230049

مدیر واحد تحقیق و توسعه و نوآوری شرکت مهندسی فن آوران معادن و فلزات:

در توسعه صنعت فولاد کشور کار زیادی تاکنون انجام شده است

دنیای معدن: مدیر واحد تحقیق و توسعه و نوآوری شرکت مهندسی فن آوران معادن و فلزات نیز در این میزگرد با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کشور گفت: در توسعه صنعت فولاد کشور کار زیادی تاکنون انجام شده است و در زنجیره فولاد در محصول نهایی کوره های الکتریکی یا همان القایی و کوره های بلند نقش مهمی را ایفا می کنند.

به گزارش دنیای معدن، مدیر واحد تحقیق و توسعه و نوآوری شرکت مهندسی فن آوران معادن و فلزات نیز در این میزگرد با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کشور گفت: در توسعه صنعت فولاد کشور کار زیادی تاکنون انجام شده است و در زنجیره فولاد در محصول نهایی کوره های الکتریکی یا همان القایی و کوره های بلند نقش مهمی را ایفا می کنند.

حسین کیومرثی یادآورشد: تولید کنندگان فولاد خام در ایران زیاد است و تامین سنگ معدن، انرژی برق و گاز ،منابع انسانی، مجوز احداث جدید و آب از مهمترین پارادوکس های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها معتقدند تا ۲۰ سال آینده بیشتر معادن سنگ ایران از بین خواهد رفت افزود: مطرح شدن ظرفیت پارادوکس های یادشده سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را تحت تاثیر قرار داده است و هر گونه سرمایه‌گذاری را در این حوزه کمتر می‌کند.

وی یادآور شد: فولاد ایران قیمت کمتری دارد و ۱۰۰ دلار با برخی از محصولات فولادی در کشورهای همسایه ارزانتر است.

کیومرثی به عوامل برهم زننده تعادل زنجیره تولید فولاد اشاره کرد و افزود: مکان یابی های اشتباه، ذخایر سنگ آهن و اکتشافات کم چالش‌های مهم زنجیره فولاد است وضعیت تعاملات بین المللی و ضعف در به کارگیری فناوری های جدید نیز از مهمترین مشکلات این صنعت است.

این مشاور تحقیق و توسعه و نوآوری شرکت مهندسی فن آوران معادن و فلزات یادآور شد: تحریم‌ها و قیمت‌گذاری دستوری و عدم ثبات در دستورالعمل ها آیین نامه ها از دیگر عوامل برهم زننده تعادل زنجیره فولاد است که در این حوزه به چالش‌های زیادی منجر شده است.

وی گفت: عدم شفافیت در خصوص آینده تجارت، نوسانات ارزی، بالا بودن نرخ تامین سرمایه در ایران و ضعف در زیرساخت‌های مبادلاتی کشور از دیگر چالش‌های مهم توسعه زنجیره فولاد محسوب می‌شود.

در ادامه این میزگرد دبیر انجمن زغال سنگ ایران نیز گفت: ذغال سنگ از ۵ سال اخیر در سبد انرژی برخی از کشورهای جهان و قرار گرفته است در حالی که ما در تابستان برق و در زمستان گاز نداریم .

سعید صمدی افزود: هم اکنون صادرات گاز نداریم و زمان تحویل گاز به قیمت بالا  برای صنعت فولاد سازی کشور نیز به پایان رسیده است زیرا در ۱۰ سال آینده قیمت انرژی در ایران واقعی خواهد بود و این می‌تواند در حوزه فعالیت های صنایع فولادی و شرکت‌های معدنی تاثیرگذار باشد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران یادآور شد: بر اساس بررسی ها و برنامه ریزی هایی که در برخی از کشورهای جهان انجام شده است تا سال ۲۰۵۰ مصرف زغال سنگ روند افزایشی در جهان خواهد داشت زیرا که با توجه به محدودیت‌های موجود زغال سنگ انرژی ارزان محسوب می شود.

صمدی اظهارداشت: تولید زغال سنگ در جهان هم اکنون سالانه به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن رسیده است در حالی که میزان زغال‌سنگ تولیدی ایران سالانه حدود ۲ میلیون تن است و این در حوزه جهانی جایگاه بالایی ندارد.

وی اظهارداشت: قیمت زغال سنگ در سال های اخیر از ۱۶۰ به ۳۵۰ دلار در هر تن رسیده است و این نشان می‌دهد که زغال سنگ در جهان جایگاه خوبی دارد و تجارت آن نیز بسیار سودده است.

وی گفت:  وضعیت آینده صنعت سنگ آهن در ایران روشن نیست مگر اینکه سنگ آهن در معادن عمیق استفاده شود و یا اینکه از معادن هماتیت در کشور ما  سرمایه گذاری های لازم انجام شود هر چند که ۱۰ سال طول می‌کشد که معادن عمیق به بهره‌برداری برسند.

مشاور در امور انرژی های تجدید پذیر نیز در این میزگرد اظهار داشت: هرچند که در کشور ما در حوزه انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری های زیادی انجام نشده است، اما برخی از کشورهای جهان تا سال ۲۰۳۰ ویا  ۲۰۵۰ صد درصد انرژی مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین خواهند کرد.

 محمد جواد موسوی افزود: امروز برق در تمام صنایع حرف آخر را می‌زند و صنعت فولاد و از این قاعده مستثنی نیست و اگر انرژی در جهان به طرف قیمت واقعی شدن حرکت کند به تدریج یارانه ها نیز از این بخش حذف خواهد شد.

 این مشاور در امور انرژی های تجدیدپذیر بیان کرد: امسال متاسفانه در مصرف برق ۱۲ هزار مگاوات و سال آینده پیش‌بینی می‌شود ۱۶ هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم در حالی که در بعضی صنایع  دولت موافقت کرده است این صنایع بتوانند ۱۰ هزار مگاوات برق را در کشور تولید کنند.

موسوی افزود: صنعت انرژی تجدیدپذیر زودبازده است و این نشان می‌دهد که باید سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مورد توجه قرار گیرد وی یادآور شد: در حالی که راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد اما نیروگاه های انرژی خورشیدی در مدت ۱۰ ماه می تواند راه اندازی شود.

وی در پایان تاکید کرد: تامین انرژی در حوزه صنایع و صنایع فولاد کشور اهمیت زیادی دارد و هر سرمایه گذار در این زمینه سرمایه‌گذاری کند آینده موفقیت‌آمیزی برای خود ترسیم خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید