230634

آلومینای ایران از هفت شرکت خصوصی بوکسیت می خرد

دنیای معدن- مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم خراسان شمالی گفت: این شرکت بخشی از نیاز به ماده معدنی را از هفت شرکت خصوصی تامین می کند که البته خرید این مواد امسال افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، تورج زارع روز یکشنبه اظهار داشت: بخش خصوصی حدود ۱۰ درصد نیاز بوکسیت این مجتمع را تامین و مابقی آن از معادن تحت مالکیت مجتمع برداشت می شود.

وی اظهار داشت: بوکسیت مورد نیاز آلومینای ایران از معادن بخش خصوصی در استان های مختلف از جمله خراسان شمالی، تهران، یزد، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود.

مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد: میزان مصرف بوکسیت به عنوان ماده اولیه معدنی این مجتمع، یک میلیون تن در سال است و بر این اساس این کارخانه تا ۳۰ سال دیگر ماده اولیه معدنی ذخیره دارد.

وی با بیان اینکه چهار شرکت در کشور آلومینیوم تولید می کنند که البته یکی از مزیت های مجتمع آلومینای ایران، تولید پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه این محصول است گفت: آلومینای ایران تنها مجموعه تولیدکننده آلومینوم است که کار معدن داری هم انجام می دهد و در زمینه اکتشاف معدن و دستیابی به ذخایر بوکسیت در استان های مختلف کار کرده است، اکنون معادن این کارخانه در جاجرم خراسان شمالی اکشاف شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران با بیان اینکه آلومینای ایران در چهار استان کشور دارای معدن بوکسیت است اظهار داشت: در استان یزد هم نسبت به اکشتاف معدن و بهره بردای اقدام شده و در استان های سمنان و کهگیلویه و بویراحمد هم فعالیت معدنی در حال انجام و پیگیری است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره پروژه های مهم انجام شده در آلومینای ایران گفت: در پنج سال گذشته ۱۵ پروژه مهم و اساسی در این مجتمع به بهره بردای رسیده است و در این زمینه بیش از ۹۸۰ میلیارد یور و بیش از سه هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تولید شمش آلومینیوم با ۹۴ میلیون اعتبار ارزی و بیش از ۲ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال اعتبار ریالی در سال ۹۷ به بهره برداری رسید، این پروژه اساسی ترین پروژه در تکمیل زنجیره تولید آلومینا است.

مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران افزود: در این سال ها برای حفاری اکتشافی بوکسیت به عنوان ماده اولیه مورد نیاز، بیش از ۴۸۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در نتیجه این حفاری های اکتشافی ذخایر بوکسیت به ۳۸ میلیون تن و بوکسیت شیلی به ۷۰ میلیون تن رسیده است.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید