223171

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتگو با دنیای معدن خبر داد:

افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

دنیای معدن/محبوبه ناطق- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتگو با دنیای معدن از تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع معدنی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و آخرین وضعیت سایت توسعه‌ای منطقه ویژه گفت.

به گزارش دنیای معدن، محمدجواد محبی افزود: در زمینه تامین زیرساخت‌ها از جمله آب مورد نیاز صنایع و طرح‌های سرمایه‌گذاری، امکانات متنوع و گسترده‌ای در منطقه ویژه ازجمله احداث آب‌شیرین‌کن‌ها، تکمیل پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه بندرعباس و خرید پساب فاضلاب برای تهیه آب مورد نیاز صنایع معدنی و فلزی در منطقه ایجاد شده است. به ویژه بازیافت پساب شهر بندرعباس که تامین پایدار آب مورد نیاز صنایع داخل منطقه و همچنین صنایع کنار منطقه ویژه را میسر می‌سازد.

وی تاکید کرد: با تامین گاز از خط صلح با یک انشعاب خط 30 اینچی که اختصاصی منطقه ویژه است و هزینه‌هایش را هم منطقه پرداخته، زیرساخت دیگر مورد نیاز صنایع تامین شده است.

محبی ادامه داد: نیروگاه غدیر نیز با استفاده از این گاز 130 مگاوات برق تولید می‌کند. البته این خط گاز پتانسیل بالایی دارد و در مقطعی گاز مورد نیاز نیروگاه هنگام را تامین کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه خلیج فارس در ادامه تصریح کرد: در بخش دریایی هم در سالهای گذشته با اجرا و بهره‌برداری از طرح توسعه‌ای اسکله، ظرفیت آن از 6 میلیون به 12 میلیون تن افزایش یافت.

به گفته وی در سالهای 84 تا 86 برای برنامه توسعه منطقه ویژه با هدف استقرار سه صنعت عمده و عمدتا صنایع پایین‌دستی، 2500 هکتار زمین اضافه اختصاص یافت. در بخش شرقی سایت توسعه با 1000 هکتار وسعت، صنایع پتروشیمی و پایین‌دست فولاد مثل ورق سرد و گرم و نورد مستقر می‌شوند؛ در بخش غربی نیز با حدود 200 هکتار وسعت صنایع آلومینیوم، پتروشیمی و بخشی از صنایع فولاد پیش‌بینی شده است.

محبی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های توسعه زیرساخت تا سال 1405 پیش‌بینی شده و برق، آب، گاز و معابر کل سایت به طور کامل تامین خواهد شد گفت: برای تامین زیرساختهای سایت توسعه با توجه به تقاضای زیادی که در سال گذشته و 6 ماهه امسال داشتیم، برنامه‌های ویژه‌ای اجرا خواهیم کرد. در همین راستا در بازدیدی که معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو انتهای سال گذشته از سایت توسعه داشتند قول مساعد ایشان را برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این بخش را گرفتیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه خلیج فارس در ادامه اظهار داشت: با یک برنامه‌ریزی 5 ساله درصددیم زیرساختهای طرح توسعه منطقه ویژه را کامل کنیم و الان در حال هماهنگی برای برنامه‌ریزی زمانی و مالی با سازمان ایمیدرو هستیم. برای این هدف نیاز به یک بودجه 3500 تا 4 هزار میلیارد تومانی داریم؛ این هزینه‌ها عمدتا صرف احداث معابر و خیابانهای دسترسی، کانال هدایت و انتقال سیلاب، برنامه‌های جامعی برای تامین برق و روشنایی، پست‌های برق صنعتی و ایستگاه‌های تامین فشار در بخش گاز خواهند شد.

محبی با بیان اینکه برنامه منطقه ویژه یک برنامه طولانی‌مدت است و سرمایه‌گذاران تا سال 1420 می‌توانند برنامه‌ریزی لازم برای استقرار را داشته باشند در مورد پیشرفت فیزیکی طرح‌های قدیم و جدید سرمایه‌گذاری شده در منطقه، نیز گفت: برنامه‌های توسعه‌ای ما در بخش قدیم منطقه اعم از توسعه پست، هدایت سیلاب و ... با پیشرفت فیزیکی 30 تا 35 درصدی در حال اجرا است و تا نیمه 1401 به جمع‌بندی می‌رسند ولی از آنجا که ابتدای امسال را صرف طراحی اسناد مناقصه خواهیم کرد، پیش‌بینی می‌شود، پروژه‌های جدید در سه ماهه انتهای سال وارد بخش اجرا شده و 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند اما در سال‌های 1401 و 1402 اوج پیشرفت فیزیکی سایت توسعه خواهد بود و همسنگ آن هزینه‌های بخش اجرایی در سال 700 تا 1000 میلیارد تومان خواهد بود.

افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه خلیج فارس همچنین افزود: البته به موازات این فعالیت‌ها، جذب سرمایه‌گذار در بخش فروآلیاژها، فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و.... نیز در دستور کار قرار داشت و زیرساختهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری انجام می‌شد.

محبی با بیان اینکه سال گذشته 12 شرکت جذب سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس شدند گفت: این رقم تنها در 6 ماه ابتدای سال به 15 شرکت رسید. این شرکت‌ها بیشتر در زمینه صنایع پایین‌دستی فولاد و موارد هم قیر هستند و از مرحله مطالعه گذشته و وارد فاز اجرایی شدند و زمین را تحویل گرفته‌اند.

محبی با بیان اینکه در منطقه ویژه خلیج فارس به واسطه موقعیت خاصش و امکانات زیربنایی که در سالهای گذشته ایجاد شده، صنایع بزرگی مثل صنایع فولادی و صنایع آلومینیوم شکل گرفته، گفت: الان در کنار زیرساختهای قبلی صنایع کوچک در حال شکل‌گیری هستند و درخواستهای زیادی برای زمین و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی ادامه داد: عمده این درخواست‌ها داخلی هستند اما به رغم تحریم و شرایط اقتصادی چند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هم داشتیم. در کنار آن بعضی از سرمایه‌گذاران فروآلیاژها با مشارکت چینی‌ها کار خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید