238523

خلاصه جلسات مجلس| تصویب افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان تا مخالفت با استیضاح وزیر«صمت»

دنیای معدن: نمایندگان مجلس این هفته ۳ روز جلسه علنی داشتند که خلاصه موضوعات و مصوبات نمایندگان در این جلسات را در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش دنیای معدن از تسنیم، نمایندگان در این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که در این جلسات موضوعات مختلفی را بررسی و مصوباتی داشتند.

در ابتدای نشست روز یکشنبه آقای قالیباف در نطق پیش از دستور خود به حادثه تروریستی شاهچراغ اشاره کرد.

قالیباف: رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه نمی‌توانند پشت داعش مخفی شوند/ باید پاسخ خون‌های ریخته شده را بدهند

رئیس مجلس ضمن محکوم کردن جنایت دشمن در شیراز، به اعتراضات اخیر در کشور پرداخت و تاکید کرد: ما اعتراض را، نه تنها درست و عامل پیشرفت کشور می‌دانیم بلکه معتقدیم این تحرکات اجتماعی به شرط مرزبندی با خشونت‌طلبان، جنایتکاران و تجزیه‌طلبان باعث تغییر سیاست ها و تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد، همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با کارگران، اعتراضی که در آن با دشمن، مرزبندی شده باشد را مورد تایید قرار دادند.

وی گفت: رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه بدانند که نمی‌توانند پشت نقاب داعش و یا تلویزیون‌های لندن‌نشین مخفی شوند و باید پاسخگوی خون‌های ریخته‌شده در ایران باشند.

افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری

پس از آن رسیدگی به جزئیات لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستورکار قرار گرفت که با رای نمایندگان مواردی تصویب شد که بر اساس آن افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح، افزایش حقوق 900 هزار تومانی حقوق بازنشستگان بعلاوه 5 درصد، افزایش 100 و 50 درصدی حق اولاد و حق عائله مندی کارکنان و بازنشستگان و افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی تصویب شد.

همچنین با مصوبه روز یکشنبه نمایندگان معلمان مهرآفرین بدون برگزاری آزمون مشمول قانون رتبه بندی شدند.

در ادامه جلسه علنی برخی از نمایندگان در تذکرات خود ضمن اشاره به حمله تروریستی به حرم شاهچراغ این جنایت را محکوم کرده و بر لزوم اتحاد در داخل و پاسداری از حریم امنیت و آرامش مردم تاکید کردند.

تذکرات شفاهی| ابراز نگرانی برای افزایش قیمت‌ها/ تعیین تکلیف بیمه کارگران فصلی

بر اساس این گزارش، در این جلسه وکلای ملت در تذکرات شفاهی خود به موضوعات مختلفی همچون پرداخت خسارات کشاورزان، برخورد با اغتشاشگران،  افزایش قیمت کالا‌ها، رتبه بندی معلمان و تعیین تکلیف بیمه کارگران فصلی پرداختند.

اعلام وصول سوالات نمایندگان از وزیر بهداشت

در ادامه محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- سه سوال ملی ولی اسماعیلی نماینده گرمی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص علت وجود تبعیض در توزیع پزشک و پزشکان متخصص و بالا رفتن قیمت دارو و عدم پرداخت ارز به داروسازان و عدم وجود برنامه برای تهیه تجهیزات و وسایل مورد نیاز در مناطق محروم

- سوال ملی علی اکبر علیزاده نماینده دامغان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص کمبود پزشک در شهرهای کوچک و نابسامانی در تامین دارو.

نامه جمعی از نمایندگان به رئیسی درباره مسکن روستایی

همچنین عضو هیأت رئیسه مجلس در پاین جلسه نامه 245 نماینده به رئیس جمهور درباره ضرورت رفع مشکل مسکن روستاییان را قرائت کرد. در این نامه آمده است: علیرغم اقدامات  همچنان صدور تضمین‌نامه به دلیل مانع‌تراشی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأخیر مواجه شده است و با توجه به محدودیت‌های ساخت و ساز در فصول پاییز و زمستان موجب نارضایتی روستاییان و انباشت واحدهای نیمه تمام شده است.

استیضاح فاطمی امین وزیر«صمت» رأی نیاورد

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مهمترین دستورکار رسیدگی به تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

در ابتدای جلسه چند تن از متقاضیان و سپس مخالفان  استیضاح وزیر «صمت» نقطه‌ نظرات خود را مطرح کردند.

در ادامه جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت دفاعیات خود را مطرح کرد و در نهایت استیضاح به رأی نمایندگان گذاشته شد که با 84 رأی موافق و 182 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع و 2 باطله از مجموع 274 نماینده با استیضاح وزیر «صمت» مخالفت شد و فاطمی امین وزیر ماند.

بر اساس این گزارش، جلسه علنی روز چهارشنبه، 11 آبان ) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد که ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران مهمترین دستورکار نمایندگان بود.

قالیباف: در حوادث اخیر آمریکا و شبکه جاسوسی و عوامل خرابکار آنها برنامه ویژه‌ای طراحی کرده بودند

آقای قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به مناسبت 13 آبان روز تسخیر لانه جاسوسی و اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: در حوادث اخیر آمریکا و شبکه جاسوسی و عوامل خرابکار آنها برنامه پیچیده و ویژه‌ای طراحی کرده بودند اما این بار هم همچون گذشته در مورد ملت آگاه ایران اشتباه می‌کردند. همه مردم از جمله منتقدین و معترضین، عاشق هر وجب از خاک ایران هستند و به تحریم‌طلبان، جنگ‌افروزان و تروریست‌ها باج نخواهند داد. آنها مطالبات مد نظر خود را همزمان با اعلام انزجار از دخالت کودتاچیان آمریکایی پیگیری خواهند کرد و ما وظیفه داریم بستر لازم را برای شنیدن و اقدام متناسب آن فراهم کنیم تا امید دشمن برای فرصت‌طلبی را ناامید کنیم.

تعیین شرایط سرپرست موقت برای موسسه اعتباری

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی اولین دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه بود که با اصلاح بند (6) ماده (30)  شرایط سرپرست موقت برای مؤسسه اعتباری را با تأکید بر انتخاب افراد خبره بانکی و صاحب صلاحیت و همچنین تجربه مدیریت ارشد بانکی را تعیین کردند.

همچنین در ادامه نمایندگان با تصویب ‌‌‌‌‌‌‌بندهای (ذ)، (ر) و حذف (ز) ماده 18 این طرح موافقت کردند، طبق بند ( ر ) بانک مرکزی موظف است مشروح مذاکرات و مصوبات شورای فقهی را بر تارنمای بانک مرکزی قرار داده و برای عموم منتشر کند.

تذکر نماینده کاشمر درباره شفافیت قوای سه‌گانه

در ادامه حجت‌الاسلام جواد نیک بین نماینده کاشمر در تذکری با اشاره به طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت:2 سال از عمر مجلس یازدهم می گذرد و در حالی که ما در روزهای ابتدایی موضوع شفافیت را مطرح کردیم اما تا کنون شفافیتی که در مجلس تصویب شده اجرا نشده است و قالیباف در پاسخ به این نماینده از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که موضوع شفافیت را در دستور قرار دهند و با سرعت بیشتری در مورد آن تصمیم گیری کنند.

انتخاب اعضای ناظر مجلس در شوراها و نهادها

بر اساس این گزارش وکلای ملت در ادامه سیدلفته احمدنژاد و سید مرتضی حسینی را برای عضویت در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین فتح الله توسلی، محمدحسن آصفری و حسن نوروزی را به عنوان عضو کمیسیون قضایی به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشوئی و تأمین مالی تروریسم انتخاب کردند.

بیانیه قدردانی 223 نماینده از رزمایش اقتدارآفرین نیروی زمینی سپاه

همچنین محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در این جلسه بیانیه قدردانی 223 نماینده از رزمایش اقتدارآفرین نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالی و منطقه ارس را قرائت کرد.

در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه این هفته تذکرات شفاهی نمایندگان قرائت شد که وکلای ملت در تذکرات به

موضوعاتی همچون تهیه نان، عملکرد صدا و سیما، رسیدگی به مشکلات کشاورزان و همچنین اغتشاشات اخیر پرداختند.

احمد علیرضا‌بیگی نماینده تبریز در تذکر شفاهی خود خطاب به مسئولان صداوسیما گفت: عملکرد صداوسیما سوال برانگیز است، افرادی که مادام العمر در تلویزیون تریبون دارند به عنوان نماد وضع موجود در مقابل افرادی که دولت گذشته را رحم اجاره ای خود توصیف می کردند و به واقع بانیان اصلی مشکلات موجود هستند، قرار می گیرند و آنها منتقدان وضع موجود می شوند و هر دو اتهامات ناروا به طرف غایب نسبت داده و نهایتاً تریبون داران دائمی مغلوب می‌شوند.

نماینده تبریز در مجلس اضافه کرد: اگر صداوسیما در ادعای خود صادق است، باید حضور طرف غایب را فراهم کند، وگرنه این رفتار با هدف موجه جلوه دادن خطاهای دولت دوازدهم و سیزدهم تعبیر می‌شود. حضور شخصیت‌های محبوب و امین مردم باید در صداوسیما فراهم شود و حق قضاوت به مردم داده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید