233473

غیر از شورای عالی کار هیچ نهادی اجازه دخالت در حقوق کارگران را ندارد/ دولت به سرعت دستورات لازم برای تعیین حقوق بازنشستگان را صادر کند

دنیای معدن- رئیس فراکسیون کارگری مجلس، گفت: تعیین مزد کارگران از اختیارات قانونی شورای عالی کار است که با مشارکت دولت، کارفرمایان و کارگران تشکیل می‌شود؛ غیر از این شورا، مجلس شورای اسلامی یا دولت محترم اختیاراتی ندارند.

به گزارش دنیای معدن، علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با موضوع «احتمال طرح مجدد تعدیل حقوق کارگران»، گفت: من از اینکه این مساله مجدداً طرح شده باشد، اطلاعی ندارم اما در صحبتی که دو هفته قبل (که این موضوع برای نخستین بار مطرح شد)، داشتیم هم عرض کردم که این تصمیم جزو اختیارات قانونی شورای عالی کار است و این تصمیم هم اتخاذ شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم زمانی که از اقدامات سال ۱۴۰۰ در محضر حضرت آقا گزارش ارائه می‌کردند، ایشان از نظام برنامه‌ریزی وزارت رفاه حمایت فرمودند و این نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری دغدغه و توجهی ویژه به رفاه و معیشت کارگران دارند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که امروز در اقتصاد ایران وجود دارد، امروز نگاه به کارگران شریف ایران باید براساس همان تعابیری که رهبری معظم انقلاب استفاده فرمودند و نام بردند، باشد.

نماینده مردم ساری تصریح کرد: خط قرمز ما فرمایشات رهبری است و حضرت آقا در فرمایش خود به ارکان رسمی تصمیم‌گیری توجه داشتند. آقای وزیر در گزارش خود اشاره کردند که یکی از کارهایی که دولت سیزدهم انجام داده و می‌خواهد آن را اجرایی کند، این است که تصمیماتی که باید گرفته شود را به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بسپارد و استقلال کامل داشته باشند.

وی یادآور شد: البته این مساله خود قانون است و اگر تاکنون اجرایی نمی‌شد به نظر من آن‌هایی که در گذشته این کار را انجام ندادند، تخلف کردند و بایدد پاسخگو باشند، خب اکنون یک وزراتخانه‌ای آمده و این کار را انجام می‌دهد، همه باید از آن حمایت کنند و باید توجه داشت که امروز ما هیچ راهی جز افزایش رفاه و توجه به معیشت کارگران نداریم.

بابایی کارنامه با اشاره به سازوکار تعیین دستمزد کارگران براساس قانون، عنوان کرد: تعیین مزد فقط از اختیارات قانونی شورای عالی کار است که با مشارکت دولت، کارفرمایان و کارگران تشکیل می‌شود. غیر از این شورا، مجلس شورای اسلامی یا دولت محترم اختیاراتی ندارند، حتما باید این تصمیم اخذ شده سریعاً اجرایی شود تا به نوعی این اتفاق بسیار مبارک و بسیار خوب که موجب نشاط و امید در جامعه کارگری شود، آن هم در سالی که از سوی مقام رهبری به عنوان توجه به اشتغال و تولید دانش بنیان مزین است، نباید کارگران را ناامید و مأیوس کنیم.

وی ابراز داشت: بنده هم به عنوان رئیس فراکسیون کارگری از دولت محترم می‌خواهم که به سرعت و به دور از مباحث احساسی و اظهارنظرهای متعدد، دستورات لازم را در بحث تعیین حقوق بازنشستگان صادر کنند تا این اتفاق خوب شامل حال همه عزیزان حوزه کارگری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید