224984

مجوز سرمایه گذاری برای تولید ورق آلومینیوم ضخیم در جاجرم واگذار شد

دنیای معدن: مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی گفت: مجوز سرمایه گذاری برای تولید ورق آلومینیوم ضخیم برای نخستین بار در کشور در شهرستان جاجرم این استان صادر شد.

به گزارش دنیای معدن، علی میرکریمی اظهار داشت: بر این اساس یکی دیگر از مجوزهای بی نام استان به یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: تولید ورق آلومینیوم ضخیم برای اولین بار در کشور در جاجرم تولید می شود، این صنعت از صنایع پایین دستی آلومینا است و ماده اولیه آن شمش آلومینیوم است و در این زمینه تفاهم اولیه برای تامین این ماده اولیه انجام شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم، شرکت آلومینا شمش مورد نیاز را به قیمت بورس در اختیار قرار می دهد.

وی افزود: اکنون ۲ هکتار زمین در شهرک صنعتی جاجرم در جوار مجموعه آلومینای ایران تامین شده و شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی هم اعلام کرده است که برق و گاز مورد نیاز این پروژه تامین می شود و مانعی برای این سرمایه گذاری وجود ندارد.

میرکریمی اظهار داشت: در مرحله نخست این پروژه برای ۲۵۰ نفر اشتغال می شود و بر اساس اعلام سرمایه گذار، قابلیت تولید ورق آلومینوم با ضخامت پنج میلیمتر وجود دارد و در مراحل بعدی توان ورقه ها با ضخامت تا یک متر وجود دارد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی افزود: اجرای این پروژه به عنوان یکی از صنایع پایین دستی مجموعه آلومینا می تواند سبب رونق فعالیت در شهرک صنعتی جاجرم شود.

 سرمایه گذار پروژه تولید ورق آلومینیوم ضخیم اعلام کرده است که در صورت فراهم شدن امکانات و زیرساخت های لازم در مراحل بعدی با ۱۲ میلیون یورو سرمایه گذاری، برای ۲ هزار نفر اشتغال زایی می شود.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون ۲ هزار فرصت شغلی مستقیم داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید