240328

با افزایش احتمال رکود اقتصادی در ۲۰۲۳؛ رکود چه تاثیری بر قیمت فلزات گرانبها دارد؟

دنیای معدن: به گفته بزرگترین تاجر فلزات گرانبها، جنگ جاری در اوکراین، ادامه تورم بالا و نگرانی‌های مرتبط با رکود اقتصادی، نقشی اساسی در بازار فلزات طلا، نقره و پلاتین در سال ۲۰۲۳ ایفا خواهد کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، در حالی که جنگ در اوکراین به عنوان یک کاتالیزور برای رالی در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ عمل کرد، قیمت فلزات گروه طلا، نقره و پلاتین همچنان باقیمانده سال را سپری کرد و با ادامه جنگ، قیمت آن تا حدودی کاهش یافت.

طبق گزارش چشم انداز هیرایوس ۲۰۲۳ که با همکاری شرکت مشاوره بریتانیایی SFA (آکسفورد) تهیه شده است، امسال رشد اقتصادی کندتر در بسیاری از مناطق پیش‌بینی می‌شود و اروپا و ایالات متحده ممکن است با رکودهایی مواجه شوند که احتمالا بر تقاضا برای فلزات گرانبها تاثیر می‌گذارد.

در گزارش هیرایوس آمده است: اگرچه کووید – ۱۹ در بیشتر کشورها به یک نگرانی رو به کاهش تبدیل شده اما چین به عنوان مصرف کننده اصلی فلزات گرانبها در حالت آماده باش قرار دارد و همچنان محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند که می‌تواند رشد اقتصای و تقاضای فلزات را بیش از پیش محدود کند.

چشم‌انداز ۲۰۲۳

قیمت طلا (و در نتیجه نقره) در طول سال گذشته علیرغم تورم بالای چند ده اخیر، به لطف تقویت مداوم دلار آمریکا در حالی که فدرال رزرو به شدت نرخ بهره را افزایش می‌دهد، افزایشی نداشته است.

با احتمال ادامه افزایش نرخ بهره، قدرت دلار ممکن است تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد و به طور بالقوه سرمایه‌گذاران را از این فلز دور کند. هیرایوس می‌گود با این حال، تضعیف اقتصاد ممکن است فدرال رزرو را به سمت تغییر مسیر سوق دهد و در نتجیه دلار ضعیف‌تر و به صورت بالقوه صعودی برای طلا و نقره ایجاد شود.

هیرایوس پیش‌بینی می‌کند که اگر بانک مرکزی ایالات متحده نرخ‌های بهره را ثابت نگه دارد یا حتی کاهش دهد، رکورد بالاتری برای طلا بر حسب یورو کاملا محتمل است.

بسته به جهت دلار ناشی از اقدامات فدرال رزرو، طلا احتمالا در محدود ۱۶۲۰ تا ۱۹۲۰ دلار در هر اونس خواهد بود، در حالی که طبق برآورد هیرایوس پیش‌بینی می‌شود که نقره در سال ۲۰۲۳ بین محدوده ۱۷ تا ۲۵ دلار معامله شود.

(نمودار قیمت طلا؛ مربع نارنجی رنگ محدوده قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد)

همچنین پلاتین به دلیل قدرت دلار در برابر راند آفریقای جنوبی کاهش یافته و با تضعیف دلار از شرایط سود خواهد برد، این افزایش قیمت حتی در صورتی است که طبق برخی پیش‌بینی‌ها عرضه پلاتین در سال ۲۰۲۳ بیش از حد (حدود ۴۰۰ هزار اونس) خواهد بود. پیش‌بینی قیمت برای پلاتین بین ۸۰۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر اونس خواهد بود که البته این قیمت با در نظر گرفتن افزایش بالقوه تضعیف دلار است.

به همین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که بازار پالادیوم در سال ۲۰۲۳ به سمت مازاد حرکت کند و ریسک کاهش قیمت این فلز را ایجاد کند. عرضه این فلز رو به افزایش می‌رود که بخشی از آن ناشی از تقاضای ضعیف بخش خودرو است. با توجه به مازاد عرضه، پیش‌بینی می‌شود که پالادیوم در سال بین ۱۳۰۰ تا ۲۲۵۰ دلار در هر اونس معامله شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید