241642

۷۱۵ هزار تُن اکسید آلومینیوم از خراسان شمالی صادر شد

دنیای معدن- فرماندار شهرستان گرمه در خراسان شمالی گفت: ۷۱۵ هزار تُن اکسید آلومینیوم از صنایع پایین دستی مجتمع صنعتی آلومینای ایران در گرمه از ابتدای امسال تاکنون به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش دنیای معدن، عبدالحسین قاضوی روز سه شنبه اظهار کرد: روسیه مقصد اصلی صادرات اکسید آلومینیوم شهرستان گرمه است و این واحد تولیدی صادرات محصول خود به کشور ترکیه و ایتالیا را نیز هدف گذاری کرده است.

اکسید آلومینیوم از مواد اولیه پرکاربرد سرامیکی است که دارای خواص مکانیکی منحصری نظیر استحکام فشاری و سختی بالا را دارد و مقاومت حرارتی بالا نیز از ویژگی هایی است که سبب شده تا برای تولید مواد نسوز به عنوان یکی از اصلی ترین اجزاء به کار رود.

آلومینای آلفا(کسید آلومینیوم) یک محصول واسطه است که در صنایع کاتالیست ها، سرامیک، نسوزها، مواد ساینده، گلوله های آسیاب سرامیکی و سایر سرامیک های پیشرفته صنعتی کاربرد دارد.

بهره برداری از واحد شمس در سال ۱۴۰۲

وی اجرای شمش منیزیم را از دیگر طرح های صنعتی در شهرستان گرمه عنوان کرد و افزود: این طرح در اسفند ماه سال ۹۸ کلنگ زنی شد اما به علت برخی مشکلات در دریافت تسهیلات متوقف ماند و در دولت سیزدهم تلاش شده است تا اجرای آن سرعت گیرد.

فرماندار شهرستان گرمه خاطرنشان کرد: امسال ۵۰ میلیاد تومان تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ برای این پروژه در نظر گرفته شده است و پیش بینی می شود این واحد در تابستان سال آتی به بهره بردای برسد.

قاضوی گفت: ظرفیت این واحد صنعتی تولید هزار و ۵۰۰ تن شمش منیزیم در سال است و برای آن ۱۷۰ میلیاد تومان سرمایه گذاری و با بهره برداری از آن برای ۷۰ نفر اشتغالزایی می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات یکساله دولت در در شهرستان گرمه گفت: امسال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تملک دارایی شهرستان برای تامین یک مگاوات برق مورد نیاز ناحیه صنعتی شهید محمد زاده تخصیص یافت.

فرماندار گرمه افزود: همچنین الحاق زمین به محدوده ناحیه صنعتی شهید محمد زاده و افزایش وسعت آن از ۱۸ هکتار به ۱۲۰ هکتار از دیگر اقدامات در این زمینه است.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون ۲ هزار فرصت شغلی مستقیم داشته است.

شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید