240353

برابر با تورم، حقوق کارگر و کارمند باید افزایش پیدا کند/ بانک‌ها پرداخت وام‌ را تعطیل کردند/ نرخ ارز دستوری تداوم نخواهد داشت

دنیای معدن- نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی مردم ندارد، گفت:ای کاش مسوولین محترم، قیمت الان خودرو را با قیمت های 1400 مقایسه می‌کردند تا متوجه می شدند که با چه افزایش قیمتی مواجه هستیم و از حوزه خودرو گرفته تا روغن نباتی و کالاهای اساسی، تورم بی سابقه‌ای را شاهد هستیم.

به گزارش دنیای معدن، شهباز حسن پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفقنا با اشاره به عملکرد بانک ها در ارائه وام به مردم، اظهار کرد: ریاست جمهور طی نشستی که با کابینه اقتصادی داشت، بخشنامه ای را در بهمن ماه به کلیه بانک ها ارسال کرد تا سقف 200 میلیون تومان وام، از مردم ضامن گرفته نشود و اعتبار سنجی صورت بگیرد؛ در اردیبهشت ماه مجددا این بخشنامه ارسال و تاکید شد؛ اما امروز که نزدیک به پایان سال هستیم بانک ها نه تنها به این بخشنامه عمل نمی کنند بلکه پرداخت وام ها را هم تعطیل کردند و از مردم معدل حساب می‌خواهند.

وی ادامه داد: با این شرایط لجام گسیخته گرانی ها، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، یا بازنشستگان و کارگران و کارمندان دولت، چقدر آورده دارند و مانده بانکی آنها مگر چقدر است که بانک‌ها از انها معدل بانکی می خواهند!؛ بنابراین چنانچه دولت اقدامی در این خصوص انجام ندهد ،مجبور هستیم از اختیارات قانونی خودمان استفاده و سوال و استیضاح را در دستور کار مجلس قرار دهیم. ما بیش از یک سال به دولت فرصت دادیم و الان دولت باید پاسخگو باشد؛ در بودجه سال گذشته دولت برای آزادسازی ارز تاکید داشت که قیمت ها را به نحوی برنامه ریزی می کند تا کالاهای اساسی بر اساس قیمت‌های شهریور 1400 به دست مردم برسد اما نه تنها اینچنین نشد بلکه با افزایش بی رویه قیمت ها مواجه هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ای کاش مسوولین محترم قیمت الان خودرو را با قیمت های 1400 مقایسه می کردند تا متوجه می شدند که با چه افزایش قیمتی مواجه هستیم و از حوزه خودرو گرفته تا روغن نباتی و کالاهای اساسی، تورم بی سابقه‌ای را شاهد هستیم اما احساس می کنیم که دولت برنامه ای برای اداره کشور و حل مشکلات اقتصادی ندارد.

آقای حسن‌پور با اشاره به وضعیت نرخ ارز در کشور، اظهارداشت: امیدوار هستیم که دولت به نحوی برنامه ریزی کند که قیمت ارز را بر اساس آنچه که در بودجه اعلام کردند کنترل کند اما باید توجه کنند که نرخ ارز دستوری، تداوم نخواهد داشت و برای تامین ارز مورد نیاز کشور باید راهکار بیاندیشند. مثلا به جای اینکه ارز بدهند که بعضی از افراد واردات خودرو انجام دهند، اعلام کنند هر ایرانی که در خارج از کشور است خودش خودرویی با ارزی که در اختیار دارد وارد کند. ما در زمان جنگ هم از این تجربه استفاده و اعلام کردیم که دانشجویان می توانند خودرو وارد کنند و وقتی خودرو وارد کشور شود، کسانی که در خانه هایشان ارز دارند مجبور هستند ارز را تبدیل به ریال کنند و در اینصورت ارزش ریال افزایش می یابد؛ بنابراین دلیل کاهش ارز ریال، این است که بسیاری پول خود را تبدیل به دلار گرده و یا در خارج از کشور سرمایه گذاری کردند .

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به افزایش حقوق کارگران و کارمندان در بودجه 1402 اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون بنده اعتقاد دارم که برابر با تورم، حقوق کارگر و کارمند باید افزایش پیدا کند و این واقعیتی در جامعه است که اگر می خواهیم کارمندان ما کار کیفی را به مردم را ارائه دهند باید حقوق آنها متناسب با تورم افزایش یابد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید