231850

آلفرد ای.هانت، موسس یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کننده‌های آلومینیوم جهان

دنیای معدن- آلفرد افرایم هانت فلزکار و صنعتگر آمریکایی در قرن نوزدهم و موسس شرکتی بود که در نهایت با نام آلکوا بدل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده‌های آلومینیوم جهان شد.

به گزارش دنیای معدن، وی در ۳۱ مارس ۱۸۵۵ در اِست‌داگلاس واقع در ماساچوست به دنیا آمد و در ۱۸۷۶ توانست تحصیلات خود را در رشته متالوژی و معدن در‌ ام‌آی‌تی به پایان ببرد. در ابتدا بخت خود را در چندین شغل در نیوانگلند آزمود: ابتدا به ذوب آهن دولتی بِی پیوست و سپس راهی نشوا در نیوهمپشایر شد تا برای کمپانی آهن و فولاد نشوا کار کند. سرنوشت درنهایت او را راهی پیتزبورگ کرد تا در آزمایشگاه تستینگ پیتزبورگ در حوزه فلزکاری مشغول به کار شود. او توانست در شراکت با یک شیمیدان جوان با نام جرج هوبارد کلاپ در سال۱۸۸۷ این موسسه را تصاحب کند. هنگامی که آلفرد ای هانت در باب چارلز مارتین هال و اختراع وی در زمینه فرآیند جداسازی آلومینیوم از اکسید آلومینیوم معمولی از طریق الکترولیز اطلاع یافت بسیار به کار وی علاقه‌مند شد. هرچند آلومینیوم فراوان‌‌ترین عنصر فلزی در پوسته زمین (۸ درصد) به شمار می‌رود، اما به شکل خالص به ندرت یافت می‌شود. در ۱۸۸۸ قیمت این فلز ۸۶/ ۴دلار برای هر پوند بود و از همین رو آلومینیوم در آن زمان به‌عنوان یک فلز آزمایشگاهی با حداقل کاربرد در تجارت و صنعت به شمار می‌رفت.

روش کشف‌شده هال برای پروسه جداسازی آلومینیوم موسوم به فرآیند هال-هرولت-به دلیل کشف همزمان این روش توسط پل هرولت-روشی ارزان و ساده برای استخراج آلومینیوم خالص است. هانت به زودی پی برد که اگر بتواند بازاری برای این فلز ایجاد کند، تجارت قابل توجهی به‌دست خواهد آورد. وی همراه با چارلز هال و یک گروه پنج نفره دیگر در آزمایشگاه تستینگ پیتزبورگ توانست با سرمایه‌ای ۲۰هزار دلاری «کمپانی ریداکشن» پیتزبورگ را راه‌اندازی کند کارخانه‌ای که درنهایت به شکل آلکوا درآمد. کمپانی ریداکشن توانست به شکل بی‌سابقه‌ای آلومینیوم تولید کند و به این ترتیب قیمت آن به هفتاد سنت برای هر پوند کاهش یافت. هانت از ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۹ نخستین رئیس این کمپانی نوپا بود و در این مدت توانست بازارهای اولیه را برای این فلز در حوزه کابل‌های برق و ظروف آشپرخانه شناسایی کند. وی در ۲۷آوریل ۱۸۹۹ درگذشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید