140794

دغدغه های فعالان بخش خصوصی معدن نشان می دهد/دست انداز بخشنامه های آنی برسر راه توسعه

دنیای معدن -نقش معدن در رشد اقتصادی می تواند بسیار موثر باشد ، با توجه به اینکه درآمدهای نفتی کاهش یافته و بودجه چندانی را در اختیار دولت قرار نمی دهد ، این مسئله مهم تر هم می شود

منیر حضوری: مسئله این است که چرا فعالان معدنی تاکنون نتوانسته اند در این حوزه فعالیت چشمگیری داشته باشند و موجبات رشد اقتصاد را فراهم کنند. صمت درباره اینکه فعالان بخش خصوصی در حوزه معدن چقدر جدی گرفته می شوند به عنوان عامل داخلی و اینکه تحریم ها چه تاثیری بر رونق کار معدن دارد به عنوان عامل خارجی با فعالان این حوزه گفت وگو کرده است تا از دغدغه ها و دل نگرانی های فعالان معدنی باخبر شود. به تشکل ها بها نمی دهندمحمد زادعسگر ، عضو هیات مدیره یک شرکت معدنی به مشکلات و دغدغه های داخلی با دولت اشاره و با گلایه از اینکه در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها نه معادن خصوصی و نه تشکل ها به بازی گرفته نمی شوند ، اظهار کرد : این مهم ، دغدغه تمامی انجمن ها و مراکز معدنی است که در بخش خصوصی فعالیت می کنند.
او بابیان اینکه ما نباید هم کار مدیریت دولتی انجام دهیم و هم کار تولیدی ، گفت : ما به عنوان تولیدکننده در خط مقدم ایستاده ایم و در وسط بیابان کار می کنیم. هرکدام از ما برای حدود ۱۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرده ایم و کار ایجاد می کنیم.
بنابراین باید شرایط فعالیت ما بهتر از این ها باشد. این فعال معدنی در پاسخ به این سوال که چقدر تشکل های معدنی در تصمیم گیری ها سهیم هستند ، گفت : ما به عنوان یک شرکت خصوصی عضو تشکل های معدنی هستیم و مشکلاتمان را با آنها مطرح می کنیم. هرچند تشکل ها نماینده ما هستند و به حرف ما گوش می دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و درواقع حرف آنها جدی گرفته نمی شود. او اظهار کرد : بااینکه دولت مطرح می کند که حرفتان را بزنید و ما از بخش خصوصی مشاوره می گیریم اما این مسئله صرفا در حد حرف است.
وقتی به حرف تشکل های بخش خصوصی بهایی داده نمی شود دیگر چه انتظاری برای مطرح کردن حرف های ما است. زادعسگر ادامه داد : این یک روال است که دولت تصمیمی بگیرد ، رسانه ای کند و بعد هم انتظار اجرا و قبول آن از طرف بخش تولید را داشته باشد. او با بیان اینکه با تصمیم های ناگهانی و آنی کار پیش نمی رود ، عنوان کرد : باسیاست هایی که دولت در پیش می گیرد تولیدکننده و سرمایه گذار نمی توانند برای ۴ ماه آینده خود برنامه کوتاه مدتی داشته باشند چه برسد به برنامه های بلندمدت ۶ ماهه و یک ساله. این فعال معدنی با اشاره به تصمیم هایی که بدون مشورت و کار کارشناسی گرفته می شود ، ادامه داد : به طور مثال تمام تشکل ها مخالف عوارض ۲۵ درصدی برصادرات هستند اما جالب این است که این تصمیم اجرایی می شود ! زادعسگر افزود : به ما گفته می شود که ماده معدنی را صادر نکنید و از طرفی آن را ۳۰ درصد زیر نرخ جهانی به داخل بفروشید.
در مورد پرداخت ها هم مطرح می کنند هر زمان که داشتیم پول آن را می دهیم. مگر بخش خصوصی چقدر توان دارد که با این شرایط تولید کند؟ همه اینها دغدغه های بخش خصوصی است که جوابی برای آن وجود ندارد. مشکلات انتقال پول را حل کنیدسعید امیرزاده ، کارشناس معدن در یک شرکت معدنی به مشکلات و دغدغه های خارجی این مجموعه خصوصی با دولت پرداخت و با اشاره به توانمندی های این شرکت در تولید شیشه گفت : حدود ۹۰ درصد مواد اولیه شیشه در کشور تولید می شود که همه از مواد معدنی شامل سیلیس و.
. . گرفته شده است. وی افزود : ما شیشه خام را در صنعت ساختمان استفاده می کنیم و در مرحله بعد شیشه ها را دوباره فرآوری کرده و به شیشه های سکوریت که شامل شیشه های ضدگلوله و نشکن است ، تبدیل می کنیم اما مشکل ما این است که صنعت شیشه ۱۰ درصد به خارج وابسته است. او با اشاره به اینکه تولید شیشه در ایران توانسته رشد خوبی در جهان به دست بیاورد ، اظهار کرد : ۶۰درصد محصولات ما صادراتی است و آنها را به کشورهایی ازجمله بلغارستان ، رومانی ، ایتالیا ، ترکیه ، ارمنستان و عراق صادر می کنیم.
به طور مثال سال گذشته حدود ۳ میلیون دلار شیشه به ایتالیا صادر کردیم. با این وضعیت تا یک سال آینده قرار است بزرگ ترین پروژه تولید شیشه ایران و حتی خاورمیانه را در آذربایجان شرقی اجرا کنیم. اگر این پروژه تمام شود می توانیم بگوییم که استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب بزرگ شیشه کشور شناخته می شود.
این کارشناس معدن درباره مشکلاتی که این شرکت تولیدی در کشور دارد ، گفت : خوشبختانه تاکنون موانعی برای صادرات نداشته ایم و مثل حوزه های دیگر معدنی که با مشکل بخشنامه های متعدد روبه رو هستند با مشکل روبه رو نبوده ایم اما اصلی ترین مانعی که برای ما ایجاد شده موانع انتقالات ارزی است. وی توضیح داد : متاسفانه به دلیل تحریم ها انتقال پول برای ما دشوار است. هرچند درصد کمی از موادی که در تولید ما کاربرد دارند و شامل مواد اولیه هستند وارداتی هستند اما به هرحال این موضوع باعث می شود در انتقال ارز با مشکل روبه رو شویم.
اگر شرکتی در ترکیه بخواهد پولی را انتقال بدهد با کمترین هزینه و وقت این کار را انجام می دهد اما یک شرکت ایرانی باید ۱۰ برابر آن هزینه بدهد تا شرکت های واسطه کارهای انتقال ارز را انجام دهند. امیرزاده درباره این سوال که تحریم ها چه ضربه ای به فعالیت معدنی آن شرکت زده و چه انتظاری از دولت دارید ، گفت : ما به دنبال تسهیل شرایط هستیم. هرچند دولت به ما به عنوان بخش خصوصی کمک می کند و حمایت هایی را انجام می دهد اما کافی نیست؛ ازجمله لزوم تسهیل شرایط برای نقدینگی است.
مشکلاتی که از لحاظ نقدینگی و تسهیلات بانکی برای ما وجود دارد واقعا کمرشکن است. اگر دولت بتواند راه حلی برای انتقالات ارزی در نظر بگیرد ، هزینه های ما هم کمتر می شود و می توانیم در عرصه تولید بیشتر فعال شویم.

دیدگاهتان را بنویسید