77049

سرمایه‌گذاری خارجی کلید توسعه بخش معدن

دنیای معدن - بخش معدن با در اختیار داشتن ظرفیت‌های فراوان می‌تواند سرمایه‌گذاران زیادی را به سوی خود جذب کند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که جذب سرمایه‌گذار نیازمند فراهم‌سازی شرایط و تسهیل امور خواهد بود.

محمدعلی نمایشی
کارشناس معدن
بخش معدن با در اختیار داشتن ظرفیت‌های فراوان می‌تواند سرمایه‌گذاران زیادی را به سوی خود جذب کند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که جذب سرمایه‌گذار نیازمند فراهم‌سازی شرایط و تسهیل امور خواهد بود.

بخش معدن یکی از ظرفیت‌های عظیم کشور محسوب می‌شود. به نوعی می‌توان گفت تنوع معدنی در ایران به اندازه‌ای است که بیشتر عناصر موجود در جدول مندلیف را در خود جای داده ولی تنها بخش کوچکی از آن کشف و به بهره‌برداری رسیده است. از سوی دیگر با پیشرفت صنایع در کشورهای بزرگ جهان استفاده از مواد معدنی افزایش یافته و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بخش معدن در کشور‌های بزرگ جهان جزو اولویت‌های اصلی قرار گرفته است. ایران نیز باید در جذب سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن گام‌های اساسی بردارد.


اما پیش از هر اقدامی باید موانع موجود در مسیر جذب سرمایه‌گذاران از بخش معدن برداشته شود. ورود سرمایه‌گذاران باید به راحتی در کشور انجام شود اما این موضوع به منزله قبول همکاری با هر کشوری نخواهد بود. سرمایه‌گذاری در بخش معدن تنها به استخراج و فرآوری محدود نمی‌شود. سرمایه‌گذاری در این بخش از حلقه ابتدایی یعنی اکتشاف آغاز شده و در نهایت به تولید شمش و محصول نهایی ختم می‌شود.


از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بخش معدن از سوی سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند دروازه‌ای به سمت بازارهای جهانی باشد. امروز بخشی از ذخایر ایران به دلیل برخی مشکلات حضور چندانی در بازارهای جهانی نداشته و در برخی موارد مواد معدنی ایران به نام کشورهای دیگر وارد بازار‌های جهانی می‌شود.


نباید این نکته را فراموش کرد که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیل در امور اداری، توافق در مذاکرات نیز می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار تاثیر‌گذار باشد، به‌طوری که برخی سرمایه‌گذاران از امروز برای فردای پس از تحریم‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند. بخش معدن ایران نیز از امروز باید برای ورود به بازار‌های جهانی پس از تحریم برنامه‌‌های لازم را تدوین کند.


برخی ذخایر معدنی ایران پتانسیل‌های فراوانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی دارند، این در حالی است که در کنار نبود سرمایه‌گذاری کافی، بازاریابی در این بخش نیز با کمبودهای بسیاری همراه خواهد بود. ضعف در بخش بازاریابی محصولات معدنی باعث محدود شدن بازار‌های هدف به منطقه شده است. در واقع بخش معدن باید سرمایه‌گذاری خارجی و بازاریابی را به دلیل افزایش توسعه این بخش در اولویت‌های اصلی خود قرار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید