249680

منفعت کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها از فروکش تورم آمریکا

دنیای معدن: فروکش موج تورم در ایالات‌متحده آمریکا و تقویت احتمال کاهش ۳ مرحله‌‌‌‌‌‌ای نرخ بهره در این کشور ظرف سال‌۲۰۲۴، سقوط ارزش دلار و در ادامه صعود ارزش کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها را به‌دنبال داشت، به‌نحوی‌که بازده هفتگی طلا، فلزات، نفت و فرآورده در هفته منتهی به‌روز جمعه ۱۵دسامبر افزایشی شد.

به گزارش دنیای معدن، فلز سرخ در اواسط روز جمعه ۱۵ دسامبر با نرخ ۳.۸۷ دلار به ازای هر پوند در معاملات آتی کامکس آمریکا معامله شد؛ به این ترتیب بازده هفتگی این فلز برای معامله‌گران به ۱.۵۷‌درصد و بازده ماهانه آن ۴.۷۹‌درصد شد.

تورم آمریکا در مسیر کاهش

ظرف روز پنج‌شنبه ۱۴ دسامبر مس در معاملات آتی کامکس به سطح ۳.۹ دلار به ازای هر پوند صعود کرد؛ این نرخ بیشترین بهای فروش آن در سطح ۴ماهه به استثنای قیمت ۳.۹۱ دلاری بود که برای آن در روز اول دسامبر به‌ثبت رسیده بود. انتشار داده‌های تورمی آمریکا مطابق پیش‌بینی و سخنان پاول مبنی‌بر کاهشی‌شدن نرخ تورم و احتمال کاهش بیشتر در نرخ بهره آمریکا ظرف سال‌آینده عامل صعود بهای مس بود.  تورم مصرف‌کننده در ایالات‌متحده آمریکا برای ماه نوامبر مطابق پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها با رشدی ۳.۱‌درصدی اعلام شد؛ این کمترین میزان رشد تورم در آمریکا در بازه ۵ ماهه یعنی پس از ژوئن امسال بود.

فروکش تورم مطابق با پیش‌بینی باعث شد تا فدرال‌رزرو در نشست هفته اخیر خود، نرخ بهره را تغییر ندهد و احتمال ۳مرحله کاهش نرخ بهره در سال‌آینده میلادی با شروع از ماه مارس تقویت شد. این موضوع تضعیف شاخص دلار آمریکا را به‌همراه داشت. تضعیف شاخص دلار آمریکا، معامله‌گران بازارهای مالی دنیا را به سمت دارایی‌های پرریسک نظیر کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها سوق می‌دهد و در عین‌حال با تثبیت ارزش سایر ارزها نسبت به دلار، خرید مس را برای متقاضیان این محصول در سایر نقاط دنیا ارزان‌تر می‌کند و بنابراین محرک تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای برای این فلز است.

نگرانی عرضه، حامی رشد مس

نگرانی درخصوص کاهش عرضه مس با تعطیلی معدن بزرگ پاناما از صعود بهای این فلز حمایت کرد. معدن First Quantum یکی از معادن بزرگ مس در دنیا است، اما دولت این کشور برداشت از این معدن را غیرقانونی خواند و به‌زودی فعالیت آن متوقف می‌شود. این موضوع سیگنال افزایشی موثری برای فلز سرخ به‌همراه دارد. اگرچه سیاست‌های پولی آمریکا و محدودیت عرضه حامی صعود بهای فلز سرخ است؛ اما احتمال رشد تقاضا برای مس از سوی چین محدود شده و این موضوع سرعت‌‌‌‌‌‌گیر رشد قیمت در بازارهای کالایی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید