227541

مدیرعامل سالکو:

ابرچالش صنعت آلومینیوم، تامین مواد اولیه است

دنیای معدن: هر چند شروع طرح آلومینیوم جنوب در دوران تحریم بود، اما آغاز اصلی آن در زمان گشایش برجام بود. اما پس از شدت‌گیری تحریم‌ها فشار سنگینی به پروژه وارد شد. در واقع پرسنل و همکاران برای به بهره‌برداری رساندن این پروژه سختی بسیاری را شاهد بودند. اما خوشبختانه پروژه به بهره‌برداری رسید و امروز در مرحله تکمیل ظرفیت هستیم.

به گزارش دنیای معدن، مدیر عامل آلومینیوم جنوب (سالکو)  با بیان این مطلب گفت: برنامه تامین مواد اولیه موازی با طرح‌های اجرایی پیش نرفته است.

 مهدی زحمتکش ادامه داد: سال ۹۸ شروع بهره‌برداری بود، اما در سال گذشته روی ۱۰۰ هزار تن ظرفیت بودیم و امسال نیز خوشبختانه روند تکمیل ظرفیت رشد خیلی خوبی به‌ویژه در سه ماه اخیر داشت و در حال حاضر ۸۵ درصد ظرفیت کارخانه در مدار تولید است.

وی در ادامه اضافه کرد: ظرفیت اسمی این پروژه در فاز اول ۳۰۰ هزار تن بود و اکنون تولید «سالکو» ۲۶۰هزار تن بوده، به‌طوری‌که تا پایان دی ماه به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن دست خواهیم یافت.

زحمتکش با اشاره به تامین مواد اولیه و چالش‌های مربوط به آن، اظهار کرد: تامین مواد اولیه شاید ابرچالش است. ما در بخش مواد اولیه آلومینیوم در کشور دچار کمبود هستیم و شاید به غیر از جاجرم در حال حاضر جای دیگری را نداریم که ماده اولیه را از آن تامین کنیم. در نتیجه بیش از ۹۰درصد وابسته به واردات هستیم. متاسفانه اتفاقی که در صنعت آلومینیوم کشور رخ داده و به آن دقت نشده، این است که همزمان با ایجاد پروژه بزرگ آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن که قرار است ۷۵ درصد به تولید آلومینیوم کشور اضافه کند، نگاهی به بحث احداث کارخانه آلومینا یا cpc وجود نداشته است، لذا این امر باعث وابستگی زیاد ما به واردات مواد اولیه شده است.

وی تصریح کرد: اقداماتی در ۶ ماه گذشته انجام و جلسه‌هایی برگزار شده است، اما تا این مذاکرات به مرحله اجرا و احداث کارخانه برسد، تا چهار سال آینده چشم‌انداز روشنی را متصور نیستم. این موضوع یکی از نقاط ضعف صنعت آلومینیوم است و کارخانه‌های آلومینیوم را درگیر کرده و می‌تواند باعث نگرانی برای آینده این صنعت باشد.

زحمتکش همچنین با اشاره به موضوع انرژی نیز گفت: کارخانه‌های آلومینیوم در دسته صنایع انرژی بر قرار می‌گیرند. دسترسی به انرژی ارزان باعث شد تا از این مزیت استفاده کرده و در قالب یک صنعت، محصول آن را صادر کنیم. اما متاسفانه هر چه جلو رفتیم کم‌کاری در این زمینه صورت گرفت و در ۵ سال گذشته نیروگاه‌ها ایجاد نشدند و قطعی برق را در تابستان جاری شاهد بودیم که فشار بسیاری به صنعت آلومینیوم وارد شد تا دیگ‌ها از مدار خارج شوند.

وی تاکید کرد: صنعت آلومینیوم مانند صنعت فولاد نیست و هر دیگی که در صنعت آلومینیوم از مدار خارج شود، نیمی از کیفیت و عمر آن دیگ از بین می‌رود. در نتیجه صنعت آلومینیوم در حوزه انرژی بسیار آسیب‌پذیر است.

زحمتکش اضافه کرد: در آلومینیوم جنوب نیز بحث نیروگاه مطرح و به‌زودی کلنگ‌زنی این پروژه با ظرفیت فاز اول ۳۰۰ مگاوات و در فاز تکمیلی ۹۱۳ مگاوات در مدت ۳ سال محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: مجری پروژه هلدینگ انرژی غدیر با حمایت سرمایه‌گذاری غدیر این کار را انجام می‌دهد. اما شرکتی که کار را اجرا کند برای فاز اول شرکت فراب انتخاب شده است. نوع قرارداد را هلدینگ غدیر مشخص می‌کند و این نیروگاه مختص منطقه ویژه لامرد خواهد بود.

 آلومینیوم کالای جذاب برای همسایه‌های ایران

زحمتکش با اشاره به صادرات گفت: آلومینیوم برای کشور منطقه و همسایه کالایی جذاب است و مشتریان زیادی داریم. شمشی که در سالکو تولید می‌شود با کیفیت بوده و طرفداران بسیاری دارد. هدف اول ما تامین نیاز داخل است، اما پس از تکمیل ظرفیت می‌توانیم حدود ۶۰ درصد از شمش تولیدی را صادر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر شرایط خوبی در بازار چین و ترکیه داریم. فراموش نکنیم سالکو با توجه به قرارگیری در جنوب کشور دارای مزیت بیشتر بوده و می‌تواند ما را از رقبا جلو بیندازد. در واقع موقعیت جغرافیایی کمک بسیاری به ما می‌کند، اما منوط بر آن است که هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسد و این موضوع برگ برنده «سالکو» خواهد بود.

به گفته زحمتکش، حدود ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند، اما در آینده تا ۳ هزار نفر قابل افزایش است و ۹۰درصد کارکنان بومی منطقه هستند.

وی اضافه کرد: کیفیت و خلوص شمش تولیدی ما در ایران بی‌نظیر است و پیشرفته‌ترین فناوری را در ایران در اختیار داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید