242147

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

حرکت به سوی درآمدزایی تحقیقاتی و ارزآوری؛ راهبردهای جدید مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی

دنیای معدن: سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مهمترین راهبردهای نوین این مرکز را افزایش درآمد حاصل از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی کلان به جای خدمات خرد و همچنین کمک به ارزآوری و صرفه‌جویی ارزی در بخش صنایع معدنی عنوان کرد.

 "مرتضی هاشم‌پور" در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای معدن گفت: سال‌های گذشته ۸۰ تا ۹۰ درصد انرژی مرکز، در زمینه فعالیت‌های خدماتی، آزمایشگاهی، آنالیز و کانی‌شناسی مصرف می‌شد؛ در صورتی که این موارد بخش اندکی از ماموریت‌های مرکز است.

هاشم‌پور تاکید کرد : «مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از نظر تجهیزات در بین ۱۰ مرکز تحقیقاتی دنیا جای دارد و منحصربفردترین در خاورمیانه به شمار می‌رود».

وی ادامه داد: ارزش نیروی انسانی و تجهیزات آن صدها برابر خدماتی است که تاکنون ارائه داده واین ویژگی مثال زدنی محسوب می شود.

وی  تصریح کرد: می‌خواهیم از نقش صرفا خدماتی خارج شویم و مرکز تحقیقات را به سوی اهداف کاملا تحقیقاتی، طرح‌های کاربردی و پژوهشی سوق دهیم و بتدریج وارد مرحله‌ی نوینی از فعالیت‌ها و نقش‌های توسعه‌ای شویم».

به گفته وی، مرکز تحقیقات می‌تواند محور تحقیق و توسعه (R & D) صنایع معدنی ایران باشد و از این رو، باید به سوی پژوهش و تحقیقات در معدن و صنایع معدنی کشور برود.

 جایگزینی تعهدات خدمات خرد با درآمد پژوهش‌های کلان

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: تا پیش از این برای مرکز تعهد ایجاد می‌کردند که به میزان مشخصی درآمد داشته باشد. الان به جای درآمد خدماتی خرد، در حال حرکت به سوی درآمد تحقیقاتی و طرح‌های کلان رفته‌ایم.

هاشم‌پور یادآوری کرد: استانداردسازی، پرعیارسازی، بهینه‌سازی و... کارکرد ملی دارد. قرار نیست مرکز منتظر بماند تا فقط متقاضیان به آن برای آنالیز و کارهای موردی مراجعه کنند، بلکه همه ظرفیت‌های مرکز درگیر فعالیت‌های کلان می‌شود.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران،  رقیب بخش خصوصی نیست،. بسیاری از خدمات را می‌توان برعهده بخش خصوصی قرار داد و مرکز به عرصه‌هایی مانند عناصر نادر خاکی، عناصر کمیاب و عناصر راهبردی بپردازد و این موارد را تا نقطه نهایی پیش ببرد.

هاشم پور خاطرنشان ساخت: «مرکز نباید فقط کار خود را به آنالیز محدود کند؛ بلکه برآورد بازده اقتصادی معادن و پیشنهاد فرمولاسیون‌های ویژه برای کارخانه‌های معدنی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا هم بهره‌وری مرکز تحقیقات افزایش یابد و هم نسخه‌هایی برای معادن و صنایع معدنی ایران پیشنهاد شود».

 تجاری‌سازی ایده‌ها در مشارکت با دانش‌بنیان‌ها

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: یکی از هدف‌های مرکز این است که با پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و عرصه‌های نوآوری مشارکت کند و ایده‌ها را بپرورانیم تا با کمک تجهیزات مرکز تحقیقات به سوی تجاری‌سازی ایده‌ها حرکت کند..

به گفته این مسوول، فعالیت‌های عمقی و نرم‌افزاری مرکز تحقیقات در حاشیه قراردادها و تفاهمنامه‌هایی که با مراکز علمی-پژوهشی، صنعتی و معدنی، دانش‌بنیان‌ها و پارک‌های علم و فناوری دنبال می‌شود.

هاشم‌پور افزود: در آینده نزدیک، مرکز تحقیقات می‌تواند با مراکز علمی- پژوهشی، دانش‌بنیان و دانشگاهی برنامه‌های مشارکتی را پیش ببرد و حمایت مالی و امکاناتی را از اینگونه مراکز به عمل آورد و در تعامل دوسویه ظرفیت‌ها، نسخه‌های منحصر بفرد و به‌روز را ارائه کند.

 تاثیر راهبرد‌های نوین مرکز بر صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری

به گفته هاشم‌پور، برنامه راهبردی نوینی برای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در ۱۸ محور تدوین شده و افزون بر فعالیت‌های جاری مرکز، محورهای کانونی دیگری طراحی شده است.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: وقتی مرکز، فعالیت‌هایی مانند به‌روزرسانی فناوری را دنبال می‌کند، نیازی به واردات تجهیزات خارجی نداریم و جلو خروج ارز گرفته می‌شود.

هاشم‌پور گفت: با ایجاد ارزش افزوده در همه مراحل تولید و فرآوری مواد معدنی و تقویت معادن، صادرات این بخش افزایش می‌یابد و ارزآوری بیشتری صورت می‌گیرد.

 مرکز تحقیقات به مثابه کلینیک صنایع معدنی

پرعیارسازی مواد معدنی کم‌عیار، عارضه‌یابی و بهینه‌سازی و استانداردسازی خط تولید از جمله محورهای فعالیت مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در دوره نوین است.

هاشم‌پور توضیح داد: مرکز تحقیقات در راهبردهای نوین خود به دنبال فرمول‌هایی برای پرعیارسازی باطله‌هایی است که در معادن سنگ آهن و... وجود دارد تا بتوان آن را به چرخه مواد اولیه صنایع معدنی برگرداند.

وی ادامه داد: پیاده‌سازی ایده‌های هوشمندسازی خطوط تولید و همچنین مهندسی معکوس و بومی‌سازی دستگاه‌های خاص حوزه معدن و فرآوری معدنی از دیگر اقداماتی است که در دستور قرار دارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات  به مشکل‌یابی، بهبود روش‌ها و اصلاح فناوری یاری می‌رساند و بومی‌سازی تجهیزات و ساخت نسخه‌های فنی و مهندسی را نیز به انجام می‌رساند».

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران «هیدرومتالورژی» را عرصه اولویت‌دار بعدی برای مرکز اعلام کرد که با توجه به اهمیت روزافزون چرخه آب در صنایع مختلف، هر روز بر ضرورت آن افزوده می‌شود.

به گفته این مسوول، مرکز تحقیقات با مجموع این اقدامات به افزایش بهره‌وری با کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها و قیمت تمام شده در معادن کشور کمک می‌کند.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و در 60 کیلومتری غرب تهران در مسیر آزادراه کرج- قزوین در شهرک تحقیقاتی کاوش قرار دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید