250271

نگاهی به سامانه اکتشافی ایمیدرو

دنیای معدن: سامانه اطلاعات یکپارچه مکان‌ مبنای ایمیدرو در روز چهارشنبه مورخ 13 دی ماه 1402 افتتاح شد. این سامانه با هدف جمع‌آوری داده‌های اکتشافی و اندازه‌گیری، آمار داده‌های اکتشافی، تئوری داده مکانی، ساختار داده مکانی، الگوریتم‌ها، فرایندها، نمایش و ابزارهای تحلیلی بر روی داده‌ها پیاده سازی شده است.

رویکرد تعیین منحصر بفرد بودن داده‌های مکانی و مشخصات مکان مبنای آن و وابستگی مکانی داده‌ها از جمله ویژگی های این سامانه محسوب می شود.

بر این اساس سامانه فوق طی 4 سال گذشته، توسط کارشناسان خبره داخلی با الگوبرداری از سامانه‌های مشابه مطرح دنیا، بومی‌سازی و مهندسی معکوس شده است.

در برنامه طرح تحول در حوزه معدن در ردیف اول، ساماندهی داده‌ها و اطلاعات محدوده‌های اکتشافی کشور به‌عنوان اولین راهبرد تعیین شده است. در این بخش با یک مکان برنامه، تحت عنوان اخذ و تجمیع داده‌ها و اطلاعات اکتشافی موجود در کشور -با 19 زیر سطح- فعالیت انجام می شود.

دومین کلان برنامه تحت عنوان تلفیق و تحلیل داده‌ها و اطلاعات اکتشافی تجمیع شده با اولویت بلوک‌های طرح تحول با 5 زیر سطح با مجری‌گری سازمان زمین شناسی کشور و همکاران ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان نظام مهندسی معدن ایران در حال مطالعه و انجام است.

محمدرضا بهرامن

رئیس خانه معدن ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید