230341

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:

ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران با تکمیل زیرساخت‌ها/ ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی جدید با سرمایه‌گذاری

دنیای معدن: عضو هیئت مدیره منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: برای ایجاد جذابیت جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه ویژه خلیج فارس، تکمیل زیرساخت‌ها را به ویژه در سایت توسعه در برنامه داریم و با سرمایه‌‌گذاری‌های صورت گرفته در این منطقه حدود ۱۵ هزار فرصت شغلی جدید به وجود خواهد آمد.

به گزارش دنیای معدن به نفل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ،عبدالعظیم نجیبی فینی اظهار داشت: سال گذشته و سال جاری، از نظر جذب سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس بسیار درخشان بودند. رشد جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه علی‌رغم همه تحریم‌ها علیه کشور اتفاق افتاد. همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه به دلیل پتانسیل‌های آن بوده است.

وی افزود: منطقه ویژه خلیج فارس، به دلیل دارا بودن عنوان منطقه ویژه اقتنصادی، پتانسیل‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که این مزیت‌ها هم از جغرافیایی یعنی دسترسی به آب‌های آزاد و هم از نظر قانونی قابل توجه هستند.

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی این منطقه برای معرفی پتانسیل‌ها و مزایای این منطقه صورت گرفت، موفق شدیم آمار خوبی را از نظر تعداد و ارزش سرمایه‌گذاری به ثبت برسانیم.

عضو هیئت مدیره منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ موفق شدیم ۹ سرمایه‌گذاری جدید در منطقه ویژه خلیج فارس جذب کنیم. این میزان در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۰ درصد افزایش به ۱۸ قرارداد جدید رسیده است. لازم به یادآوری است که در سال گذشته توانستیم یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ با عنوان ستاره سیمین هرمز را جذب کنیم که تاثیر آن در میزان سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خلیج فارس بسیار زیاد بود و طی این طرح قرار است تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در این منطقه عملیاتی شود.

نجیبی تاکید کرد: رسالت اصلی منطقه ویژه خلیج فارس به عنوان یک شرکت دولتی ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری است. با توجه مجموع قراردادهای جذب سرمایه‌گذاری که طی دو سال گذشته در منطقه ویژه خلیج فارس به سرانجام رسیده‌اند، انتظار می‌رود حدود ۱۵ هزار شغل جدید در منطقه ایجاد شود. میزان سرمایه‌های جذب شده در منطقه ویژه با توجه به قراردادها به پنج میلیارد دلار می‌رسد.

برنامه‌های متعددی برای تکمیل زیرساخت‌ها داریم

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت گرفت، عنوان کرد: مهم‌ترین اقدامی که در رابطه با ایجاد جذابیت برای حضور سرمایه‌گذاران جدید در منطقه ویژه خلیج فارس صورت دادیم، ایجاد زیرساخت‌ها بوده است. در این رابطه یک شرکت احداث زیرساخت با سهامداری شرکت‌های مستقر در منطقه ایجاد کردیم که این شرکت چالش پساب فاضلاب بندرعباس را حل کرده و با انتقال پساب تصفیه شده به منطقه ویژه، مشکل تامین آب شرکت‌های موجود و نیز طرح‌های آتی حل شده است. لازم به ذکر بوده که در حال حاضر در بسیاری از مناطق کشور، یکی از دغدغه‌های بسیار مهمی که برای صنایع انرژی‌بر مطرح می‌شود، همین تامین آب است.

عضو هیئت مدیره منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ادامه داد: هنگامی که سرمایه‌گذار مشاهده می‌کند که شرایط برای سرمایه‌گذاری به خصوص از جانب زیرساخت‌ها فراهم است، قطعا ترغیب می‌شود. در این رابطه، ایستگاه گاز منطقه ویژه خلیج فارس کامل شده و گاز این منطقه برای شرکت‌های حاضر و طرح‌های آتی تامین شده است. همچنین طرح احداث پل دسترسی به سایت توسعه نیز به طور عملی آغاز شده و در این زمینه آماده‌سازی سایت توسعه برای طرح‌های جدید فعال‌تر شده است. گفتنی است که در گذشته، برای دسترسی به سایت توسعه، سرمایه‌گذاران باید از سایت قدیم حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلومتر را برای رسیدن به سایت جدید طی می‌کردند؛ در حالی که دو سایت در کنار هم قرار دارند اما با احداث پل دسترسی، به طور عملی فاصله دو سایت به کمتر از ۵۰۰ متر خواهد رسید. به این ترتیب سرمایه‌گذار دسترسی بسیار سریعی به امکانات هر دو سایت خواهد داشت.

وی بیان کرد: برای سایت توسعه، دیوار پیرامونی به طور کامل احداث شده و هم‌اکنون اقدامات اولیه برای احداث پل دسترسی در حال انجام است. همچنین برای سال آینده حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل زیرساخت‌ها برای سایت توسعه در نظر گرفته شده است. با این اعتبار، ایستگاه گاز در سایت توسعه و راه‌های دسترسی تکمیل خواهد شد. این یعنی آینده منطقه ویژه خلج فارس به جهت سرمایه‌گذاری بسیار درخشان و قابل پیش‌بینی و انجام‌پذیر خواهد بود. همچنین به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اطمینان یابیم میزان تحقق اهداف بیش از ۸۰ درصد باشد.

احداث نیروگاه برای تامین برق صنایع فولادی

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در خصوص اطمینان سرمایه‌گذاران از انرژی برق و گاز، با توجه به محدودیت‌های اخیر و قطعی برق صنایع فولادی، مطرح کرد: منطقه ویژه خلیج فارس از طریق شرکت‌های فولادی مستقر در طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق جدید صنایع فولادی مشارکت خواهد کرد که حدود دو هزار مگاوات از این میزان در منطقه ویژه خلیج فارس رقم خواهد خورد. در این رابطه فرایند احداث نیروگاه‌ها با محوریت شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب پیش می‌رود که یکی از این شرکت‌ها یک هزار مگاوات و دیگری ۵۰۰ مگاوات را در ابتدا احداث خواهند کرد. ضمن اینکه فولاد هرمزگان اقدامات احداث نیروگاه را همچون مطالعات اولیه آغاز کرده است و به دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر زمین مورد نیاز این طرح را به فولاد هرمزگان واگذار کنیم تا احداث نیروگاه‌های جدید در منطقه آغاز شود.

عضو هیئت مدیره منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ابراز کرد: علاوه بر موارد یاد شده، یک سرمایه‌گذاری دیگر در حوزه برق در حال انجام است که در کمیته واگذاری زمین مطرح شده است. در ادامه جلسات مشترکی با معاونت فنی و مشاور منطقه ویژه خلیج فارس برگزار خواهد شد تا با هم‌افزایی سرمایه‌گذار و این منطقه، احداث نیروگاه و تولید برق توسط سرمایه‌گذار آغاز شود.

تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه خلج فارس

نجیبی با اشاره به اهداف کلان منطقه ویژه خلیج فارس در خصوص جذب سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: منطقه ویژه خلیج فارس در هدف‌گذاری‌های کلان صنعت فولاد کشور قرار گرفته و مقرر شده است ۱۰ میلیون تن فولاد در این منطقه تولید شود. به این ترتیب، این منطقه به عنوان قطب نخست تولید فولاد در کشور مطرح خواهد شد. همان‌طور که گفته شد، شرکت ستاره سیمین هرمز به عنوان کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بزرگ فولادی سال گذشته برای دستیابی به این هدف آغاز به کار کرده و زمینی نیز به این شرکت اختصاص یافته است. در همین حال کلنگ احداث این مجتمع در بهمن ماه امسال با حضور مقامات استانی و کشور به زمین زده شد. این طرح در ابتدا با تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آغاز می‌شود. همچنین در ادامه طرح نورد فولادی در سایت توسعه دنبال می‌شود که در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فولادی در منطقه ویژه خلیج فارس، زنجیره کاملی از محصولات فولادی را در این منطقه خواهیم داشت که به پیشبرد اهداف کلان کشور هم در حوزه تولید و هم در حوزه اشتغال کمک خواهد کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید