242953

دغدغه اصلی بازنشستگان برای نان و درمان

دنیای معدن: دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی: ۷۲ درصد بازنشستگان مشهدی حداقل بگیر هستند.

به گزارش دنیای معدن، نخستین حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی امسال بیستم فروردین پرداخت شد و این روند تا پایان این ماه ادامه دارد. بازنشستگان در فروردین همانند سال گذشته، حقوق خود را دریافت کردند و از ماه آینده حقوقشان را با احتساب افزایش امسال دریافت خواهند کرد.

بر این اساس در اردیبهشت، حقوق بازنشستگان براساس مصوبه جدید شورای عالی کار به بازنشستگان پرداخت خواهد شد، به طوری که حقوق بازنشستگان حداقل بگیر ۲۷درصد و سایر سطوح ۲۱درصد به اضافه ۲۵۰تومان امسال افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش از اول اردیبهشت اجرایی خواهد شد، به طوری که مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود. مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال۱۴۰۲ نسبت به سال۱۴۰۱، ۲۷درصد افزایش یافته و حداقل دستمزد ماهانه از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزارو۷۵۰تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸هزارو۲۸۴تومان رسیده است.

تعیین این رقم به عنوان حقوق بازنشستگان با انتقاد آن‌ها مواجه شده است. آن‌ها می‌گویند درحالی خط فقر در سال گذشته براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک ۱۲ میلیون تومان بوده است که مستمری امسال بازنشستگان حتی به نصف این رقم هم نمی‌رسد. نمایندگان بازنشستگان معتقدند اکنون اجاره خانه در مشهد به بیش از ۶ میلیون تومان افزایش یافته است و این رقم نشان می‌دهد که مستمری بازنشستگان مستأجر حتی جوابگوی تأمین هزینه یک سرپناه ساده نیز نیست.

تأمین معیشت بازنشستگان

دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، مسائل معیشتی و درمانی را مهم‌ترین مشکلات کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی می‌داند و‌ می‌گوید: رعایت قانون ازسوی دولت ها، تنها خواسته ما در زمینه حقوق کارگران بازنشسته است. رحمت اله پورموسی با انتقاد از افزایش ناچیز حقوق کارگران، ادامه می‌دهد: حقوق و دریافتی بازنشستگان مستمری بگیر از نظر قانونی، از مصوبه تعیین حداقل دستمزد شورای عالی کار تبعیت می‌کند.

ماده۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی تأکید می‌کند که افزایش حداقل مستمری «نباید» از افزایش حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، با این حال ماده۹۶ قانون تأمین اجتماعی نیز تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان را به صراحت روشن کرده است. طبق این ماده، مستمری سالیانه باید براساس افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد. بر این اساس درحالی برپایه قانون، مستمری بازنشستگان باید جوابگوی هزینه معیشت آن‌ها باشد که افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران در مقابل تورم ۶۰ درصدی بسیار ناچیز است و از دولت انتظار داریم در این زمینه براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی عمل کند، با این حال دولت‌ها همیشه از اجرای این ماده سر باز زده اند.

۷۲ درصد بازنشستگان، حداقل بگیر هستند

دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ۷۲ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی و ازجمله بازنشستگان مشهدی حداقل بگیر هستند، می‌گوید: حداقل حقوق ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی که دولت برای کارگران بازنشسته‌ای که دارای عروس، داماد، دختر و پسر دم بخت یا حتی مستأجر هستند تعیین کرده است، کفاف هزینه‌های زندگی آن‌ها را‌ نمی‌دهد. پورموسی با اشاره به اینکه افزایش سایر سطوح دستمزدی و دیگر مزایای کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی مستلزم تصویب هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و درنهایت دولت است، می‌افزاید: این افزایش همواره با تأخیر اجرایی می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه دولت‌ها نیز ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: براساس این ماده، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است میزان تمام مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد، باتوجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. به گفته نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی، ۷۵ درصد از قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان درباره بازنشستگان تأمین اجتماعی، اجرایی شده است و از دولت انتظار داریم که قبل از افزایش سنوات، ۲۵ درصد دیگر را نیز اعمال کند.

بیمه تکمیلی، جوابگوی بازنشستگان نیست

پورموسی مسائل درمانی را از دیگر مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی برمی شمرد و بیان می‌کند: بازنشستگان تأمین اجتماعی باتوجه به حقوق اندکشان، در حوزه درمانی با مشکلات بی شماری مواجه هستند.

درواقع بازنشستگان آن طور که باید و شاید خدمات درمانی مناسب ندارند، این درحالی است که آن‌ها پول درخورتوجهی به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند. منکر مشکلات صندوق نیستیم، اما هزینه این معضلات نباید بر دوش بازنشسته سنگینی کند. آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌کنند تا در هنگام بیماری و سالمندی، خیالشان آسوده باشد.

به گفته دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی، بیمه درمان تکمیلی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی بسیاری از هزینه‌ها ازجمله دارو، ویزیت، عینک و سمعک را پوشش نمی‌دهد.

وی طولانی شدن مدت پرداخت بیمه درمان تکمیلی را از دیگر مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌داند و تصریح می‌کند: دریافت نوبت از پزشکان مراکز درمانی تأمین اجتماعی، از دیگر مشکلات این عزیزان است؛ چون این موضوع باعث شده است کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی برای درمان خود به مراکز دیگر با تعرفه‌های پزشکی سنگین مراجعه کنند. پورموسی به وجود ۱۷۲ هزار بازنشسته کارگری تأمین اجتماعی در خراسان رضوی اشاره و بیان می‌کند: باتوجه به زائرپذیر بودن مشهد و رساندن خدمات مراکز درمانی تأمین اجتماعی به مستمری بگیران منطقه شرق کشور، این مراکز پاسخگوی این حجم از بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تعداد مراکز یادشده در سطح مشهد افزایش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید