221593

شناسایی ۳۷ معدن غیرفعال در چهارمحال و بختیاری / چرا ظرفیت کامل معادن استخراج نمی شود؟

دنیای معدن -در استان چهارمحال و بختیاری مجموعا ۱۵۲ معدن وجود دارد که ۱۱۶ معدن فعال و ۳۷ معدن غیرفعال است، همچنین ظرفیت معادن استان ۸ میلیون تن است که تنها ۶ میلیون تن ماده معدنی استخراج می شود.

به گزارش دنیای معدن، معادن از ارزشمندترین سرمایه های هر منطقه هستند که در افزایش سرانه درآمد، ارتقای سطح زندگی مردم و رونق صنایع بسیار اثرگذار است.

وضعیت زمین شناسی مناطق مختلف باعث ایجاد مواد معدنی گوناگون شده و کشف و استخراج هر نوع از انواع و اقسام مواد معدنی به رونق اقتصادی و زیرساختی منجر می شود و در اختصاص امکانات رفاهی و اجتماعی به شهرها و روستاهای اطراف نیز اثرگذار است.

تربیت نیروهای متخصص بومی، ایجاد فرصت های آموزشی در خصوص بخش های مختلف معدن، افزایش توان شناسایی انواع مواد معدنی اکتشاف و استخراج، ایجاد فرصت های شغلی خدماتی و صنعتی به ویژه برای روستاییان اطراف معدن و راه اندازی کارخانه های متعدد از دیگر مزایای وجود معادن است.

سنگ های معدنی در ساختمان سازی و ساخت انواع فلزات برای تولیدات کارخانجات ماشین سازی، فولاد، لوازم خانگی و... استفاده می شوند و مناطق کوهستانی قابلیت بسیار زیادی در زمینه استخراج سنگ های معدنی دارند.

استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ وضعیت جغرافیایی یکی از نقاط مناسب برای اکتشاف معادن و استخراج سنگ های معدنی است که سالانه علاوه بر مصرف داخلی میلیون ها تن سنگ معدن از آن صادر می شود.

اما در کنار تولید و صادرات انواع سنگ های معدنی به استان های مصرف کننده مشکلاتی نیز گریبانگیر برخی صاحبان معادن شده که موجب غیرفعال شدن آن ها و ضرردهی برای استان شده است و نیاز به بررسی جدی پیش از صدور پروانه بهره برداری دارد.

وجود 37 معدن غیرفعال و 116 معدن فعال در استان

مهرداد قاسمی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم استان و گفت وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: بیشترین مواد معدنی استان مصالح ساختمانی است که به جز سنگ های تزئینی مابقی محصولات تولیدی در استان مصرف می شود.

وی با اشاره به کیفیت سنگ های معدنی استخراج شده از چهارمحال و بختیاری افزود: بخشی از مواد اولیه صنایع نسوز کشور در معدن خاک نسوز شهید نیلچیان استان تامین می شود و به علت مرغوبیت بالا خریداران زیادی دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان بیان داشت: از سال 97 حدود 93 معدن غیرفعال در استان وجود داشت که سرمایه گذار پروانه بهره برداری گرفته بود اما به دلایلی از جمله مشکلات محلی، مخالفت های منابع طبیعی و آبخیزداری استان و عدم وجود امکانات زیربنایی برای صنایع معدنی وابسته آن رها شده بودند اما با پایشی که انجام شد براساس قانون معادن اخطارهایی صادر شد و پس از توجیه صاحبان آن ها معادن غیرفعال سلب صلاحیت شدند.

قاسمی با بیان اینکه سلب صلاحیت معادن در سال ها 98 و 99 صورت گرفت، عنوان داشت: در این مدت با آرائی که از شورای معادن استان اخذ شد تعداد معادن غیرفعال را به 37 معدن کاهش دادیم و این کاهش باعث شد معادنی که پروانه برایشان صادر شده و محبوس شده بودند از طریق مزایده واگذار شوند.

وی تصریح کرد: در مزایده سال قبل هشت معدن سلب صلاحیت و عوامل بهره برداری آن شناسایی شد امسال نیز مزایده عمومی برگزار شد و تعدادی از معادن غیرفعال و متروکه نیز در این طرح فعال می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در استان 152 معدن وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر 116 معدن فعال و 37 معدن غیرفعال است، ادامه داد: سال قبل از معادن فعال استان حدود 6 میلیون تن ماده معدنی استخراج شد در حالی که ظرفیت پروانه های بهره برداری سالانه 8 میلیون تن بوده که بخشی از این تفاوت مربوط به معادن غیرفعال است.

وی خاطرنشان کرد: اسناد لازم برای تعیین تکلیف 15 معدن سنگ تزئینی به شورای عالی معادن در تهران ارسال و سلب صلاحیت آن ها انجام شد که این تعداد به کاهش معادن غیرفعال افزوده می شوند چراکه سرمایه گذاری جدید محسوب شده و نشانه رشد در این حوزه است.

قاسمی به 2 گواهی کشف سنگ لاشه معدن در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 پرونده اکتشاف جاری داریم که پس از طی مراحل لازم پروانه بهره برداری برای آن ها صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید