60128

دوئل ستاره های گمنام؛ مختار جمعه زاده – مهدی طارمی

سیرگان یا سیرکان، اینها نام‌های قدیمی شهری است که امروز از پرسپولیس میزبانی خواهد کرد. شهر کهن استان کرمان که در 960 کیلومتری تهران و فاصله 175 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد جایی میان کویرها محصور شده است. امروز سکوت کویر نمک سیرجان و دشت ابراهیم‌آباد در شلوغی حضور پرسپولیس در این شهر تاریخی گم خواهد شد. ورزشگاه گل‌گهر میزبان پرسپولیسی است که از دربی 67 هزار نفری برنده بیرون آمده و مثل یک فاتح قدم به استادیومی کوچک می‌گذارد که ظاهرا فقط سه هزار نفر را در خود جای می‌دهد اما پرسپولیس حتما به این نکته فکر کرده که گل‌گهر در همین ورزشگاه کوچک کارهای بزرگی انجام داده است، حتی اگر سپاهان با خستگی مفرط ناشی از تاخیر چند ساعته پروازهای داخلی با تنی کوفته به مصاف نماینده سیرجان رفت اما حذف غول زرد نصف‌جهان به دست شاگردان قاسم شهبا کار بزرگی بود. گل‌گهر با حذف سپاهان و پارسه به جمع 8 تیم برتر جام حذفی رسید تا امروز حریف پرسپولیس باشد.

آنها البته در لیگ دسته اول حال و روز خوشی ندارند. قاسم شهبا که سال‌ها است گل‌گهر را در لیگ یک هدایت می‌کند امسال نتایج خوبی در لیگ آزادگان نگرفته و شاید اگر تیم او غول‌کش و پدیده جام حذفی نبود، موقعیت او بعد از سال‌ها حضور در رأس کادر فنی این تیم کارگری به خطر می‌افتاد. گل‌گهر از 7 بازی خود در لیگ یک فقط و فقط 6 امتیاز گرفته و همین چند روز پیش به نفت آبادان باخت اما کیست که بخواهد نتایج بد این تیم در لیگ یک را به جام حذفی ارتباط بدهد؟

شاید این جمله کاملا کلیشه‌ای و تکراری باشد اما هر طور که فکر کنیم جام حذفی جام شگفتی‌ها است و گاهی این شگفتی‌ها است که فوتبال را به رشته‌ای شاخص در بین ورزش‌ها تبدیل می‌کند.

پرسپولیس تنها چهار روز بعد از فتح دربی پایتخت و با غرور ناشی از این برد راهی کویر شده و حداقل روی کاغذ کار سختی برای رسیدن به نیمه نهایی ندارد اما یقینا درخشان، همکارانش در کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس اطمینان دارند مقابل این تیم کمتر شناخته شده به هیچ وجه از پیش برنده نیستند و شاید بهتر باشد این مسابقه را به اندازه مصاف با یک تیم قدرتمند لیگ برتری جدی بگیرند.

مطمئنا کوچکترین غفلت از سوی پرسپولیسی‌ها در این مسابقه می‌تواند پشیمانی بزرگی برای آنها به بار بیاورد چرا که گل‌گهر از جمله تیم‌هایی است که پتانسیل تداوم شگفتی را دارد و موقعیت پرسپولیس کاملا زمینه را برای خلق این شگفتی فراهم کرده است. پرسپولیس دربی را برده و مربیان و بازیکنان این تیم در آسمان‌ها سیر می‌کنند. آنها طی دو سه روز اخیر مدام روی جلد روزنامه‌ها بوده‌اند و حرفشان خریدار دارد. آنها خیلی راحت برای حریف کری می‌خوانند و از اینکه هیچ جوابی از طرف مقابل نمی‌گیرند خوشحالند و مسرور.

در این فضای مهیج و فوق‌العاده تیم درخشان به لحاظ فنی در شرایط خطرناکی است. آنها بعد از برد مقابل استقلال با یک ریکاوری، یک تمرین در تهران و یک تمرین سبک در سیرجان به مصاف حریف دسته‌اولی‌شان می‌روند که با کمک مردم سیرجان و تمام کرمانی‌های متعصب - که حتما به سیرجان خواهند آمد تا تیم استانشان را تشویق کنند- به غول‌کشی‌اش ادامه دهد و در نیمه‌نهایی حاضر باشد.

پرسپولیس هم البته باانگیزه است. هر چند آنها به نیم فصل دوم و حضور در کورس قهرمانی لیگ برتر چشم امید دارند اما قهرمانی در جام حذفی و بیمه شدن حضور در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. آنها بعد از عبور از دو خوان نه‌چندان دشوار حالا در کویر در فاصله سه قدمی جام هستند و شاید اگر از این بازی سربلند بیرون بیایند برای دو بازی باقیمانده تا قبل از تعطیلات 52 روزه لیگ (دیدار با نفت و فولاد) هم تیم متفاوتی باشند.

پرسپولیس برای این مسابقه سه بازیکن خود (عباس‌زاده، حقیقی و صادقیان) را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد اما بقیه نفرات هم می‌توانند حداقل روی کاغذ از پس گل‌گهر در خانه‌اش بربیایند. آنها حتما برای این بازی توجیه شده‌اند و با جدیت خاصی به مصاف حریف گمنام‌شان می‌روند اما شاید باید انتظار ساق‌های سنگین آنها را در بازی امروز بکشیم.

پرسپولیسی‌ها که امروز به مهدی طارمی شان می‌نازند باید بدانند گل‌گهر یک پدیده لیگ یکی مثل طارمی دارد که می‌تواند ورق را به سود میزبان برگرداند. مختار جمعه‌زاده گلزن درجه یک سیرجانی‌ها که حالا محبوب‌ترین بازیکن استان کرمان است، دنبال خلق شگفتی است اما پرسپولیس هم می‌خواهد با کماج و پلمبه و قوتو از سیرجان برگردد و شیرینی برد دربی را با شیرینی‌های سنتی سیرجان و حضور در نیمه‌نهایی جام حذفی یکجا ببلعد.

دیدگاهتان را بنویسید