233478

مدیر عامل شرکت الومینای ایران:

سالانه ۲۵۰ هزار تن پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران تولید می شود

دنیای معدن- مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: با توجه به نیاز یک میلیون تنی کشور به پودر آلومینا، اما سالانه ۲۵۰ هزار تن از این محصول مهم در شرکت آلومینای ایران تولید می‌شود.

 به گزارش دنیای معدن، تورج زارع در مراسم افتتاحیه اولین همایش بوکسیت، آلومینیا، آلومینیوم و توسعه پایدار افزود: سالانه باید یک میلیون تن پودر الومینا وارد کشور شود برای این باید یک میلیارد دلار پرداخت شود.

 وی گفت: افزایش تولید همواره مورد توجه و برنامه ریزی شرکت آلومینای ایران است و خوشبختانه امسال دو پروژه مهم با سرمایه گذاری معادل ۲ هزار میلیارد ریال برای تولید محصول جدید که ارزش افزوده بیشتری دارد برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: شرکت آلومینای ایران تنها تولید کننده پودر الومینا در ایران است و یکی از مهمترین چالش های ما در این بخش تولید و تامین بوکسیت پر عیار در کشور است.

 رئیس شورای سیاستگذاری اولین همایش بوکسیت، آلومینا آلومینیوم و توسعه پایدار اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاش شرکت آلومینای  ایران هم اکنون معادن جاجرم در  خراسان شمالی در پنج سال اخیر به پنج برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید الومینای پر عیار از ذخایر معدنی در این منطقه به ۴۰ میلیون تن افزایش یافته است گفت:

 برآورد شده روند تولید و نیاز بوکسیت در جهان همواره رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی بر  توسعه فعالیت های بخش خصوصی در صنعت آلومینیوم تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۱۰% بوکسیت مورد نیاز ما از معادن بخش خصوصی تامین می شود  و تمام تلاش ما این است که در این راستا بتوانیم به افزایش بوکسیت پر عیار دست پیدا کنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین پروژه های شرکت آلومینای ایران راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰ مگاواتی در این شرکت است که تمام تلاش ما این است که نیمه دوم امسال این نیروگاه فعالیت‌های خود را آغاز کند .

وی اظهار داشت:  یکی از مهمترین پروژه‌های دیگر ما تولید  آلومینیوم کم عیار به روش جدید است که بتوانیم برای تولید ۵۰۰ هزار تن از این محصول ظرفیت سازی کنیم که هم اکنون این پروژه در مرحله مطالعاتی قرار گرفته است و معادل ۸۰۰ میلیون یورو به سرمایه‌گذاری نیاز دارد .

وی با بیان اینکه رشد بازار بوکسیت در جهان سالانه بیش از ۲ درصد  است افزود:  تولید آلومینا در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۸ میلیون تن رسیده است و این نشان می‌دهد که سالانه معادل ۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت:  جمهوری اسلامی ایران هم اکنون سالانه با تولید ۸۰۰ هزار تن فلزات آلومینیوم از رتبه ۲۱ به ۱۴ ارتقا پیدا کرده است .

به گفته زارع ، تولید آلومینیوم و فلزات آلومینیوم در زنجیره به توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم در کشور منجر می شود ، اما حفظ محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت آلومینای ایران است.

وی  گفت:  به منظور حفظ منابع طبیعی هم اکنون تفاهم‌نامه‌ای ۱۵۰۰ میلیارد تومان با محیط زیست به امضا رسیده تا بتوانیم محیط زیست شهرستان جاجرم را بیش از پیش حفظ کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید