247468

رشد تولید سیمان و کلینکر

دنیای معدن: علی‌اکبر الوندیان / دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان- صنعت سیمان اگر‌چه با مشکلات مختلفی مواجه است که توسعه این صنعت را به مخاطره انداخته اما نباید از برخی موفقیت‌ها که مرهون تلاش تولیدکنندگان و البته همکاری نهادهایی همچون وزارت نیرو است، به سادگی گذشت.

خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد که با همکاری وزارت نیرو در تخصیص انرژی به این صنعت و برنامه‌ریزی تولیدکنندگان صنعت سیمان برای ذخیره کلینکر، در پنج ماه ابتدایی امسال در پیک مصرف برق عملکرد موفقی را در حوزه تولید و عرضه شاهد بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که در مرداد ماه امسال به عنوان زمان پیک مصرف شاهد افزایش 4/ 14 درصدی تولید سیمان و رشد 8/ 1 درصدی تولید کلینکر نسبت به مرداد ماه سال گذشته بوده‌ایم.

همچینین در پنج ماه ابتدایی امسال میزان تولید کلینکر نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/ 4‌درصد رشد داشته و تولید سیمان رشد 3/ 11 درصدی را نسبت به پنج ماه ابتدایی سال قبل تجربه کرده است.

علاوه بر این میزان تحویل سیمان در پنج ماه نخست امسال هم با تغییراتی همراه بوده به گونه‌ای که در سال‌جاری میزان تحویل 7/ 28 میلیون تن بوده در حالی که در سال گذشته میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته 5/ 25 میلیون تن بوده است.

در زمینه صادرات هم در حالی که پنج ماه ابتدایی سال 1401 حدود 5/ 1 میلیون تن سیمان صادر شده در مدت مشابه امسال این رقم به 9/ 1 میلیون تن رسیده است. اما در خصوص صادرات کلینکر روند کاهشی را شاهد بوده‌ایم؛ به این معنا که از 2/ 4 میلیون تن به 2/ 3 میلیون تن در سال جدید رسیده‌ایم و این آمار منفی علل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به مشکلات بنادر مانند در اولویت نبودن پهلوگیری کشتی برای صادرات کلینکر اشاره کرد که باعث انباشت کلینکر در بنادر و امکان آسیب‌های کیفی در اثر رطوبت و بارش باران شده است. از سوی دیگر لغو معافیت‌های مالیاتی و قرار دادن سیمان و کلینکر در گروه مواد خام و نیمه‌خام و تعیین عوارض صادراتی و همچنین افزایش هزینه‌های بالای حمل سیمان و کلینکر به عنوان یک ماده حجیم، مزید بر علت شده است. با توجه به اینکه صنعت سیمان توان تولید مازاد بر مصرف داخل دارد ضرورت دارد با تسهیل ضوابط و مقررات صادرات این کالا توجه ویژه‌ای به حفظ و توسعه بازارهای صادراتی داشته باشیم.

 

قطعا رشد تولید سیمان و کلینکر در پنج ماه نخست سال‌جاری و در شرایط پیک مصرف برق، مرهون همکاری‌های وزارت نیرو و صمت و همچنین پیش‌بینی و تلاش مدیران صنعت سیمان در ذخیره 15 میلیون تنی کلینکر برای شرایط اضطراری برای جبران خلأ‌های ناشی از قطع برق بوده که علاوه بر تامین نیاز بازار، از تلاطم قیمت‌ها و سوءاستفاده دلالان در بازار مصرف جلوگیری کرد.

 

با وجود ناترازی تولید و مصرف برق، مدیریت نیرو در صنعت سیمان باعث شد تا بتوانیم نسبت به سال 1401 با مشکلات کمتری از تابستان عبور کنیم و امیدواریم وزارت نفت هم برای مدیریت سوخت در زمستان همکاری و نظرخواهی لازم را با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان در دستور کار قرار دهد تا بتوانیم در فصل زمستان سیمان موردنیاز پروژه‌های مسکونی و عمرانی را تامین کنیم. نکته حائز اهمیت اینکه بر اساس جدول نیاز پروژه مسکن ملی وزارت راه و شهرسازی، میزان مصرف سیمان در فصل زمستان امسال بیش از تابستان خواهد بود و همین امر ضرورت توجه بیش از پیش وزارت نیرو و وزارت نفت به صنعت سیمان برای تامین انرژی پایدار را مطرح می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید