248828

یادداشت مدیر روابط عمومی فولادمبارکه:

فولاد مبارکه؛ سازمان دانش‌محور، بر قله تعالی ایران اسلامی

دنیای معدن-فولاد مبارکه تنها سازمان ایرانی راه‌یافته به جمع برترین سازمان‌های دانش‌محور و پیشرو در سطح آسیا است که در چندین سال متوالی گواهینامه جایزه جهانی MAKE را دریافت کرده است. با توجه به افزوده شدن مفهوم نوآوری به جایزه MAKE در سال‌های اخیر، عنوان جایزه به MIKE تغییر یافت و مجدداً این شرکت در سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت نشان برگزیده این جایزه شد که در واقع جایزه نوآورترین شرکت دانشی است.

 شاخص‌های سنتی و گذشته تولید و راه‌های ایجاد ارزش‌افزوده برای سازمان‌ها در دنیای کنونی تغییر یافته و زمین، سرمایه، ماشین‌آلات و نیروی کار ماهر و ارزان، فقط لازمه موفقیت در کسب‌وکارها نیست و در دنیای کنونی تغییر راهبرد سازمان‌های بهره‌ور و متعالی به رویکرد دانش‌محور و بهره‌گیری از دانش، نوآوری، سرمایه فکری و نیروی انسانی خلاق و متخصص، مهم‌ترین نیاز سازمان‌های پیشرو است.

مدیریت دانش‌محور و ایجاد سازمان دانشی هم‌اکنون دغدغه اصلی سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مدیران سازمان‌هاست و رویکرد دانش‌محور در کسب‌وکار مؤثرترین رویکردی است که در کنار بهره‌مندی از آخرین تجربیات و فناوری‌های روز، سازمان را در شرایط متعالی و موفق در رقابت با سایر شرکا و رقبای تجاری ملی و بین‌المللی قرار دهد.

طبیعی است که تولید و استقرار دانش، بهترین بستر برای خلق ثروت مادی و معنوی و جذب سرمایه‌های فکری و مالی است و در این میان به هرگونه فرایندی که در کسب، تسخیر، ترویج و جامعه‌پذیری علم تأثیرگذار است مدیریت دانش اطلاق می‌شود که ضمن جذب نیروهای متخصص و نخبه و کارآمد، دانش را منشأ توسعه دانسته و ضمن استفاده از تجربیات سایرین در کسب و گسترش دانش‌محور، امکان تسریع در فرایند توسعه و تعالی سازمان و کسب موفقیت در بازار پررقیب را فراهم می‌کند.

تولید علم و خلق ثروت، خودکفایی و بومی‌سازی تنها در سایه بهره‌گیری از دانش و فناوری ممکن است و تولید علم در شرایطی حاصل می‌شود که دانش در تمام بخش‌های مختلف صنایع بالادستی و پایین‌دستی، با فناوری نوین دنبال شود که در نهایت دانش و فناوری، بر اساس معیارها و استانداردهای معتبر در صنعت و اقتصاد، ضمن تولید دانش و خلق ثروت، ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکتی مسئولیت‌پذیر و دانش‌محور برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران اسلامی، همواره ارتقای سیستم‌های مدیریت، ارتباط با مشتریان و تأمین‌کنندگان و پیاده‌سازی پرتال مدیریت دانش، ثبت تجارب نخبگان و خبرگان، در قالب نقشه‌های دانش، کافه دانش و گروه‌های خبرگی را رسالت اصلی خود دانسته و در کنار آن همکاری با مؤسسات علمی و دانشگاهی و پژوهشی و هزاران نفر از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی را به‌طور مستمر ادامه داده است. همچنین با برگزاری قریب به یک هزار سمینار و سخنرانی تخصصی و اجرای بیش از یک هزار پروژه تحقیقاتی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاشی مضاعف را برای توسعه سازمانی و اعتباردهی به شرکت در نظام مدیریت دانش به‌منظور دریافت جایزه جهانی سازمان‌های دانشی برتر انجام داده است.

توفیقات شرکت فولاد مبارکه در رونق تولید و تأمین نیاز قریب به ۳ هزار تولیدکننده محصول در داخل کشور و اشتغال‌زایی و کارآفرینی و... بر کسی پوشیده نیست و در ادامه موفقیت‌ها، شرکت فولاد مبارکه تنها سازمان ایرانی راه‌یافته به جمع برترین سازمان‌های دانش‌محور و پیشرو در سطح آسیاست که در چندین سال متوالی گواهینامه جایزه جهانی MAKE را دریافت کرده است. این جایزه بر اساس بررسی و تجزیه‌وتحلیل ۱۵۰ شاخص ارزیابی به سازمان‌های دانش‌محور اهدا می‌شود و فولاد مبارکه در دو سال متوالی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب در جمع ۲۵ و ۱۱ شرکت دانشی برتر قرار گرفته است. در ادامه این موفقیت‌ها با توجه به افزوده شدن مفهوم نوآوری به جایزه MAKE در سال‌های اخیر، عنوان جایزه به MIKE تغییر یافت و مجدداً شرکت فولاد مبارکه در سال ۲۰۲۱ در رقابتی بین‌المللی موفق به دریافت نشان برگزیده این جایزه شد که در واقع جایزه نوآورترین شرکت دانشی است.

خوشبختانه درخشش فولاد مبارکه، در این زمینه نیز، سند روشنی از مسیر درست این شرکت برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران اسلامی است و در سالروز انتخاب فولاد مبارکه به‌عنوان سازمان دانشی برتر، شایسته است که از تلاش هیئت‌مدیره محترم، مدیران عامل، کارکنان، کارگران، پیمانکاران و ذی‌نفعانی که در تعالی فولاد مبارکه نقش داشتند قدردانی نماییم.

محمدجواد براتی

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

 

دیدگاهتان را بنویسید