231296

یادداشت؛

شعار سال ۱۴۰۱ چگونه محقق می‌شود؟

دنیای معدن: «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» شعاری است که سه نکته مهم را در بر دارد که برای تحقق هر کدام جبهه‌ای از جهاد را به روی تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارگران و مردم باز می‌کند تا با تلاش هر چه بیشتر ایران را به قله‌های افتخار برسانند.

محمد جواد قائدی: سال ۱۴۰۱، از سوی رهبر معظم انقلاب با نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامیده شد که البته پیش از این رهبر انقلاب به انحاء مختلف در مورد این موضوعات فرمایشات و توصیه‌هایی برای مردم و مسئولین داشته‌اند ولی این نکته نباید در حد شعار بماند و در صورتی که رویکرد مجموعه نظام همین سه شعار باشد می‌توانیم شاهد جهشی بزرگ در این حوزه و به طور کلی اقتصاد کشور باشیم.

تولید، تأکید همیشگی رهبر انقلاب

رهبر انقلاب چندین بار سال‌های مختلف را با نام «تولید» نام‌گذاری فرمودند. در شعار سال‌های ۹۱، ۹۶، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به طور مستقیم و در برخی از سال‌ها به طور غیرمستقیم نام «تولید» به میان آمده که این موضوع خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع تولید در دیدگاه رهبر انقلاب و نخبگان کشور بوده و تحقق آن می‌تواند تحولی بزرگ را خصوصا در موضوع اقتصاد کشور ایجاد کند. زمینه‌سازی برای هموار نمودن راه تولیدکنندگان توسط مسئولین، تلاش تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید، سرمایه‌گذاری صاحبان ثروت در امر تولید، تلاش همه مردم برای حمایت از کالای ایرانی، طراحی و ساخت محصولات با کیفیت توسط دانشمندان و مهندسین تولید و مسئولیت‌پذیری کارگران و کادر تولید و تلاش همه‌جانبه برای تولید محصولات داخلی با کیفیتی هم‌طراز با محصولات جهانی از جمله اقداماتی است که همه باید دست به دست هم داده تا تولید در کشور به جای مطلوبش برسد.

علاوه بر این موج صنعت‌ستیزی ایجاد شده در کشور که بر پایه تلاش دشمنان آگاه و دوستان نادان شکل گرفته باید تبدیل به صنعت‌دوستی شود؛ چرا که راه اول و آخر ما برای پیشرفت و رونق اقتصادی، جدی گرفتن امر تولید است که این موضوع با صنعت‌دوستی و نه صنعت‌گریزی محقق می‌شود. در ضمن مسئولین امر نیز باید نسبت به این موضوع فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهند تا فرهنگ تولید و صنعت‌دوستی در کشور نهادینه شده و تا ذهن مردم به این مهم آشنا شود.

البته نکته حائز اهمیت این است که تحول در امر تولید کشور به تدریج حاصل شده و فی‌البداهه نمی‌توان تحول عظیمی را در این حوزه متوقع بود. ولی نباید فراموش شود که تحقق این کار بزرگ یعنی قرار گرفتن تولید در محور امور نیاز به حرکت عظیم همه مردم ایران اسلامی دارد.

دانش، حلقه مفقوده بسیاری از صنایع

بسیاری از صنایع کشور به صورت سنتی محصولاتی را تولید می‌کنند، محصولاتی که بر پایه تجربه تولید شده و با استفاده از دستگاه‌های قدیمی تولید می‌شوند. علی‌رغم اینکه تجربه در امر تولید و به طور کلی در علوم مهندسی بسیار موضوع مهمی است ولی تجربه در کنار دانش می‌تواند تولید محصولاتی به‌روز را موجب شود که امروزه شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را ثابت کرده‌اند.

امروزه بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان با در حال فعالیت هستند و محصولات خود را هم در کشور و هم در خارج کشور به فروش می‌رسانند. رهبر انقلاب در مقاطع مختلف از این افزایش تعداد این شرکت‌ها استقبال نموده و بر استفاده از محصولات دانش‌بنیان تاکید دارند.

نکته اینجاست که اقتصاد دانش‌بنیان، هزینه صنایع را کمتر نموده و باعث می‌شود شرکت‌ها با کمترین هزینه بیشترین و به‌روزترین محصولات را تولید کنند. علاوه براین، ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمن هستیم که این تحریم‌ها باعث شده بسیاری از قطعات دستگاه‌ها یا تجهیزات موجود به صنعت کشور تزریق نشود. با بکارگیری اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم علاوه بر رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور، تکنولوژی بومی را با استفاده از دانش بومی گسترش داده و صنعتی بومی را شکل دهیم تا تحریم‌ها کوچکترین اثری بر اقتصاد و صنعت کشور نداشته باشد.

اشتغال‌زایی؛ مشکل معیشت مردم را حل می‌کند

بر کسی پوشیده نیست یکی از مهم‌ترین مشکلات روز کشور مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است. ما هم‌اکنون در کشور چیزی حدود یک میلیون نفر دانش‌آموخته بیکار داریم که پس از اتمام تحصیل علی‌رغم آماده‌به‌کار بودن، در امور اقتصادی کشور نقشی را ایفا نمی‌کنند. در صورتی که این نیروها در غالب شرکت‌های دانش‌بنیان یا دیگر شرکت‌های صنعتی سازماندهی شده و توامندسازی شوند می‌توان پروژه‌هایی علمی و صنعتی را با استفاده از دانش و نیروی جوانی این عزیزان تعریف نموده تا در مدت کوتاهی با تکمیل این پروژه‌ها، چرخ عظیم صنعت کشور با سرعت بیشتری بچرخد.

البته این موضوع بدان معنا نیست که صنایع بزرگ کشور نقشی در اشتغال‌زایی برای جامعه فارغ‌التحصیلان کشور ندارند بلکه با افزایش ظرفیت تولید، توسعه کمی، کیفی، متوازن و بر پایه علم و دانش، صنایع بزرگ می‌توانند تولید کشور را بیش از پیش افزایش دهند.

تلاش، تلاش و تلاش تا رسیدن به پیروزی

«تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» شعاری است که سه نکته مهم را در بر دارد که برای تحقق هر کدام جبهه‌ای از جهاد را به روی تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارگران و مردم باز می‌کند تا با تلاش هر چه بیشتر ایران را به قله‌های افتخار برسانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید