110455

چرا بازار مواد معدنی تکان خورد؟

دنیای معدن - پرسش مطرح این روزها این است که دلایل بهبود وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی دنیا چیست؟دلایل زیر می‌تواند از عوامل اصلی بهبود این وضعیت باشد:

درسال ٢٠١٠ دولت چین به مردم قول داد تا سال ٢٠٢٠ درآمد سرانه را به ١٢هزار دلار رسانده و حجم تولید ناخالص داخلی را دو برابر کند.دولت چین برای رسیدن به این هدف، درسال ٢٠١٦ الی ٢٠٢٠(برنامه پنج‌ساله سیزدهم) رشداقتصادی 6.5‌درصدی را ‏هدف‌گذاری کرده و این محدوده، خط قرمز دولت چین است.

در سه ماه اول ٢٠١٦ براساس این سیاست، وام‌دهی بانک‌ها تقویت شد. درنتیجه بخش مسکن با رشد قیمت و رشد ٢٠‌درصدی ‏حجم ساخت و ساز مواجه شد که در نتیجه، برای کالاهای مرتبط، تقاضای جدیدی شکل گرفت.

این اقدامات باعث شد که شاخص PMI در ماه مارس از سطح ٥٠ گذر کند و به سطح 50.3 برسد. شاخص PMI شاخصی است که هر ماه با پرسش از مدیران خرید و تدارکات واحدهای تولیدی درباره میزان سفارش مواد اولیه برای تولید کالا در ماه‌های بعدی به دست می‌آید و در واقع یک شاخص پیش‌نگر برای وضع تولید در ماه‌های بعدی است. براساس پیش‌بینی‌ها احتمالاً شاخص PMI در ماه آوریل به سطح 50.4 برسد.

رشد تقاضای فولاد ناشی از ساخت و ساز مسکن، اثر خود را در رشد شدید قیمت زنجیره فولاد نمایان کرده و قیمت‌ها تا٧٠ درصد رشد کرده است.

کاهش موجودی انبار فولاد در ماه دسامبر، افزایش بورس بازی در بازارهای آتی و رشد دو برابری حمل دریایی ازدیگر عوامل رشد قیمت بوده که به نظر فعلاً ماندگار است.

دیدگاهتان را بنویسید