244627

​وزارت کار: افزایش دوباره دستمزد کارگران منوط به افزایش حقوق کارمندان است

دنیای معدن: وزارت کار نسبت به خبر«کارگران شورای‌عالی کار به مرتضوی/ دستمزد ۱۴۰۲ را اصلاح کنید» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش دنیای معدن از تسنیم، 22 خرداد ماه خبری تحت عنوان «کارگران شورای‌عالی کار به مرتضوی/ دستمزد 1402را اصلاح کنید» در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.

نمایندگان کارگران عضو شورای‌عالی کار در نامه‌ای به سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس شورای‌عالی کار، خواستار برگزاری مجدد جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد 1402 کارگران شدند.

وزارت کار پس از انتشار این نامه توضیحاتی به‌شرح زیر ارائه کرد؛

1 ـ برخلاف آنچه در نامه مذکور عنوان گردیده، تعیین حداقل مزد سال 1402بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی با بهره‌مندی از نظرات شرکای اجتماعی و حضور 5نفر نماینده از کارگران سه تشکل عالی کارگری کشور و در چهارچوب موازین و مقررات قانونی انجام گرفته است. تصمیم نهایی نیز بر مبنای پیشنهاد احدی از نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار طرح و با اجماع تمامی اعضای مصوب گردیده است.

2 ـ بررسی‌ وضعیت اقتصادی نشان‌دهنده آن است که با حذف شوک‌های تورم‌زا در سال 1401 و رویکردهای جدی دولت در رفع ناترازی‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی با هدف کنترل رشد نقدینگی از طریق برنامه اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و هم‌چنین پرداخت مطالبات به‌جامانده صندوق‌های بازنشستگی از دولت‌ قبل، روند کاهش تورم آغاز شده و ادامه‌دار خواهد بود که نشانه‌های آن در کاهش قابل توجه تورم ماهانه اردیبهشت سال 1402 و کاهش سلطه دلار بر اقتصاد کشور نمایان شده است. گفتنی‌است عدد تورم اشاره‌شده در نامه مذکور غیرواقعی و خلاف آمارهای رسمی است که صرفاً در برخی رسانه‌ها و با هدف شرطی کردن اقتصاد و ایجاد یک تورم القائی منتشر شده است و طراحان آن به‌دنبال کوچک شدن سفره کارگران می‌باشند.

3 ـ دولت به‌منظور رفع قسمتی از دغدغه اقشار کم‌درآمد، به‌طور موازی از طریق طرح‌های دیگری همچون کالابرگ الکترونیکی تلاش خواهد کرد بخشی از مشکلات اقتصادی این قشر شریف را کاهش دهد.

4 ـ با عنایت به مباحث مطروحه در جلسات شورای‌عالی کار و در پاسخ به درخواست احدی از نمایندگان کارگران موافقت شد در صورت افزایش حقوق کارمندان دولت و به‌منظور حفظ تناسب پرداختی به کارمندان دولت با کارگران مشمول قانون کار، شورای‌عالی کار موضوع را بررسی نموده و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به بررسی حداقل مزد و دریافتی کارگران مشمول قانون کار اقدام نماید، در نتیجه هیچ‌گونه خلف وعده‌ای از تصمیمات مندرج در جلسه مزبور صورت نگرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید