248707

معاون عمرانی استانداری مرکزی:

۷۰ هزار تن از ظرفیت تولیدی آلومینیوم‌سازی اراک باید به خیرآباد منتقل شود

دنیاای معدن - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: ظرفیت ۷۰ هزار تن از تولید آلومینیوم‌سازی اراک با دیگ‌های قدیمی برچیده شده باید به شهرک صنعتی خیرآباد اراک منتقل شود.

به گزارش دنیای معدن، علی‌اکبر اسدی عصر شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک، با بیان اینکه این امر مهمترین مصوبه کارگروه است، افزود: ظرفیتی که در آلومینیوم‌سازی وجود دارد بیش از استاندارد است، بنابراین این آمادگی وجود دارد تا توسعه این شرکت در شهرک صنعتی خیرآباد ادامه یابد و برای این منظور، ۱۵۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه محدودیت قانونی برای توسعه صنعتی در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها وجود دارد، این واحد باید به شهرک صنعتی خیرآباد منتقل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: تمرکز برای کاهش آلودگی هوا نباید منحصر به واحدهای صنعتی ثابت باشد، بلکه باید برای خودروها نیز تصمیم‌گیری شود و با اعلام محدودیت ترافیکی، برای خودروها مانند زوج و فرد پلاک، در این بخش مدیریت اعمال شود.

اسدی، درباره مصرف مازوت در نیروگاه شازند، افزود: یک واحد این نیروگاه ۱۱۰ روز از دسترس برای تعمیرات خارج می‌شود که برای کاهش آلودگی هوا، ظرفیت خوبی است.

وی، به مدیریت مصرف گاز در استان مرکزی با همراهی مردم اشاره کرد و گفت: با مشارکت مردم می‌توان به مرحله ناترازی نرسید و مازوت سوزی صورت نگیرد.

اراک ۸۶ روز آلوده را سپری کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کلانشهر اراک در سال جاری تاکنون ۸۶ روز آلوده را سپری کرده است.

یوسف یوسفی افزود: سال گذشته در این موقع سال، ۸۴ روز آلوده برای اراک ثبت شده بود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲ روز هوای پاک، ۱۴۷ روز سالم، ۶۹ روز ناسالم، ۱۴ روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۱۴ روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک در اراک ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: سال گذشته نیز چهار روز هوای پاک، ۲۲۳ روز سالم، ۱۰۲ روز ناسالم، ۳۱ روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی، سه روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک برای اراک گزارش شد.

یوسفی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی در اراک به سمت و سوی مباحث سخت از نظر اکولوژی و توپوگرافی است و شرایط موجود در جنوب شهر به آلایندگی در این کلانشهر کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: خرید پنج دستگاه سنجش آلودگی از محل دریافت عوارض آلایندگی شهرداری باید عملیاتی شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی نیز در این نشست گفت: امسال در کل کشور ۲ میلیارد و ۸۸۳ میلیون لیتر مازوت مصرف شده که روزانه معادل ۱۳.۷ میلیون لیتر است که نشان می‌دهد نیروگاه شازند تاکنون در سال جاری مصرف مازوت نداشته است که این مهم نتیجه پیگیری مسئولان است.

مهدی کمال‌آبادی فراهانی با بیان اینکه هنوز استان مرکزی وارد محدودیت مصرف گاز نشده است، افزود: مصرف روزانه گاز در بخش تجاری در استان ۱۱۱ درصد، معادل هفت میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب ثبت شده است.

وی بیان کرد: لازم است فرهنگ‌سازی در مصرف انرژی به ویژه گاز انجام شود تا مدیریت مصرف شکل گیرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی ادامه داد: اگر ۶۱۰ هزار مشترک گاز استان مرکزی، دمای منازل خود را یک درجه کاهش دهند، معادل مصرف ۶ روز مصرف تمام نانوایی‌های استان و نیز معادل مصرف یک روز در جایگاه‌های سوخت CNG استان است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۸۶ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید