249197

پایان روند صعودی مس

دنیای معدن-داده‌‌‌‌های اقتصادی غرب و شرق همچنان حامی رشد نرخ در بازار فلز سرخ است. با این حال، خروج بخشی از معامله‌‌‌‌گران از این بازار ظرف روزهای پایانی ماه نوامبر باعث شد تا روند صعود مس به راند پایانی نزدیک شود.

روز شکرگزاری؛ مانع روند صعودی مس

به گزارش «دنیای معدن»، فلز سرخ ظرف سومین هفته از ماه نوامبر تا 3.78دلار به ازای هر پوند عقب‌‌‌‌نشینی قیمتی داشت و از بالاترین نرخ ثبت‌شده برای این فلز در بازه دوماهه که ظرف روز 21 نوامبر و در محدوده 3.81دلاری کسب شده بود فاصله گرفت. با وجود این، بازده این فلز در بازه هفتگی، ماهانه و حتی سالانه مثبت باقی ماند. روند کاهش قیمت در بازار فلز سرخ ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز دوشنبه 27نوامبر نیز ادامه یافت، به نحوی که تا اواسط این روز فلز سرخ در معاملات آتی کامکس آمریکا با ثبت کاهش 0.37درصدی به 3.77دلار به ازای هر پوند رسید.

در معاملات آتی کامکس آمریکا تا روز جمعه 24نوامبر هر پوند مس تا 3.78دلار به ازای هر پوند عقب‌‌‌‌نشینی قیمتی داشت؛ این در حالی بود که ظرف روزهای ابتدایی همین هفته این فلز در همین بازار تا نرخ 3.81دلار به ازای هر پوند نیز رشد قیمتی را ثبت کرده بود، اما نوسان شاخص دلار آمریکا و کاهش جزئی در پریمیوم فروش مس از سوی برخی معادن بزرگ این فلز باعث شد تا فلز سرخ از اوج قیمت دوماه اخیر خود عقب بنشیند. با این حال همچنان بازده هفتگی آن مثبت 1.3‌درصد باقی ماند. فلز سرخ در بازه ماهانه رشد 5.9درصدی و در بازه سالانه افزایش 4.26درصدی را در معاملات آتی کامکس آمریکا به ثبت رسانده است. این رشد قیمتی از تضعیف شاخص دلار آمریکا در بازه ماهانه و سالانه و همچنین رشد تقاضا از سوی چین حمایت می‌شود.

گرانترین دوره فارکس رایگان شد " فرصت رو از دست نده"

سقوط دلار؛ حامی مس

شاخص دلار آمریکا تا اواسط ظرف روزهای پایانی ماه نوامبر در کانال 103واحدی نوسان داشت. این شاخص ظرف روز دوشنبه 27نوامبر به 103.3واحد عقب نشست؛ این در حالی است که ظرف زمان مشابه در سال گذشته این شاخص در محدوده 106.8واحدی نوسان داشت. به این ترتیب در بازه سالانه شاخص دلار آمریکا افت 3.18درصدی داشته است، کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا تمایل برای نگهداری دلار را کاهش داده و با سوق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌‌‌‌ها، زمینه رشد قیمتی را در اختیار کامودیتی‌‌‌‌ها قرار می‌دهد. به این ترتیب عقب‌‌‌‌نشینی شاخص دلار به سود فلزاتی نظیر مس تمام شده است.

احتمال رشد تقاضای چین به کمک فلزات آمد

کاهش 45درصدی موجودی مس در انبار بورس شانگهای در هفته گذشته منتهی به ‌روز جمعه 17نوامبر، نسبت به هفته مشابه در سال قبل باعث شد تا فلز سرخ فرصت رشد نرخ پیدا کند. دولت پکن متعهد شده است که یک‌تریلیون یوآن اوراق قرضه دولتی را با هدف تامین مالی پروژه‌‌‌‌های زیرساختی منتشر کند، این موضوع با ایجاد امیدواری نسبت به رشد تقاضای فیزیکی در بازار فلز سرخ زمینه رشد بهای این فلز را مهیا کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که بانک خلق چین درصدد است یک‌تریلیون یوآن دیگر به شرکت‌های توسعه‌‌‌‌دهنده املاک دارای بدهکاری تزریق کند و این موضوع نیز حامی رشد تقاضا برای فلز سرخ از سوی چین خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید