244423

معرفی میلگرد ساده و تفاوت آن با سایر میلگردها

دنیای معدن: میلگرد یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در پروژه های ساخت و ساز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. میلگردها به طور کلی بر اساس شکل ظاهری و کاربردهایشان، به دو دسته تقسیم می شوند: میلگرد ساده و میلگرد ترانس. میلگرد ساده، میلگردی است که دارای آج نباشد.

به گزارش دنیای معدن، تفاوت اصلی میلگرد ساده با میلگرد آجدار، عدم داشتن آج و صاف بودن آن است. علاوه بر این، میلگرد ساده در مقایسه با سایر انواع میلگرد، از مقاومت کششی بیشتری برخوردار بوده و می توان آن را در دسته فولادهای نرم قرار داد. میلگرد ساده را طی مراحل مختلفی تولید می کنند. شمش فولادی، یکی از مهم ترین مواد اولیه در تولید بسیاری از مقاطع فولادی است که در تولید میلگرد ساده نیز به کار می رود. در ادامه بررسی می کنیم که مراحل تولید میلگرد ساده چیست:

ابتدا با استفاده از حرارت، شمش های فولادی را به دمای مشخصی (۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد) می رسانند تا بتوانند آن ها را شکل دهند. سپس، شمش های حرارت دیده و نرم را روی رول ها قرار می دهند تا توسط دستگاه های مخصوصی برش داده شده، از عرض و قطر آن ها کاسته و به طول آن ها افزوده شود. در نهایت، میلگردها را به طول مشخص و استانداردی می رسانند، آن ها را با قیچی های مخصوص برش می دهند و داخل بسته بندی مناسب قرار می دهند. برای تولید میلگرد آجدار، همین مراحل طی می شوند با این تفاوت که غلطک های شکل دهی این نوع میلگرد دارای آج می باشد.

میلگرد ساده در بازار و صنعت بیشتر با نام A1 یا میلگرد نرم شناخته می شود و به دلیل نرمی برای خمکاری و جوش پذیری برای ساخت قطعات صنعتی بیشتر مصرف می شود. میلگرد آجدار همانطور که از اسمش پیداست، روی سطح خود آج هایی دارد که آن را متمایز می کند. این نوع میلگرد، نسبت به میلگرد ساده خواص ساختاری بهتری داشته و مقاومت سازه های بتنی را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می دهد. علاوه بر این، در اسکلت فلزی سازه های بتنی از این نوع میلگرد استفاده می شود زیرا دارای خواص مقاومت کششی، خمشی و ارتجاعی است. از سوی دیگر، کاربرد میلگرد ساده بیشتر در پروژه های صنعتی دیده می شود. از این مقطع فولادی به عنوان خاموت نیز استفاده می کنند. این در حالی است که میلگردهای آجدار در صنعت ساخت و ساز بیشتر به کار می روند.

بررسی کاربردهای میلگرد ساده

از میلگرد ساده در صنایع مختلف استفاده می شود؛ برخی از این کاربردها عبارت اند از:

تولید قطعات صنعتی و خودرویی

ساخت ادوات کشاورزی

تولید لولا و اتصالات آهنی

فورج گرم

تولید میلگرد ترانس

ساخت پیچ و مهره

همانطور که گفته شد، میلگرد ساده بیشتر در صنعت کاربرد دارد، اما در صنعت ساختمان سازی هم از آن استفاده می شود. میلگرد ساده را به دو صورت شاخه و کلاف به بازار عرضه می کنند. گفتنی است شما می توانید حالت کلاف آن به همراه قیمت میلگرد امروز را در سایزهای 5 / 5 ، 5 / 6 ، ۸ ، ۱۰ و ۱۲ بیابید، در حالی که ورق استیل نیز در ساخت و ساز به مانند میلگرد ساده جایگاه کلیدی دارد. به دلیل امکان برش و خم کردن میلگرد ساده، از آن در خم کاری، آهنگری و جوشکاری نیز استفاده می کنند. دیگر مصارف این محصول شامل شفت های صنعتی و نما می شوند.

نحوه تعیین قیمت میلگرد ساده

عوامل متعددی هستند که بر قیمت میلگرد ساده تأثیر می گذارند و با دانستن آن ها می توان کاهش یا افزایش قیمت این نوع میلگرد را تا حدی پیش بینی کرد. از آنجا که بخشی از کاربرد میلگرد ساده در صنعت ساختمان سازی است، بهبود یا رکود بازار مسکن می تواند بر قیمت این محصول تأثیر بگذارد. علاوه بر این، میزان تقاضا، رویدادهای سیاسی و اقتصادی و عوامل بین المللی نیز بر قیمت میلگرد ساده و همینطور قیمت لحظه ای آهن تأثیرگذار خواهند بود. هزینه های حمل ونقل نیز تأثیر بسزایی بر قیمت میلگرد ساده می گذارند و این نکته ای است که نباید از آن غافل شد.

میلگرد ساده چگونه تولید می شود

همانند ورق سیاه میلگرد ساده طی فرآیند نورد گرم تولید می گردد. شمش های تولید شده در کارخانه فولاد به منظور تولید میلگرد ساده در کوره پخت قرار داده می شوند و تا زمانی که دمای فولاد به بیش از 1100 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند در کوره نگه داشته می شوند. این شمش ها به طول 1 / 2 متر بوده و سطح مقطع 15X15 سانتیمتر دارند. وزن تقریبی آنها بیش از 2 تن می باشد. پس از آن شمش های گداخته به صورت مکانیزه در مسیر خط رافینگ قرار می گیرند. خط رافینگ تشکیل شده از ایستگاه های نورد با فشار پرس بسیار بالا می باشد که تغییرات متالورژیکی بسیار عمده ای در مذاب فولاد ایجاد می کند. در مرحله رافینگ شمش از بین 6 ایستگاه نورد عبور می نماید. قطر غلتک ها در مسیر رافینگ از 530 تا 610 میلیمتر می باشد. پس از آن بوسیله دستگاه پرس گیوتین، ابتدای شمشِ گداخته بریده می شود. پس از این مرحله، خط تولید با 6 ایستگاه نورد میانی با غلتک هایی به قطر 410 تا 470 میلیمتر ادامه پیدا می کند. در این مرحله عملیات پوسته زدایی هم بر روی شمش گداخته اعمال می گردد. 6 ایستگاه بعدی مرحله پایانی است. محصول در این مرحله به قطر مورد نظر رسیده و با سرعت بالایی از دستگاه خارج می شود. همزمان به صورت اتوماتیک در طول های 12 متری برش انجام شده و میلگردها جهت بسته بندی هدایت می گردند. وزن یک بندیل میلگرد ساده در حدود 2 تن می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید