249879

از جایگاه پنجم ذخایرمس تا رتبه ۲۰ تولید، چالش‌هایی که سرعت تولید ملی مس را کم کرد

دنیای معدن: چرا فاصله میزان ذخایر و میزان تولید مس با هم تفاوت بسیار دارد. بی شک بخشی از این دلیل به علت عقب ماندگی در اکتشاف در سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش دنیای معدن؛ تغییر کاربری فلز مس در سال های اخیر توانست جهش رشد قیمتی را به همراه داشته باشد. از سویی دیگر پیش بینی ها نشان می دهد که رشد تقاضا در سال های آینده بیش از پیش خواهد بود و با افزایش تولید خودروهای برقی، بازار مسی ها داغ تر از امروز می شود. 

جهش قیمتی مس باعث شد تا شرکت ملی مس توسعه های جدید در بخش اکتشافات و تولید را در دستور کار خود قرار داده و حتی هدفگذاری را تغییر و به دنبال تولید ۱ میلیون تن کاتد در طرح جامع برود. 

 

توسعه اکتشافات توانست میزان ذخایر مسی کشور را افزایش دهد.

 

در جریان اکتشافات جدید در کرمان و آذربایجان شرقی و ...، بیش از یک میلیارد تن ذخیره جدید به منابع شرکت ملی مس اضافه شده است، درواقع حجم ذخایر این شرکت، از 18 میلیارد تن به 19 میلیارد تن رسیده است.

 

این موضوع توانست رتبه ایران را طبق اعلام موسسه زمین شناسی آمریکا در سال گذشته میلادی ارتقا دهد و بعد از شیلی، استرالیا، پرو و روسیه، پنجم باشد. جالب این که اکتشافات صورت گرفته توسط شرکت ملی مس، باعث شده تا کشور با بیش از  54 میلیون تن ذخایر مس، از کشورهای مکزیک و حتی خود آمریکا عبور کند و جزو پنج کشور برتر جهان باشد. 

 

البته این رتبه در تولید متفاوت است، یعنی در تولید بین پانزده تا بیست کشور اول است. در حالی که توسعه صنعت مس می تواند برای اقتصاد کشور راه نجات باشد. 

اما چرا فاصله میزان ذخایر و میزان تولید با هم تفاوت بسیار دارد. بی شک بخش از این دلیل به علت عقب ماندگی در اکتشاف در سال های گذشته بود. هرچند در سال های اخیر میزان اکتشافات در شرکت مس رکورد تاریخی خود را شکست اما می‌توان گفت به نوعی این رکورد شکنی ها جبران سال های گذشته است. 

 

از سویی دیگر امروز شرکت ملی مس برای افزایش تولید خود نیازمند جذب سرمایه است تا بتواند برنامه هدف گذاری شده خود را در مدت یاد شده محقق کند.

 

البته نباید شرایط تحریمی را در توسعه تولید بی تاثیر دانست به هر حال کارخانه های فعلی در شرایط غیر تحریمی ساخته شدند اما امروز تحریم ها می تواند تامین قطعات و جذب سرمایه را سخت و در نهایت بر  مدت اجرای پروژه اثر گذار شود. 

 

در بخش دیگر نوسازی ماشین آلات و تجهیزات نیز بر افزایش تولید اثر گذار است، به عنوان مثال ماشین های فعال در معادن مس شاید برای ۴۰ سال قبل بودند که پس از پیگیری ها با یک شرکت بلاروسی برای خرید ماشین های جدید این مجموعه وارد همکاری شد. 

 

البته در کنار این موارد تامین انرژی و مسائل زیست محیطی نیز توانسته بر سرعت تولید اثر گذار باشد، این در حالی است که تولید و صادرات مس می تواند نقش مهمی در ارز آوری غیرنفتی کشور داشته باشد و در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی از بازیگران اصلی باشد.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید