفاده می شود و علاوه بر آن این ماده معدنی در تولید باتری نیز روند روبه توسعه ای دارد و در لوازم آرایشی و مکمل های دامی نیز حائز اهمیت است.

راغبیان بیان کرد: کیفیت منگنز قم مزیت رقابتی بسیار مطلوبی برای شرکت ذوب آهن اصفهان به وجود آورده و ۶۰ درصد نیاز این شرکت به منگنز توسط معادن ونارچ تامین می شود.

به گفته وی، طرح اکتشافی در ۱۱ هزار متر در عمق ۸۰۰ متری زمین در معادن ونارچ از سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان آغاز شده که این پروژه هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل معادن منگنز ایران تصریح کرد: طی ۱۸ ماه آینده واحدتولیدی فلوسیکو منگنز با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بصورت سالانه با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال مستقیم۱۱۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم ۴۰۰ نفر در پهنه صنعتی نیزار قم به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: سالانه دست کم ۸۵ هزار تن منگنز در این معدن تولید می شود و این شرکت با ۲۷ هزار سهامدار خرد و شناور بودن ۶۰ درصد سهام اصلی شرکت، یکی از شرکت های موفق بورسی کشور به حساب می آید.

معدن ونارچ بزرگترین پهنه منگنز خاورمیانه است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در بخشی از این نشست، تصریح کرد: معادن منگنز ایران در ونارچ قم بزرگترین معدن منگنز در خاورمیانه است.

محمود سیجانی افزود: فرآوری منابع استخراجی و ایجاد ارزش افزوده مهمترین نیاز استان قم در خصوص استخراج ها و اکتشاف های معدنی است.

وی عنوان کرد: از منابع تبصره ۱۸ سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی واحد فرآوری منگنز قم در پهنه صنعتی نیزار می توان استفاده کرد که سال گذشته استان قم ۴۵۰ میلیارد تومان از این محل جذب منابع داشته است.

سیجانی ادامه داد: افزایش قیمت مواد پایه معدنی طی سال جاری هزینه استخراج و فعالیت های معدنی را به شدت افزایش داده است.

وی گفت: ثبت سفارش و واردات ماشین آلات مربوط به معدن ونارچ قم در کنار تعامل در مباحث گمرکی در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قم است.

معدن منگنز ونارچ قم با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای حدود ۳۰۰ تن بزرگترین و بهترین معدن منگنز ایران است که ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

معادن منگنز «ونارچ» به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال ۱۳۴۱ فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه در سطح منطقه و خاورمیانه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان این سنگ معدنی محسوب می شود. این معادن در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم - نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است. این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای «ونارچ» در ۲ کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند.

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می دهد.

مهم ترین ذخایر شناخته شده استان قم شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به کارگیری طرح های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می توان کسب وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید