237842

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پاسخ داد

لایحه جدید دولت برای افزایش حقوق، شامل حال چه کسانی می‌شود؟

دنیای معدن: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه لایحه جدید دولت برای افزایش حقوق با سرعت در مجلس پیگیری می‌شود گفت: به جز کارمندان، مستمری بگیران هم از این افزایش بهره مند می‌شوند.

به گزارش دنیای معدن، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه افزایش حقوق کارمندان دولت که به مجلس تقدیم شده گفت: این لایحه در دست بررسی است و قرار است به سریعترین شکل ممکن و به صورت دوفوریتی رسیدگی شود. طی روزهای آینده این لایحه باید به صحن بیاید و تصویب و برای شورای نگهبان ارسال شود تا در صورت تایید اجرایی شود. اینکه چه خواهد شد باید منتظر مصوبه جلسه علنی مجلس باشیم.

وی افزود: این لایحه توسط کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دست کارشناسی است. این لایحه با عنوان متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری است. ۳ کمیته در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مامور شده اند تا گزارش های خود را تا روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه تحویل دهند تا در کمیسیون مطرح شده و گزارش کمیسیون آماده و به صحن ارسال شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره ۳ هزار امتیازی که برای کارمندان در نظر گرفته شده اظهار داشت: بر اساس بند ۱ این لایحه، ۳ هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری باید اضافه شود و معادل ریالی آن برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت پرداخت شود. کارمندان دولت مشمول دو قانون پرداخت نظام هماهنگ پرداخت و قانون مدیریت خدمات کشوری هستند.

قانون مدیریت خدمات کشوری برای اینکه تناسب و تعادل بین حقوق ها رعایت شود امتیازاتی به کارمندان داده می‌شود و هر فردی این امتیاز را متناسب با شغل و محل اشتغال و ویژگی‌های شغلی حقوق دریافت می کند. در لایحه دولت پیشنهاد شده ۳ هزار امتیاز به کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری اضافه شود و معادل ریالی آن هم برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت پیشنهاد شده است. ۲۱۰ امتیاز هم به قضات و اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها اضافه می‌شود.

وی افزود: بر اساس این لایحه ۹ میلیون ریال به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و کمک هزینه اولاد ۱۰۰ درصد و حق عائله‌مندی ۵۰ درصد رشد خواهد داشت. مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۱۰ درصد و مشمولین دهک‌های ۱ تا ۳ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه افزایش ۱۰ درصدی مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رقم قابل ملاحظه ای نیست آیا ممکن است این مبلغ افزایش یابد؟ گفت: مقادیر موجود در این لایحه پیشنهاد دولت است. در کمسیون برنامه و بودجه سه کمیته با کمک دولت دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده تا به جمعبندی برسیم. یکی از محدودیت‌های مجلس، بودجه دولت است. مجلس نمی‌تواند قانونی تصویب کند که بار مالی جدیدی برای دولت داشته باشد.

وی درباره بازه زمانی مبلغ این افزایش حقوق‌ها گفت: در متنی که چیزی گفته نشده است. قاعدتا از زمان تصویب قانون افزایش حقوق ها اعمال می شود ولی در صورت موافقت دولت افزایش حقوق‌ها می‌تواند از ابتدای سال یا هر زمان دیگری مورد موافقت مجلس قرار گیرد بنابراین چون دولت تاریخی را ذکر نکرده این افزایش ها از شهریور ماه لحاظ می شود.


 

دیدگاهتان را بنویسید