243043

عیدی دولت به بازنشستگان مناسبت عید فطر چیست؟

دنیای معدن: صندوق بازنشستگی کشوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری با احتساب افزایش ۲۰ درصدی مصوب دولت به حساب همه بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش این صندوق واریز شد.

به گزارش دنیای معدن، در این اطلاعیه آمده است: حق عائله مندی و اولاد در این ماه همانند اسفندماه پرداخت شده است.

همچنین مابه‌التفاوت افزایش حق اولاد و عائله‌مندی فروردین ماه به همراه حقوق ماه بعد به حساب بازنشستگان عزیز کشوری واریز خواهد شد.

صندوق بازنشستگی کشوری برای اارائه خدمات غیر حضوری به بازنشستگان عزیز راه اندازی شده است. بازنشستگان برای دریافت فیش حقوقی، احکام، وام و … راه اندازی شده است.

حقوق بازنشستگان کشوری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۰ درصد، نسبت به آخرین حکم حقوق سال قبل، افزایش خواهد داشت و بنابراین احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲ متناسب با این مبلغ افزایش حقوق، اصلاح گردیده و از طریق سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری سایت صندوق بازنشستگی کشوری قابل دریافت می باشد.

با توجه به اینکه نرخ تورم در کشور ما سرعت فزاینده ای را داشته و هر ساله شاهد افزایش قیمت ها در بخش های مختلف اقتصادی کشور می باشیم، نهادهای حمایت کننده کارمندان و کاگران نیز سعی بر این داشته تا با جلب موافقت دولت و مجلس، حقوق این گروه ها را نیز تا حد امکان ، ماتناسب با نرخ تورم افزایش داده تا این افراد برای تامین معاش خود و خانواده شان دچار مشکل نشوند.

سازمان بیمه ‌ای مربوط به بازنشستگان کشوری، صندوق بازنشستگی کشوری بوده که با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و مسئولیت اداره امور بازنشستگان کشوری را بر عهده دارد. صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله با توجه به تصمیم دولت و مصوبه مجلس، افزایش حقوق بازنشستگی بازنشستگان کشوری را اجرایی نموده و منابع لازم برای پرداخت آن را می نماید.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، هر ساله در حکم حقوق بازنشستگان کشوری منعکس گردیده و از طریق صندوق بازنشستگی کشوری به اطلاع آن ها می رسد. بر اساس اطلاعیه صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان کشوری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال هزار و چهارصد و یک، افزایش خواهد داشت و بنابراین احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲، متناسب با این مبلغ افزایش حقوق اصلاح گردیده و در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

در سال های گذشته، بازنشستگان کشوری، در ابتدای سال و پس از تصویب و اعمال افزایش حقوق بازنشستگی باید برای اطلاع از احکام جدید بازنشستگان کشوری حضورا به صندق بازنشستگی کشوری مراجعه نموده و احکام جدید بازنشستگی خود را دریافت می نمودند که فرآیندی وقت گیر و هزینه بر بود.

به همین دلیل، همراستا با گسترش مفهوم دولت الکترونیک و غیر حضوری شدن خدمات دولتی، صندوق بازنشستگی کشوری نیز اقدام به تاسیس سامانه ای نموده است که بازنشستگان کشوری می توانند در ابتدای هر سال، با مراجعه به آن برای دریافت احکام جدید بازنشستگان کشوری اقدام نمایند.

سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲ همچون سال های گذشته سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir بوده که بازنشستگان کشوری می توانند با مراجعه به آن و بی آنکه نیاز به مراجعه حضوری باشد، از طریق بخش (درگاه خدمات الکترونیکی) برای دریافت احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲ و اطلاع از میزان افزایش حقوق بازنشستگی خود اقدام نمایند.

جزییات احکام جدید حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را در اندیشه معاصر میخوانید.

از روز (بیست و هشتم فروردین) واریز بخش دوم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی براساس حروف الفبا آغاز شده است.

 

براین اساس، حروف بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان، تا روز ۳۱ فروردین براساس حروف الفبا واریز می‌شود. براساس اعلام سازمان، حقوق همکاران بازنشسته سازمان در آخرین روز فروردین واریز خواهد شد.

حقوق واریز شده به حساب بازنشستگان کارگری برابر با دریافتی اسفندماه است و این در حالیست که هنوز احکام حقوقی جدید صادر نشده است؛ همچنین تا این لحظه هنوز خبری از ابلاغیه افزایش حقوق مستمری‌بگیران نیست.

بازنشستگان نیروهای مسلح از عدم صدور احکام حقوقی جدید انتقاد کردند.

این بازنشستگان می‌گویند: تا صبح روز (بیست و هشتم فروردین) هنوز احکام حقوقی بازنشستگان و مستمری‌بگیران لشگری در سامانه ساتا بارگذاری نشده است؛ فیش حقوقی نیز صادر و بارگذاری نشده است؛ در سامانه ساتا آخرین فیش و حکم حقوقی مربوط به اسفند سال گذشته است.

این بازنشستگان با بیان اینکه حقوق اسفند زودتر از معمول واریز شد و اکنون روزهاست که در انتظار واریز حقوق فروردین هستیم؛ می‌گویند: انتظار داشتیم تا قبل بیست و هشتم، حقوق فروردین ماه واریز شود؛ هنوز خبری از پرداخت حقوق نیست و مسئولان صندوق نیز در این باره هیچ توضیحی نداده‌اند؛ این تاخیر مشکلاتی در زندگی بازنشستگان به خصوص حداقل‌بگیران به وجود آورده است.

سازمان تامین اجتماعی باید بداند بازنشستگان چاره‌ای ندارند که مشغول به کار شوند وگرنه زندگی‌شان نمی‌چرخد، مسلم است که خود بازنشسته دوست ندارد در زمان بازنشستگی کار کند اما مجبور است؛ آیا مقامات سازمان راهی سراغ دارند که برای امرار معاش پیش پای این عزیزان بگذارند؟

البته از دیشب واریز حقوق بازنشستگان لشکری انجام شده است و فیش حقوی در سایت ساتا بارگزاری گردید.

احتمال افزایش دستمزد کارگران در اواسط سال ۱۴۰۲

محمد کعب عمیر اظهار کرد: پس از مصوبه افزایش ۲۷ درصدی دستمزد و مستمری کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی شورای عالی کار، شاهد اعتراض‌هایی از نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگان به این مصوبه، بابت بروز مشکلات در خانواده‌های کارگران به دلیل کاهش قدرت خرید و ناتوانی از تأمین هزینه‌های زندگی هستیم.

وی گفت: انتظار می‌رفت که شورای عالی کار با توجه به درصد تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، دستمزد حقوق کارگران براساس ماده ۴۱ قانون کار و برای تعیین حقوق بازنشستگان مطابق با قانون ماده ۹۶ سازمان تأمین اجتماعی تعیین کند که این‌گونه نشد

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم بالاتر از ۴۶ درصد گزارش شده است، افزود: مردم به‌خصوص جامعه کارگری و بازنشستگان از دولت رئیسی انتظار داشتند که سفره آنها بزرگ‌تر شود اما در حال حاضر سفره مردم به‌خصوص قشر کارگر و بازنشستگان با توجه به افزایش سرسام‌آور تورم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مصوبه دستمزد کارگران پس از امضای تمامی اعضای شورای عالی کار تبدیل به قانون شده و امکان تغییر در آن عملاً وجود ندارد تاکنون افزایش حقوق کارگران پس از مصوبه شورای عالی کار در اواسط سال سابقه نداشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: با توجه به افزایش تورم هیچ‌گونه منع قانونی برای اینکه در میانه سال دستمزد کارگران افزایش یابد، وجود ندارد؛ اگر افزایش تورم به میزانی باشد که سبد معیشتی کارگران را بیش از پیش تحت شعاع قرار دهد، حتماً پیشنهاد افزایش دستمزد کارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و دنبال خواهد شد.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس تصریح کرد: این قول را به جامعه کارگری، بازنشستگان و مردم ایران خواهیم داد که نمایندگان در خانه ملت به‌ویژه در کمیسیون اجتماعی مجلس از هیچ‌گونه تلاش و کوششی برای افزایش دستمزدشان کوتاه نمی‌آیند.

وی به تذکر شفاهی در نشست علنی روز یکشنبه ۲۰ فروردین به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی، تورم و گرانی‌های افسارگسیخته حقوق‌های دریافتی کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد و از دولت و وزارت کار انتظار می‌رود فکری به حال بزرگ‌تر شدن سفره جامعه کارگران و بازنشستگان داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید