249364

سعد محمدی: مجموع سرمایه گذاری های انجام شده توسط ومعادن در پروژه ها به افزون بر ۷۲.۹ هزار میلیارد ریال رسید

دنیای معدن- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات اعلام کرد: مجموع سرمایه گذاری های انجام شده توسط این شرکت از ابتدای ۱۴۰۱ تاکنون به رقم ۷۲ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال رسیده که از این رقم ۷۸.۲۹ میلیون یورو ارزی است.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن،  اردشیر سعد محمدی روز دوشنبه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه توضیح داد، سهم ریالی سرمایه گذاریهای انجام شده در پروژه ها بالغ بر ۴۰ هزار و ۵۲ میلیارد ریال از ابتدای ۱۴۰۱ تاکنون است.

وی پروژه های آهن اسفنجی بیجار( کردستان) فولاد قروه ( کردستان )، آهن اسفنجی اقلید (فارس) ، آهن اسفنجی آرتاویل ( اردبیل ) ، نیروگاه پویا، گندله صبا امید و کنسانتره سنگ آهن صبا نور را به عنوان فهرست تحت پوشش این شرکت معرفی کرد.

IMG_20231204_110050_770

 

سود نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلاری

سعدی محمدی پیرامون سود عملکردی ومعادن درسال ۱۴۰۱ گفت : سال گذشته به سود ۳۹۱ میلیون دلاری رسیدیم که تاپایان ۱۴۰۶ دستیابی به سود یک میلیارد دلاری هدف گذاری شده است.

وی تصریح کرد : صادرات ، رویکرد شرکت هایی است  که ومعادن سهام  آنها را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: میزان سود خالص ۱۴۰۱ که در واقع بیشترین سود سنواتی تحقق یافت، بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود و با سود تلفیقی بیش از 17 هزار میلیارد تومان شد.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از سهامداران عمده مجموعه های بزرگ معدنی و فولادی کشور از قبیل شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر،  معدنی و صنعتی چادرملو ، سنگ آهن گهر زمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی،  کارخانجات کابل سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن وفلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن وفلزات و شرکت کک طبس است.

سعد محمدی خاطرنشان ساخت: امروز مشخصه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات سرمایه گذاری مستقیم درپروژه هاست در حالی که پیشینه آن در قالب یک نهاد مالی فعالیت داشت.

ارزش پرتفوی بیش از  ۱۶۸ هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل ومعادن گفت : این شرکت سود سهامداران خرد را امسال پرداخت کرد و تا روز گذشته ارزش پرتفوی شرکت بیش‌از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بود ، ضمن اینکه ارزش خالص روز دارایی ها افزون بر ۱۸۴ هزار میلیارد تومان بود

 وی افزود: اکنون ۹۵ درصد ارزش دارایی این شرکت مربوط به شرکت‌های بورسی است و  و بقیه شرکت‌ها  که ۴۵ شرکت هستند در مسیر بورسی شدن می روند که سهم پنج درصدی از سهام ومعادن را تشکیل می دهند.

نقش دانش بنیان ها در ومعادن

خبرنگار دنیای معدن از مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات پرسید، دولت سیزدهم توجه به شرکت های  دانش بنیان را در دستور کار دارد ، اکنون ومعادن در این زمینه چه برنامه ای دارد، وی پاسخ داد: شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار دارند و در واقع شرکت دانش بنیان که بتواند بهره وری این مجموعه را ارتقا بخشد مورد استقبال است.

سعد محمدی اضافه کرد : اکنون شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان از دانش بنیان های ومعادن به حساب می آید و علاوه براین شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا در حوزه پژوهش در صنایع معدنی فعال است که سهامداران و سرمایه گذاران آن از شرکت های بسیار بزرگ و شناخته شده در حوزه معدن و فولاد هستند و اکنون طرح تبدیل سرباره کوره به کنسانتره از برنامه های این شرکت دانش بنیان است.

اکتشاف ۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن در هشت ماهه

سعد محمدی تاکید کرد: اکتشاف رمز استمرار فعالیت معدنی است و این برنامه سرلوحه فعالیت معدنی محسوب می شود .

وی افزود: کشورمان در مقایسه با فعالیت معدنی کشورهای جهان ، نیاز به برنامه مستمر دارد، از سال ۱۳۴۰ تا کنون جمع حفاری عمقی معدنی ایران به ۱۰ میلیون متر رسیده ، درحالی که استرالیا در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۱ میلیون متر حفاری عمقی داشت.

وی یاداور شد: شرکت های تحت پوشش ومعادن بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری عمقی انجام داده اند که ۶۰ هزار متر آن توسط صبا نور به مورد اجرا درآمد.

سعد محمدی گفت: براساس فعالیت های اکتشافی سال گذشته ۸۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن کشف شد و امسال در دوره هشت ماهه ۱۰۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن اکتشاف شد .

وی تاکید کرد: امروز ارزش برجا ۱۸۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن اکتشافی ۶۴۰ میلیون دلار برآورد می شود و استخراج آن فراتر ارزیابی می شود.

سعد محمدی این راهم گفت: اکنون روی بیش از ۱۵ محدوده معدنی فعالیت اکتشافی را در دستور کار خود داریم.

نیروگاه سمنان نخستین طرح تکمیلی پیشران

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: نیروگاه سمنان با ظرفیت ۳۶۰ مگاوات سیکل ترکیبی که متعلق به ومعادن است، در واقع نخستین طرح پیشران اقتصادی است در مدت یکسال اجرا و به پایان رسید و در واقع تکمیل این طرح به منزله یک رکورد محسوب می شود و اکنون فعال است.

وی اضافه کرد: اکنون دو نیروگاه بخار هم در جوار این نیروگاه در حال برنامه ریزی هستیم که ظرفیت آن به ۷۲۰ مگاوات خواهد رسید و در تامین انرژی مورد نیاز صنعت نقش آفرینی خواهد داشت.

نیروگاه پویا بالاترین درصد پیشرفت

سعد محمدی در ارتباط با درصد پیشرفت فیزیکی تجمعی پروژه ها آمار داد، نیروگاه پویا با ۹۸.۹۵ درصد بالاترین میزان پیشرفت

را نشان می دهد، سپس گندله سازی صبا امید با ۴۶.۹۰ درصد و آهن اسفنجی ارتاویل اردبیل ۳۸.۲۶ درصد در رده بعدی قرار دارد.

وی آهن اسفنجی بیجار ( کردستان ) را دارای پیشرفت ۲۰.۳۰ درصدی ذکر کرد و آهن اسفنجی اقلید هم ۱۳.۱۱ درصد پیشرفت نشان می دهد، در عین حال کنسانتره صبا نور و فولاد قروه ( کردستان ) در مراحل اولیه قرار دارند که انتظار می رود ، بتدریج از شتاب لازم برخوردار شوند.

سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در مس جانجا

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از معدن مس جانجا واقع در نهبندان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از برنامه های مهم دانست که مس ، همراه با طلاست و افزود: برای استخراج و راه اندازی کارخانه فرآوری ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می شود و عیار متوسط این معدن ۲۶ صدم درصد است که در مقایسه با معادن دیگر مس کشور پایین است.

وی تصریح کرد : انتظار می رود سالی ۱۶ میلیون تن ماده معدنی از این معدن برداشت شود ، در واقع سالیانه ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن این معدن نیاز به باطله برداری دارد ، در مجموع ۷۵ میلیون تن عملیات معدنی اجرا خواهد شد.

اجرای قانون یک اصل از نگاه ومعادن

مدیرعامل ومعادن پیرامون حمایت های لازم

دولت ( وزارت صمت ) از طرح های پیشران گفت: اینکه اجرای این طرح ها و گزارش عملکرد در این ارتباط مورد پیگیری دولت

(وزارت صمت) است ، به منزله مشوقی برای سرعت بخشیدن به اجرای انهاست،

اما یک مساله مهم که ومعادن به آن پایبند است، اجرای قانون در همه ابعاد، ولی بروکراسی اداری و زمان‌بر شدن آن،  مانع از شتاب گرفتن پیشرفت طرح هاست.

ادغام شرکت های معدنی

موضوع ادغام شرکت های معدنی و نقش آن در روند فعالیت های آتی بخش معدن مورد پرسش یکی از خبرنگاران از سعد محمدی بود، وی پاسخ داد: ادغام یک مساله مهم و کلیدی در بخش معدن است و نیازمند برنامه ریزی لازم ، آموزش های به روز و حرفه ای، تجهیز و همسان سازی از لحاظ نرم افزاری و... است ، این امر نیازمند مطالعات همه جانبه است.

دستیابی به فراتر از سود مورد پیش بینی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در ارتباط با سود مورد پیش بینی برای امسال گفت : شرایط بهتری داریم و پیش بینی می کنم از میزان سود پیش بینی شده عبور خواهیم کرد و آمار ۶ ماهه نخست امسال هم نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه پارسال جلوتر قرار داریم.

وی اضافه کرد: وضعیت سود ومعادن بستگی به عملکرد شرکت های تحت پوشش دارد ، زیرا این شرکت سهامدار آنهاست.

 برنامه  دو میلیون تنی کنسانتره

سعد محمدی گفت : خبر تازه ای که در جمع اصحاب رسانه اعلام کنم ، برنامه جدید برای ایجاد یک واحد تولید دو میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

نیروگاه پویا با سرمایه گذاری بیش از ۱۸.۷ هزار میلیارد ریالی

وی در ارتباط با میزان سرمایه گذاری های انجام شده در سال ۱۴۰۱ در پروژه های شاخص گفت: بالاترین میزان با رقم ۱۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال متعلق به نیروگاه پویاست و آهن اسفنجی آرتاویل ( اردبیل) نیز بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال ثبت شد.

به گفته این مقام مسوول،  گندله صبا امید به میزان سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۹۵ میلیارد ریال،  آهن اسفنجی بیجار( کردستان) هشت هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال، آهن اسفنجی اقلید ( فارس) بالغ بر هفت هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال و فولاد قروه ۶ هزار و ۶۶۵ میلیاردریال و کنسانتره صبا نور به میزان سه هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید