242454

افزایش یکسان حقوق برای تمامی مشاغل قابل توجیه نیست

دنیای معدن: استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: افزایش یکسان حقوق برای تمامی مشاغل قابل توجیه نیست چراکه با کسری بودجه برخی صنوف مواجه خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، احمد جعفری صمیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز نظر درباره افزایش حقوق‌ها در سال جاری، گفت: افزایش حداقل دستمزد صرف‌نظر از اینکه به بهره‌وری نیروی کار و تورم بستگی دارد، باید در مشاغل مختلف با توجه به سختی، شرایط کاری و ‌نوع فعالیت متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه در دانشگاه مازندران با ذکر مثالی، افزود: کارکنان بخش آموزش عالی غیرانتفاعی زیر پوشش قانون کار و وزارت علوم قرار دارند افزایش شهریه، تنها عمده درآمد آنهاست که حداکثر حدود ۳۰ درصد است.

جعفری صمیمی، در ادامه یادآور شد: افزایش حقوق بالاتر از آن مثل سال قبل که ۵۷ درصد بود مشکل بسیار جدی و کسری بودجه شدیدی برای این نوع موسسات و دانشگاه‌ها ایجاد کرد، لذا افزایش ۲۷ درصد تا اندازه‌ای برای این نوع فعالیت منطقی است هرچند که از نرخ تورم پایین‌تر باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران، خاطرنشان کرد: درعوض مشاغل فنی، صنعتی و سایر مشاغلی که به راحتی افزایش درآمد قابل توجه برای آنها قابل انتظار است افزایش حداقل حقوق باید بالاتر از مشاغل آموزشی قبلی باشد چون آنها به راحتی قیمت کالا و خدمات خود را بالا می‌برند یا با سیاست‌های مختلف حتی کم‌فروشی قادر هستند افزایش حداقل حقوق بالاتری را تحمل کنند.

وی اضافه کرد: لذا افزایش یکسان برای تمامی مشاغل قابل توجیه نیست و نیاز به بررسی و تحلیل اقتصادی دارد نه اینکه با سیاست چانه‌زنی چند ساعته بدون توجه به مباحث فوق تصمیم‌گیری شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ضمنا راه‌حل اساسی در این زمینه اجرای سیاست‌های مناسب جهت کاهش تورم خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید