228765

با تحقق ظرفیت اسمی آلومینیوم‌ جنوب روی داد

افزایش۷۰درصدی تولید شمش آلومینیوم

دنیای معدن-سارا اصغری : مجتمع صنایع آلومینیوم در سال ۱۳۹۸ وارد مدار تولید شد. این واحد تولید شمش آلومینیوم شامل واحد انرژی، واحد احیا، کارگاه آندسازی و کارگاه ریخته‌گری است که شمش آلومینیوم، بیلت و اسلب تولید می‌کند. در این مجتمع از فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر با راندمان ۹۴درصد که جزو پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا به‌شمار می‌رود، بهره گرفته شده است. این مجتمع در دی ماه ۱۴۰۰ به ظرفیت رسمی ۳۰۰هزار تن دست یافته و با این میزان تولید، تولید آلومینیوم در کشور را تا ۷۰ درصد افزایش داده است. البته یکی از مشکلاتی که همواره این واحد آلومینیوم‌سازی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کمبود مواد اولیه است.

سرمایه‌گذاری ۲/ ۱میلیارد دلاری

درباره این واحد آلومینیوم‌سازی، قائم‌مقام مدیرعامل صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: پروژه احداث صنایع آلومینیوم جنوب دی ۱۳۹۴ با گشایش اعتبار اسنادی در وجه شرکت ان‌اف‌سی چین آغاز شد. این پروژه نخستین تولید خود را به صورت شمش در آذر ۱۳۹۸ طی کمتر از ۴ سال به ثمر رسانید که در نوع خود یک رکورد به‌شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه به ارزش ۲/ ۱ میلیارد دلار است.

 عبدالحسین محرابیان در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان سرمایه‌گذاری پروژه‌ای به وسعت آلومینیوم جنوب و با این میزان سرمایه‌گذاری با وجود مشکلاتی همچون تحریم‌ها و نبود منابع مالی در کشور نداشتیم. از آذر سال ۱۳۹۸ این فرآیند تکمیل ظرفیت آغاز شد.

محرابیان ادامه داد: در آلومینیوم جنوب ۲۵۸ سلول احیا وجود دارد و در دی ماه ۱۴۰۰ قادر شده‌ایم که دویست و پنجاه و هشتمین سلول احیا را در مدار تولید قرار دهیم و ظرفیت ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم را محقق کنیم. با این اتفاق ظرفیت تولید شمش آلومینیوم افزون بر ۷۰درصد در کشور افزایش پیدا کرد.

استفاده از فناوری به‌روز دنیا در سالکو

وی با اشاره به ویژگی‌های آلومینیوم جنوب عنوان کرد: آنچه آلومینیوم جنوب را نسبت به سایر شرکت‌های آلومینیوم متمایز می‌کند، فناوری آن است. سالکو فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر با بازده ۹۴درصد را مورد استفاده قرار داده است که از به‌روزترین فناوری‌های تجاری‌شده تولید آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود. در این فناوری، میزان مصرف برق کاهش پیدا کرده و با توجه به این موضوع که آلومینیوم صنعتی است که به‌شدت به برق وابسته است، این فناوری با پایین‌ترین میزان مصرف برق کار می‌کند که در دنیا این پارامتر بسیار مهمی محسوب می‌شود. در کشور ما نیز با وجود ارزان بودن قیمت برق و با توجه به روندی که پیش‌رو داریم و مجبور هستیم دیر یا زود قیمت‌ها را به‌روز کنیم، این موضوع سبب می‌شود که آلومینیوم جنوب بتواند حرکت رو به رشد خود را ادامه بدهد و قیمت تمام‌شده خود را کاهش دهد.

قائم‌مقام مدیرعامل صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) با اشاره به فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر بیان کرد: این فناوری علاوه بر اینکه باعث شده مصرف برق کمتری داشته باشیم، سبب می‌شود که ما سهولت بیشتری در عملکرد سلول‌های احیا داشته باشیم. در حقیقت این عملیات تولید را نسبت به سایر فناوری‌های با آمپراژ پایین‌تر، ساده‌تر کرده است. همچنین در این فناوری، امکان حجم تولید بالاتری وجود دارد و این فناوری اجازه می‌دهد که از سلول‌های احیای بزرگ‌تری استفاده کنیم. هر سلول احیای این شرکت روزانه حدود ۳ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم آلومینیوم تولید می‌کند.

محرابیان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانید ظرفیت همین خط تولید را افزایش دهید، عنوان کرد: این خط فعلی امکان افزایش ظرفیت ندارد، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که خطوط جدیدی برای افزایش ظرفیت راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های آلومینیوم جنوب، راه‌اندازی مجموعه آندسازی برای کارخانه آلومینیوم‌سازی است. با توجه به این موضوع که فرآیند تولید آلومینیوم، یک فرآیند الکترولیز است و آند فداشونده یا به عبارتی آندی که در تولید فرآیند تولید خورده می‌شود، نقش مهمی را در تولید برعهده دارد، از این‌رو اگر ما در مجموعه بتوانیم این آند را تولید کنیم و وابستگی خود را از یک محصول میانی از بین ببریم، بسیار پیش خواهیم افتاد، چراکه اگر در کارخانه آلومینیوم هم به مواد اولیه و هم به محصول میانی وابسته باشید، ریسک‌پذیری کارخانه بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

راه‌اندازی کارخانه آندسازی

قائم‌مقام مدیرعامل صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون در سالکو، کارخانه آندسازی را با ظرفیت ۱۶۴ هزار تن راه‌اندازی کرده‌ایم که تمام نیاز ما را برطرف خواهد کرد.

محرابیان با توضیح بیشتر درباره تولید آلومینیوم عنوان کرد: برای تولید آلومینیوم از برق جریان مستقیم استفاده می‌کنیم و آند در حقیقت کربن است که در این فرآیند با آلومینا سبب آزاد شدن آلومینیوم می‌شود و با این روش است که آلومینیوم استحصال می‌شود. در حقیقت آند به‌عنوان یک آیتم مصرفی به کار گرفته می‌شود و اگر این آند را تولید نکنیم، باید آن را خریداری کنیم، از این‌رو این آند، نیاز خط تولید را برطرف می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما ۱۶۴ هزار تن ظرفیت آند داریم که به‌صورت کامل نیاز کارخانه سالکو را برطرف می‌کند که دیگر نیاز به خرید آند برای مجموعه نداریم.

قائم‌مقام مدیرعامل صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) تصریح کرد:‌ یکی دیگر از نکات مهم دیگر سالکو آن است که ما ریخته‌گری کاملی را در این کارخانه پیش‌بینی کرده‌ایم. در سالکو قابلیت تولید شمش‌های ۵۰ پوندی و هزار پوندی، اسلب و بیلت را داریم.

محصول باکیفیت وارد بازار می‌کنیم

محرابیان ادامه داد: نکته دیگر درباره فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر آن است که این فناوری توجه ویژه‌ای به تامین مواد اولیه باکیفیت دارد، در نتیجه آلومینای باکیفیتی وارد سلول‌های احیای ما خواهد شد. همچنین کک نفتی کلسینه و قیری که برای آندسازی استفاده می‌کنیم، باکیفیت هستند و این فرآیند سبب می‌شود که محصول نهایی ما باکیفیت باشد و هم‌اکنون ما شمش‌های با خلوص ۹/ ۹۹درصد وارد بازار می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آلومینیوم جنوب سرمایه‌گذاری بلندمدت برای تامین، خرید و نگهداری آسان برای مواد اولیه انجام شده است. در اسکله پارسیان که نزدیک به لامرد است انبارهای ذخیره آلومینا، کک نفتی کلسینه و قیر را داریم. ما در آنجا می‌توانیم ۷۰ هزار تن آلومینا، ۲۰ هزار تن کک نفتی کلسینه و ۶ هزار تن قیر را ذخیره کنیم. با تکمیل آزادراه لامرد – پارسیان فاصله کارخانه با منطقه اقتصادی پارسیان به ۴۰ کیلومتر می‌رسد، همچنین در آنجا سیستم‌های تخلیه کشتی داریم و می‌توانیم با ظرفیت هزار تن بر ساعت کشتی‌ها را تخلیه کنیم. بنابراین ظرفیت خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا به‌راحتی بتوانیم مواد اولیه را وارد کنیم. البته در داخل مواد اولیه ما قابل تامین نیست، هرچند امیدواریم با حمایت سهامداران وارد سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع بالادستی شویم و تولید کک نفتی کلسینه و آلومینا را در آینده داشته باشیم.

قائم‌مقام مدیرعامل صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در پاسخ به این پرسش که با توجه به این موضوع که معادن بوکسیت به عنوان مواد اولیه شمش آلومینیوم در کشور بسیار محدود است، برای تامین این مواد سالکو چه اقدام‌هایی در دست دارد، گفت: برای تولید آلومینیوم از معدن بوکسیت به روش تجاری استفاده می‌شود که بوکسیت در یک مرحله به آلومینا و آلومینا را به آلومینیوم تبدیل می‌کنند. کارخانه سالکو، کارخانه تبدیل آلومینا به آلومینیوم است. صنایع بالادستی این کارخانه که آلومینا و بوکسیت می‌شود، تنها در جاجرم است که ظرفیت این معدن و کارخانه جوابگوی نیاز کشور نیست، به این دلیل که معادن بوکسیت در کشور ما بسیار محدود است، اما باید صنایع تولید آلومینا را در کشور داشته باشیم و سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان هلدینگ بالاسری سالکو نیز به این جمع‌بندی رسیده است و همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نیز این طرح‌ها را دارد.

محرابیان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین مواد اولیه آلومینیوم نمی‌توان از قراضه‌های آلومینیوم استفاده کرد، گفت: با قراضه می‌توان آلومینیوم ثانویه تولید کرد که روش تولید آن متفاوت از کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم است. در سالکو آلومینا تبدیل به آلومینیوم می‌شود و نمی‌توان از قراضه برای آن استفاده کرد.

سخن پایانی

در طرح جامع توسعه آلومینیوم جنوب، افزایش ظرفیت تولید با هدف دستیابی به یک میلیون تن تولید در سال پیش‌بینی شده است. احداث مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های بالادستی صنعت آلومینیوم، از جمله تولید پودر آلومین و کک کلسینه‌شده را فراهم کرده است. برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در زنجیره تولید آلومینیوم و با توجه به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی از جمله نورد آلومینیوم جهت تولید ورق، اکستروژن تولید فویل، تولید سیم و مفتول، متالورژی پودر محصولات بسته‌بندی، آلیاژسازی، ریخته‌گری و نیز ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم، شهرک صنایع پایین‌دستی «آلوم شهر» در مجاورت مجتمع احداث می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید