232569

علیدوستی: نسبت به جام جهانی روسیه خیلی جلوتر هستیم/ هیبت جام جهانی برای لژیونر‌ها ریخته است

دنیای معدن- پیشکسوت فوتبال ایران گفت: گا‌هاً گفته می‌شود که اسکوچیچ در سطح فوتبال ایران نیست، اما اگر به نتایج و آمار توجه شود، جواب خیلی از سوالات داده می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، حمید علیدوستی در گفت‌وگو با میزان، درباره روند آماده‌سازی و دیدار‌های تدارکاتی که باید در برنامه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال در مسیر جام جهانی ۲۰۲۲ قرار گیرد، اظهار داشت: هیچ گاه رویکردم به قرعه نبوده است، چرا که در در رویدادی در سطح جام جهانی بهترین تیم‌های قاره‌های مختلف حضور دارند و نمی‌توان هیچ حریفی را دست کم گرفت. ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی با شکست رقبا سهمیه گرفته‌اند و به همین دلیل نباید برای‌مان مهم باشد که با کدام تیم‌ها هم‌گروه هستیم و در مقابل باید تمام و کمال پایبند به برنامه‌ای باشیم که از قبل طراحی می‌شود.

وی افزود: در جام جهانی گروه سخت یا آسان نداریم. برای اثبات این موضوع به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رجوع می‌کنم که تیم ملی ایران با تیم‌های قدرتمند اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه بود. آن زمان وقتی قرعه تیم ایران مشخص شد اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و علاقمندان به فوتبال معتقد بودند که تیم ایران روی کاغذ هیچ شانسی مقابل اسپانیا و پرتغال ندارد و امیدوار بودند که با نتیجه بدی از جام جهانی خداحافظی نکنیم، اما در پایان مسابقات دور گروهی و با مشاهده عملکرد ایران مقابل این قدرت‌ها کاملا نظرات عوض شده بود. حتی اگر شوت طارمی در لحظات پایانی بازی با پرتغال گل می‌شد، تیم ایران از آن گروه سخت بالا می‌آمد.

*گروه و قرعه در جام جهانی اهمیتی ندارد

کارشناس فوتبال ایران با تاکید بر نزدیک شدن قدرت تیم‌ها در فوتبال جهان، تصریح کرد: در حال حاضر فوتبال مدرن مانند ۲۰-۳۰ سال پیش نیست و تمام تیم‌ها با سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و حرکت در مسیر توسعه‌ای، سطح فوتبال خود را به سطح جهانی رسانده‌اند. در فوتبال مدرن اینگونه نیست که همانند دهه‌های قبل بتوانیم تیم‌های ملی را درجه‌بندی کرده و از هم متمایز کنیم، چرا که اکنون تعداد تیم‌های با برنامه و باکیفیت بسیار زیاد است. در مسابقاتی در حد و اندازه جام جهانی به هیچ عنوان گروه و قرعه اهمیتی ندارد، بلکه مهمترین موضوع اینست که بتوانیم تدارک یک آماده‌سازی خوب را بچینیم و با رویکردی برنامه‌محور به جلو برویم.

*بازی‌های تدارکاتی زیرمجموعه مسائل ذهنی و روانی است

وی با تاکید بر مسائل روانی در روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال، گفت: پس از مشخص شدن قرعه تیم ملی در جام جهانی، مدام در مورد بازی‌های تدارکاتی و حریفان مناسب برای برگزاری دیدار‌های دوستانه صحبت می‌شود، اما نباید از یاد ببریم که برگزاری بازی‌های تدارکاتی زیرمجموعه مسائل ذهنی و روانی به شمار می‌رود و تنها منجر به افزایش ارتقای سطح فنی بازیکنان و تیم می‌شود. اولین موضوعی که باید در دستور کار کادر فنی تیم ملی و فدراسیون فوتبال قرار گیرد، مسائل ذهنی و روانی است.

این پیشکسوت فوتبال افزود: گا‌ها می‌شنوم که گفته می‌شود با تعصب و غیرت بازیکنان امکان غلبه بر هر رقیبی وجود دارد. من هم موافق قسمت آخر این جمله یعنی توانایی پیروزی مقابل هر رقیبی هستم، اما با بخش اول آن مشکل دارم چرا که در فوتبال مدرن هر تیمی جدا از توانایی فنی هر چقدر از نظر ذهنی آماده‌تر باشد، در نهایت بهترین نتایج را خواهد گرفت. تیم ملی از نظر ذهنی باید به شرایطی برسد که هنگام آغاز بازی با انگلیس بازیکنان در اوج آمادگی فنی و روانی باشند.

*نتایج و آمار اسکوچیچ جواب خیلی از سوالات را می‌دهد

وی در مورد تعدد بازیکنان لژیونر در ترکیب تیم ملی خاطرنشان کرد: نسبت به جام جهانی در ۴ سال گذشته خیلی جلوتر هستیم، چرا که خیلی از بازیکنان حاضر در این دوره در دوره قبلی هم حضور داشتند و مقابل تیم‌هایی مانند اسپانیا و پرتغال بازی کرده‌اند. این تجربه ارزشمند است و باید به خوبی از این تجارب در زمین بهره گرفته شود. همچنین در حال حاضر بازیکنان لژیونر بسیار شناخته شده و باکیفیتی داریم که در بالاترین سطح فوتبال اروپا توپ می‌زنند. همین لژیونر‌ها در مسابقات باشگاهی در اروپا دائما با تیم‌ها و بازیکنان صاحب نام رو در رو می‌شوند و همین باعث می‌شود تا به اعتماد به نفس بالایی برسند. هیبت جام جهانی برای بازیکنان باتجربه و لژیونر ریخته است و می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری مقابل تیم‌های قدرتمند بازی کنند.

علیدوستی در واکنش به سوالی در مورد اینکه آیا اسکوچیچ در سطح فوتبال ایران است؟ گفت: به نظرم باید از اسکوچیچ حمایت شود و باید ۱۰۰ درصد هدایت تیم ملی در جام جهانی را برعهده داشته باشد. اسکوچیچ هم رزومه و آمار خیلی خوبی از خودش به جای گذاشته و هم اینکه، چون شناخت خیلی خوبی از بازیکنان و فضای فوتبال در ایران دارد، از هر مربی که آورده شود یک گام جلوتر است. تیم ملی تحت هدایت اسکوچیچ نه تنها صعود آسانی به جام جهانی داشت، بلکه توانست به عنوان اولین تیم آسیایی و چند بازی زوتر مجوز صعود به جام جهانی را بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند تصور می‌کنند کسب این نتایج کار آسانی است؟ گا‌هاً گفته می‌شود که اسکوچیچ در سطح فوتبال ایران نیست، اما اگر به نتایج و آمار توجه شود، جواب خیلی از سوالات داده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید